Škodě přitom loni klesl zisk po zdanění o 22,9 procenta na 11,8 miliardy korun. Tržby stouply o 2,2 procenta na 268,5 miliardy korun. Za poklesem zisku stojí vysoké investice do náběhu nových modelů i pokles odbytu na některých trzích.

Investice Škody dosáhly v loňském roce 19,6 miliardy korun, což je o sedm procent méně než v roce 2012. Firma loni představila osm nových nebo přepracovaných modelů a postupně je uváděla na trh.

Automobilka loni dodala zákazníkům 920 800 vozů, což je meziroční pokles o dvě procenta.

Každých šest měsíců nový model

Letos však automobilka prodala za první dva měsíce roku 151 100 vozů, což je meziročně o 10,6 procent více. "Nikdy jsme za první dva měsíce neprodali tolik vozů jako v roce 2014," řekl předseda představenstva Winfried Vahland.

Škoda stále počítá s tím, že bude každých šest měsíců uvádět nový model. Do budoucna podle Vahlanda počítá se silnější diferenciací modelových řad a silnějším zastoupením na trzích. Stále podle něj také platí cíl vyrábět nejméně 1,5 milionu vozů v roce 2018. Nyní vyrábí sedm modelových řad.

Automobilka nedávno potvrdila, že bude vyrábět ve svém závodě v Kvasinách na Rychnovsku nový vůz. Podle některých zdrojů by tam měla vyrábět model sportovně užitkového vozu (SUV) s pracovním názvem Snowman. Výroba nového vozu povede ke vzniku stovek pracovních míst, investice budou v řádu miliard korun.

V létě rozšíří modelovou řadu Octavie tři nové varianty. Zřejmě v červnu začne nabízet Octavii na zemní plyn a s vrcholnou výbavou verzi Laurin & Klement, v srpnu pak přijde outdoorové provedení Scout. Na autosalonu v Ženevě Škoda prezentovala také svou designovou studii pětidveřového kupé VisionC, která by podle některých informací mohla být předobrazem nového Superbu.

Koncept Škoda VisionC.

Pro modely Citigo, Rapid Spaceback a Yeti pak připravila sportovní provedení Monte Carlo, které už dříve uvedla pro Fabii. V říjnu by měla Škoda na autosalonu v Paříži uvést novou generaci Fabie. Následovat mají nový Yeti, Superb a samozřejmě už zmíněné velké SUV Snowman. Hovoří se také o Octavii Coupé.

Cílem je zvýšit tržní podíl v Evropě

Škoda chce také zvýšit svůj tržní podíl v Evropě do roku 2018 na více než pět procent. Loni automobilka v Evropě poprvé zvýšila podíl nad čtyři procenta, přičemž v západní Evropě značka loni zvýšila podíl o 0,2 bodu na 3,2 procenta.

Podle Vahlanda již firma na mnoha důležitých trzích pětiprocentní hranici překonala, například v Německu má šest procent a je nejúspěšnější zahraniční značkou. Podobný podíl má i ve Švýcarsku nebo v Rakousku a ještě silnější je ve střední Evropě, kde má 19 procent a je vedle Česka jedničkou i v Polsku a na Slovensku.

"Ve většině evropských zemí už jsme tohoto výsledku dosáhli a jsme na velmi dobré cestě toho dosáhnout i ve Velké Británii, která je druhý největší evropský trh," podotkl Vahland.

Rozhodující pro růstový kurz značky zůstane podle Vahlanda Čína, kde letos zahájí prodej klíčového modelu Octavia, který se začal vyrábět ve společnosti Shanghai VW v jihočínském Ning-po. V zemi tak vyrábí pět modelových řad.

V Rusku firma nedávno zahájila výrobu modelu Rapid a v Indii před několika týdny vstoupil na trh Superb a v druhé polovině roku se objeví inovovaný Yeti. Současná krize na Ukrajině se podle Vahlanda může automobilky dotknout zejména vlivem na směnné kurzy. Případné ekonomické sankce by podle něj naopak nemusely být tak ostré, jak se očekávalo.