Dokazuje to ostatně mimo jiné i skutečnost, že Renault Clio si ve třech předchozích generacích vybralo přes 11 milionů zákazníků. Teď mohou sáhnout po generaci čtvrté.

V tomto segmentu vždy platilo, že pro úspěch je potřeba, aby auto především dobře vypadalo. V případě nového clia jsem naprosto klidný – malý renault se bude většině zájemcům líbit. Vypadá totiž zatraceně dobře. Ani příliš zšenštile, ani přehnaně svalnatě.

Na první pohled zaujme výrazná příď s mohutným logem a velkými světlomety. Řešení zádě pak jen podtrhuje dojem z dramaticky přikrčeného výrazu nového clia, které bude v současné generaci dispozice pouze jako pětidvířko.

Vyrostl a zhubl

Oproti předchůdci drobný Francouz mírně narostl, do délky na 4,06 m (+35 mm) a do šířky na 1,73 m (+25 mm). Příjemné však je, že se o 45 mm snížila výška (na 1,45 m) a v závislosti na konkrétní verzi shodilo až metrák váhy.

Po usednutí za volant jistě upoutá celkem povedený a moderně vyhlížející interiér, která lze navíc značně individualizovat. Testované provedení mělo například části palubní desky, sedadel či výplně dveří vyvedené v červené barvě. Osobně bych sice tuto kombinaci červené s černou rozhodně nezvolil, ale někomu si jistě bude líbit. Hlavní je, že si můžete vybrat. To však nelze v případě lesklého plastu středového panelu – „klavírový lak" mě nijak zvlášť neuchvátil.

Zato infotainment systém a jeho ovládání přes sedmipalcovou dotykovou obrazovku ano. Prostředí je příjemně přehledné, jeho reakce svižné – stejně jako odezva na dotyk. A jedna zajímavost: Základní systém Media Nav lze vyměnit za šikovnější R-Link, který nabízí řadu nových funkcí. Například R-Sound Effect dokáže nastavit zvuk jiného motoru, než ve skutečnosti pohání váš vůz, vybrat si můžete třeba zvuk osmiválce… Zajímavé také je, že Media Nav už neobsahuje přehrávač CD. Místo zastaralých disků sází třeba na mp3 z externího USB disku.

I když se oproti třetí generaci mírně prodloužil rozvor, na prostoru pro posádku to není příliš znát. Přesto clio uvnitř nepůsobí stísněně a i zadní sedadla nabídnou dospělým cestujícím jakž takž dostatek místa. Narostl však prostor pro zavazadla, nyní nabízí základní objem 300 litrů.

V souvislosti se zavazadelníkem však mám jednu výtku. Vnitřní madlo pátých dveří má totiž nešťastný tvar a při zavírání z nich kloužou prsty. Kufr se tak mnohem snáz zavírá úchopem za špinavou hranu dveří, což nikoho nepotěší.

Tříválcová premiéra

Vůbec poprvé se pod kapotu clia podíval zážehový tříválec. Přeplňovaná devítistovka TCe slibuje slušných 66 kW (90 koní) a 135 N.m. točivého momentu při 2 500 ot./min, což by k pohonu francouzského střízlíka mělo stačit.

A také ano, byť jsem z motoru neměl stejně pozitivní pocit jako z litrového EcoBoostu od Fordu. TCe nenabízí tak znatelný zátah z nízkých otáček (s trochou nadsázky nenabízí pod dvěma tisíci otáčkami nic), zato mu nevadí ty vyšší. V nich je třeba ho držet při snaze o dynamickou jízdu či při stoupáních, protože právě například v kopcích mu odchází dech. Vytáčení motoru se však samozřejmě negativně podepisuje na spotřebě, která by se za všech okolností měla pohybovat pod osmi litry. A když rezignujete na jakékoli snahy o prudší zrychlení, dá se jezdit i za pět.

Jednoznačně nejlepší práci odvedl Renault na podvozku. Clio hravě zvládá drobné i větši nerovnosti na vozovce, přitom se ale v zatáčkách chová jistě, stabilně a čitelně. Navíc působí rozpustile agilně, což je v této třídě důležité. Na příjemných jízdních vlastnostech má zásluhu nejen už zmíněná dieta, ale také širší rozchody kol. Ani řízení není špatné, je dostatečně citlivé, možná by mohlo být trochu strmější. Obtěžovat nebude ani práce s řadičkou pětistupňové převodovky. Co se týče samotné jízdy, je na tom tedy clio skvěle.

Ale co cena? Ani tady Renault nezklame. Už v základním výbavě Authentique za 229 900 korun najdeme například čtyři airbagy, palubní počítač, tempomat a ESP. Chybí však klimatizace a rádio. Clio s testovaným tříválcem však lze koupit až s vyšší výbavou Expression za 289 900 korun, která se pochlubí manuální klimatizací či multimediálním systémem Media Nav.

+ povedený vzhled
+ skvělý podvozek
+ multimediální systém

- tříválci občas dochází dech
- nešikovné zavírání pátých dveří

Renault Clio TCe 90:

motor zážehový tříválec
objem 899 cm3
max. výkon 66 kW (90 k)
max. točivý moment 135 N.m
max. rychlost 182 km/h
0-100 12,2 s
spotřeba 4,5 l/100 km
cena test. modelu 289 900 Kč