Škodovka pracuje ještě na vývoji druhého základního typu elektrobusu, který vyrobí příští rok. Bude mít průměrný dojezd do 30 kilometrů a bude koncipován tak, aby baterie bylo možné dobíjet za několik minut na konečných stanicích a zastávkách.

První typ s delším dojezdem, jehož cenu zatím firma neuvedla, se dnes představí na premiéře v Praze na Václavském náměstí v rámci Týdnu mobility a poté na veletrhu Czechbus zaměřeném na problematiku silniční hromadné dopravy. S moderním ekologickým vozem Škoda chce navázat na úspěch svých trolejbusů, jichž příští rok vyrobí několik set, hlavně na export.

"Ve světě panuje stále větší důraz na omezení negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Hlavně velká města hledají ekologicky šetrná řešení. Po trolejbusech, autobusu na vodíkový pohon a hybridních vozidlech přicházíme s vlastním bateriovým elektrobusem," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Podle něj vyhlásila řada nejen evropských měst včetně českých zájem alespoň částečně nahradit klasické autobusy se spalovacími motory bezemisními vozy, například bateriovými. Impulsem k rozvoji elektromobility by neměla být pouze možná podpora ze strany EU, ale i přiměřená ekonomická racionalita, dodal.

Výhodou elektrobusů jsou podle ředitele divize Trolejbusy Karla Majera také právě ekonomičtější provozní náklady než u klasických autobusů. "Kromě nabídky samotných vozů budeme přinášet i komplexní řešení jejich provozu, šité pro každého zákazníka na míru. Takové řešení zahrnuje také infrastrukturu včetně dobíjecích stanic. Na systému dobíjení elektrobusů v zastávkách zatím pracujeme hlavně v rámci vlastního vývoje. Nabízí se ale také možnosti spolupráce s renomovanou v společností ABB a využití už otestovaného řešení," uvedl.

Škoda Electric dlouhodobě vyvíjí a vyrábí vozy pro ekologickou bezemisní dopravu. Vedle tradičních trolejbusů představila vodíkový a poté hybridní autobus. "Tyto zkušenosti se zúročily i v konceptu elektrobusů, do jejichž vývoje jsme investovali desítky milionů korun. Naši inženýři a technici dokončili první prototyp, který můžeme nabídnout ke komerčnímu využití," uvedl Šilhánek. Vedle nejvyspělejších západních zemí vidíme firma možná odbytiště i ve střední a východní Evropě. V Česku například jednáme o provozu nového elektrobusu v Plzni, dodal.