Tyto peníze by hasiči chtěli investovat do lepší techniky 
a vybavení. „Jestliže budeme mít lepší techniku, rychleji se dostaneme k zásahům. S lepším vybavením pak budeme moci například rychleji vyprostit člověka z vraku a podobně. Za to, co by pojišťovny poukázaly na naši techniku, budeme schopni lépe chránit majetek, takže pojišťovny by vyplácely méně z pojistného plnění," argumentovala mluvčí.

Pojišťovny však namítají, že pokud by návrh prošel, musely by zdražit nejméně o tři procenta. Podle ředitele České asociace pojišťoven Tomáše Síkory by totiž výše plánovaného odvodu do fondu činila při loňské úrovni výběru pojistného asi 500 milionů korun. „Žádný akcionář si přeci peníze nevezme ze svého zisku, i když v současné době ani žádné zisky nemá," vysvětlil 
v ČT Síkora.

Již loni na podzim si pojišťovny stěžovaly, že v roce 2011 musely z povinného ručení vyplatit více, než od majitelů aut dostaly. Posledních šest let také průměrná cena povinného ručení klesala. Zatímco v roce 2006 majitelé platili v průměru 3891 korun, 
o šest let později 2950 korun.

Ztráty pojišťoven vyčíslil výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec: „Při celkových nákladech pojišťoven na celý systém povinného ručení vykázal za rok 2011 celý trh povinného ručení ztrátu 200 milionů korun."
Stesky pojišťoven ovšem odmítl sociálnědemokratický poslanec Jeroným Tejc. „Nikdo nemůže být nucen, aby vykonával činnost, kterou považuje za ztrátovou, včetně pojišťoven. Je tedy otázkou, zda by i nadále měly toto povinné pojištění ze zákona poskytovat soukromé pojišťovny," uvedl Tejc.

Jen desetikoruny

Podle hasičů by však tříprocentní zvýšení povinného ručení nemělo řidiče zásadně zasáhnout. Svoje přesvědčení přitom dokládají čísly. Například u pojištění Škody Fabia, které dnes stojí asi 2000 korun, by tříprocentní navýšení dělalo 60 korun. „Od této částky si ještě pojišťovny odečtou daň a vyjde nám výsledek asi 48 korun příspěvku do tohoto fondu," přiblížil generální ředitel hasičů Drahoslav Ryba.

Kolik stojí nehody.