Už dvacet let na okraji vesničky Malý Malahov na pomezí Plzeňska a Domažlicka vznikají obytné automobily značky KRS. Za tu dobu jich výrobu opustila bezmála tisícovka. Jak to v podobných případech bývá docela časté, velký vliv na tom měla náhoda.

„Měl jsem firmu na výrobu zakázkového kuchyňského nábytku. Jednoho dne jsem se však rozhodl, že už to nemá perspektivu, protože konkurence byla příliš velká. Jenže jeden ze zákazníků se v ten samý čas zeptal, zda bych neuměl udělat nábytek pro vnitřní vybavení dodávky. A to byl začátek,“ říká starší z bratrů Tomáš Krs. Postupně pro podnikání v tomto oboru přesvědčil i svého bratra Davida.

Konkurence je uznává

„Nejprve jsme stavěli auta podle individuálních požadavků každého zákazníka, ale v roce 2011 jsme představili první unifikovanou řadu Active Line,“ vysvětluje jednatel firmy. K ní postupně přibyly další.

I když se prý stále učí, kvalita jejich produktů je už i mezi konkurenty uznávaná. Dokonce u nich byl na návštěvě zakladatel slavné firmy na výrobu obytných automobilů Helmut Knaus. „Nakonec jsme se na spolupráci nedohodli. Chtěl, abychom na naše auta dávali jeho logo s vlaštovkami, a na to jsme nemohli přistoupit. My jsme KRS,“ říká hrdě.

Na rozdíl od velké části konkurentů umí nábytek udělat tak, aby byl využit vnitřní prostor dodávky co nejúčelněji. Proto třeba koupili speciální lis na ohýbání lehké překližky. Zaoblená víka skříněk, šuplíků, poliček a dalšího vybavení jsou tak nejen hezká, ale rovněž skvěle plní svůj účel.

Originální koupelna

Koupelna je sice malá, ale kvalitníChlubí se také svými koupelnami. Například na letošním veletrhu For Caravan na výstavišti v pražských Letňanech předváděli veřejnosti svůj koupelnový box, jehož stěny neustále smáčela voda ze sprchové hadice. „To vůbec není samozřejmé, že byste se mohl v obytném autě takovýmto způsobem sprchovat,“ vysvětluje bratr David Krs.

„Ve většině jiných vozů jsou na stropě kolejničky, ve kterých se pohybuje igelitový závěs. Musíte se tedy před sprchováním ještě tímto způsobem obalit. Pokud to neuděláte, hrozí, že materiál v boxu zničíte,“ vysvětluje. Jejich trik spočívá v použití kvalitnější, a tedy odolnější fólie, a rovněž se snaží v tomto prostoru minimalizovat počet spár a spojů.

V základní výbavě jejich vozů je vždy kuchyňka s vařiči, kabina se sprchou a chemickým WC nebo postel s matracemi ušitými na míru. Kromě toho je samozřejmě možné vůz vybavit dalšími prvky.

„Zájem je třeba o nosiče kol, solární panel, střešní nástavbu, držáky jízdních kol a podobně,“ pokračuje. O tom, že se lidem jejich práce líbí, svědčí narůstající zájem. „Nyní jsme se rozhodli pro investice, díky kterým budeme moci v krátkém čase výrobu navýšit téměř na dvojnásobek,“ uzavírá.

O výrobě
Začíná se demontáží „zbytečností“, jako jsou různé obklady a třeba i kotvicí oka. Následně přijde na řadu vyřezání otvorů pro okna. Je také zapotřebí udělat antikorozní nátěry. V další fázi se natahují kabely a rozvody vody a topení a montují se obklady stěn. Pak už konečně přijde na řadu montáž a výroba nábytku. Kompletní výroba trvá podle náročnosti zhruba šest týdnů

Očima redaktora Radka Pecáka: Je to malý pojízdný byt

Jedno z vyrobených obytných aut značky KRS jsem si měl možnost o květnovém prodlouženém víkendu vyzkoušet. Nakonec jsem v jeho společnosti prožil 1000 kilometrů a čtyři dny. Cestovali jsme sice dva manželské páry, ale noci tu trávil vždy jen jeden z nich.

Uvnitř vozu se nachází jen jedna manželská postel, druhé místo na spaní vzniká rozkládáním sedačky v přední části a je dostatečně pohodlné maximálně pro dvojici menších dětí. Kdo potřebuje prostor pro přespání čtyř dospělých, tomu doporučuji dokoupit střešní stanovou nástavbu.

Pro testování jsem získal vozidlo ve verzi Active Line, které bylo vytvořeno na bázi Fiatu Ducato. Jeho délka je 599 centimetrů, výška 269 centimetrů a šířka 205 centimetrů. Právě tento poslední rozměr je v řadě případů rozhodující. Například s klasickým obytným automobilem bych vjezdovou bránou na náměstí v Telči, jejíž šířka činí jen 2,3 metru, projet nemohl. Takto ano. Délka necelých šest metrů pak umožňuje také parkování podél chodníků i v centrech měst. Spotřeba se při jízdě v rámci tuzemských rychlostních limitů udržela ve velmi rozumných mezích kolem 9 litrů.

Pokud ve voze spí jen dva, je příprava na noc velmi jednoduchá. Žaluzie se natahují jednoduše zevnitř, dokonce i ta, která zakrývá čelní okno. Pohyb po vozidle je třeba si trošku rozvrhnout. Ulička mezi kuchyňkou a sociálním zařízením je totiž opravdu těsná. Silnou stránku tohoto typu vozu, který KRS nabízí, je ale až neuvěřitelné množství úložných prostor.

Plyn na topení a ohřev vody v zásobníku bez problémů vydrží na týden i v zimě. Voda ve stolitrové nádrži také vystačí na několik dní očisty, vaření a mytí nádobí.

Vyzkoušel jsem si rovněž manipulaci s nádrží, do které se zachytává odpad ze záchodu, doplňování zásobníku s čerstvou vodou a vypouštění odpadní vody. Vzhledem k tomu, že v kempu Baldovec, který se nachází poblíž Moravského krasu, mají pro tyto účely vybudované speciální stání a nerezové výpustě, bylo to velmi snadné a rychlé.

Například při vylévání záchodového obsahu stačilo klíčkem odemknout dvířka, odjistit zarážku, nádrž vytáhnout, odšroubovat uzávěr a vylít a následně vypláchnout a zase vrátit na místo.