Příští rok uplyne tři čtvrtě století, kdy se Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias vydali na dobrodružnou cestu kolem světa v sériovém voze Škoda Rapid. Za ohromného zájmu veřejnosti vyjeli od Československého autoklubu v pražské Opletalově ulici a po 97 dnech se s ještě větší slávou úspěšně vrátili.

Automobily, motocykly, motory uchvátily Břetislava Jana Procházku už v dětství. Hned po skončení první světové války jako mladík odjel do Francie a poté do USA, kde šest let pracoval v automobilovém průmyslu. O tom, jak dobře si ve světě vedl, svědčí, že se do Prahy vrátil jako importní ředitel významného amerického koncernu.

Garáže – trvalá památka

Nepochybně zkušenosti z Ameriky přispěly k tomu, že před 80 lety, v roce 1930, otevřel spolu s bratrem Josefem na Smíchově moderní garáže a autodílny – Autoclub Garage. O jejich kvalitě svědčí, že dodnes, kdy se po více než čtyřicetiletém zanedbávání vrátily v devadesátých letech minulého století opět do rukou rodiny Procházků, patří mezi nejkvalitnější pražské garáže. Dosud vlastně jediné na hranici Malé Strany, pod Petřínem.

Břetislav Jan Procházka byl, řečeno dnešní terminologií, vyznavačem adrenalínových motoristických sportů. Jeho výkony udivovaly odborníky i veřejnost doma i ve světě. Zvítězil v prestižní americké soutěži o Roosevelt Cup, získával prvenství v dálkových jízdách, které se v Československu pořádaly. Jako první automobilista vyjel na Sněžku. A to všechno se značkou, kterou si zamiloval, se sériovými vozy Škoda. Byla to ohromná propagace nejen této značky, ale celého Československa

Kolem světa za 97 dní

Největším činem Břetislava Jana Procházky, kterým se trvale zapsal do historie československého automobilismu, byla cesta kolem světa, kterou spolu s přítelem Jindřichem Kubiasem podnikli v roce 1936. S vozem Škoda Rapid 1,4 SV se vydali na 97 dní trvající jízdu kolem světa, která vedla přes Německo, Polsko, Litvu, Rusko, Persii (Írán), Belúdžistán (dnes Balúčistán – provincie v západním Pákistánu), Indii, Ceylon, Malajsii, Čínu, Japonsko, Honolulu, Spojené státy, Francii a opět Německo nazpět do Prahy. Po silnicích, ale hlavně cestou necestou ujeli přes 27 700 km.

Mimochodem, spotřeba vozu byla celkem 2820 litrů benzinu. Z Prahy vyrazili 25. dubna a československou hranici opět překročili 31. července. Šlo o zcela ojedinělý výkon podniknutý navíc v sériovém voze s minimálními úpravami, které se ale navíc týkaly hlavně úložného prostoru. Jedinou výjimkou byly terénní pneumatiky a hák na vyprošťování vozu z bahna. Po svém návratu napsal Břetislav Jan Procházka knihu Automobilem kolem světa, která je dodnes bestsellerem a nesmírně poutavým čtením.

Návrat do Ameriky

Ještě před začátkem druhé světové války Břetislav Jan Procházka odešel do USA, kde měl vynikající jméno. Svými aktivitami, přednáškami a články ve světových motoristických médiích pomáhal rozvoji automobilového průmyslu.
Vzpomínka na světoběžníka

V těchto dnech vydává nakladatelství GRADA Publishing knihu Zdeňka Vacka Škodovkou na Sněžku i kolem světa (Příběh B. J. Procházky-Dubé, polykače kilometrů i propagátora automobilové techniky).

Kniha opírající se i o dosud nepublikované materiály z rodinného archivu představuje silnou osobnost B. J. Procházky z mnoha stránek. Kromě poutavé cestopisné linie si přijdou na své i milovníci historických automobilů, Škoda Rapid se prala s terénem opravdu statečně. Publikace má 160 stran a její cena je 289 Kč.