V červnu uvádí na český trh Dacia svou čtvrtou modelovou řadu osobních automobilů, která dostala název Duster. S ním se vydává za dobrodružstvím do segmentu SUV, přičemž opět sází na recept, který jí přinesl úspěch s vozy Logan, Logan MCV a Sandero nejen v chudších zemích třetího světa, ale i v relativně bohaté západní Evropě.

Jaké má Duster opravdu předpoklady k tomu, aby zamíchal kartami v lukrativním segmentu SUV, o tom jsme se přesvědčili za volantem prvních testovacích vozů.

Dacia Duster zaujme na první pohled originálním stylem s nezaměnitelnou tváří s výraznými blatníky, které lemují výřezy pro přední a zadní kola. V závislosti na zvolené variantě je navíc k dispozici takzvaný Pack Look, jímž lze duster ještě více opticky vyšperkovat.

Priorita není design

Vzhled však není pro Dacii Duster prioritou, jak ostatně dokazuje její poněkud strožejší interiér, který se nijak zvlášť neliší od známých modelů Logan a Sandero.

Duster je totiž svým charakterem užitečný pomocník, kterého si nikdo nebude pořizovat proto, aby se předváděl na městských bulvárech nebo aby jeho prostřednictvím ukazoval ostatním své společenské postavení. Pro zbytečné ozdoby není v dusteru místo.

Karoserie dusteru postavená na dlouhém rozvoru se vyznačuje relativně kompaktními rozměry s délkou 4315 mm a krátkými převisy. Pro zdolávání terénních překážek jsou důležité údaje o světlé výšce (210 mm u verzí 4×4), nájezdových úhlech (30° vpředu a 36° vzadu) a přejezdovém úhlu 23°. Výrobce udává také brodivost 350 mm. To jsou všechno na SUV velmi slušné hodnoty, s nimiž duster předčí mnoho svých konkurentů, někdy i několikanásobně dražších.

Pravým „off-roadem“ duster ovšem není. K tomu mu chybí komplexnější poháněcí ústrojí s redukční převodovkou a mechanickými závěrkami mezinápravového a nápravových diferenciálů. To je výbava, bez níž terénní automobil na jízdu v opravdu náročných podmínkách pomýšlet nemůže.

Pro spolehlivou přepravu po běžných nezpevněných cestách a pro dobrou průchodnost nijak zvlášť náročným terénem je však duster vybaven opravdu velmi dobře.

Dacia, která jak známo, patří pod koncern Renault, spolupracující s japonským Nissanem, dala své novince do vínku jeho osvědčený pohon všech kol s elektromagneticky ovládanou spojkou před zadním diferenciálem a nepřítomnost redukční převodovky alespoň částečně kompenzovala nově vyvinutou šestistupňovou převodovkou s výrazně kratším převodem prvního stupně, který umožňuje lépe zdolávat prudké svahy (5,79 km/h při 1000 min-1).

Tři režimy

Řidič má na výběr tři různé jízdní režimy, které volí otočným spínačem na středové konzole. V poloze 2WD jsou poháněna pouze přední kola, což je volba vhodná pro hospodárnou jízdu po silnici za dobrých adhezních podmínek. V režimu Auto je točivý moment motoru rozdělován mezi přední a zadní nápravu v závislosti na adhezních podmínkách, přičemž za optimálních podmínek je poháněna pouze přední náprava a pohon zadních kol se samočinně připojuje až v okamžiku prokluzu předních kol.

V režimu Lock je elektromagnetická spojka trvale sepnuta, takže jsou poháněna všechna kola s pevným rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 procent. Tento jízdní mód je vhodný pro pomalejší jízdu na kluzkém povrchu.

Přestože výrobce udává, že Dacia Duster vzešla z platformy modelové řady Logan, zapůsobila na nás rumunská novinka již na silnici mnohem robustnějším dojmem než její starší sourozenci, což následně potvrdily i zkušenosti za volantem v poměrně náročnějším terénu.

Jízdním vlastnostem verzí s pohonem všech kol navíc výrazně napomáhá nová zadní náprava s plně nezávislým zavěšením zadních kol a vcelku vydařeně naladěným odpružením. Alternativně jsou k dispozici verze Duster 4×2, které mají oproti variantám 4×4 výhodu většího zavazadlového prostoru (475 až 1636 litrů), nižší spotřeby, lepší dynamiky a příznivější ceny (od 259 900 Kč místo od 299 900 Kč u 4×4). Mezi nevýhody patří již zmíněná jednodušší zadní náprava a omezené trakční schopnosti.

Zřejmě nejméně přitažlivou stránkou nové Dacie Duster je nabízená výbava, která má citelné mezery především v oblasti bezpečnosti. Základní modely Access mají sériově pouze ABS s brzdovým asistentem a dva čelní airbagy, do dražších modelů se montují navíc boční airbagy. Duster je prvním vozem značky Dacia, pro který lze objednat stabilizační systém ESP, ovšem pouze pro nejdražší verze 1.5 dCi 4×4 s výbavou Arctica nebo Exception. Za výbavu navíc se tedy platí i u Dacie.

Dostupný offroad

Dacii Duster lze po prvních kilometrech za volantem hodnotit, jako „opravdový off-road dostupný všem“. To je samozřejmě po všech stránkách přehnané tvrzení, nicméně nová Dacia Duster představuje souhrnem svých vlastností a agresivní cenovou politikou nabídku, která bezesporu přitáhne zájem mnoha zákazníků.

Levnější, ani větší, nový automobil s pohonem všech kol totiž na českém trhu nenajdete (Fiat Panda 4×4 je aktuálně levnější pouze v rámci slevových akcí).

PAVEL OLIVÍK

Parametry vozu
Dacia Duster
4×4 1.6 16V/1.5 dCi

karoserie:
pětimístné pětidveřové SUV

motor:
zážehový čtyřválec/vznětový čtyřválec přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem

zdvihový objem:
1598/1461 cm³

výkon:
77/80 kW (105/109k)/57 50/4000 min-1

točivý moment:
148/240 N.m/3750/1750 min-1

převodovka/pohon:
šestistupňová mechanická
pohon všech kol

podvozek:
přední náprava typu McPherson, vzadu víceprvková náprava se vzpěrami typu McPherson
pneumatiky 215/65 R 16

vnější rozměry:
4315×1822×1695 mm

zavazadlový prostor:
408/1570 l

pohot./celková hmotnost:
1250/1810 kg (1.6 16V), 1294/1844 kg (1.5 dCi)

maximální rychlost:
160/168 km/h

zrychlení 0–100 km/h:
12,8/12,5 s

kombinovaná spotřeba paliva:
8,0/5,6 l/100 km

cena:
299 900 Kč (1.6 benzin – 4×4), 374 900 Kč (1.5 dCi – 4×4)
259 900 Kč (1.6 benzin – 4×2)