Služba by fungovala stejně jako operativní leasing poskytovaný firmám. Uživatel by měl k dispozici nový vůz, za který by platil měsíční nájem. Po určité době by auto mohl odkoupit nebo jej vrátit a vybrat si jiné auto. Podobně funguje i zaměstnanecký leasing v rámci Škody Auto. Zaměstnanci si mohou některý z modelů automobilky pronajmout na šest až 12 měsíců.

Automobilka počítá s několika variantami podle rozsahu poskytovaných služeb. Bude záležet na tom, zda si uživatel bude platit jen pronájem nebo i servis, zimní obutí a podobně. Měsíční cena pronájmu by se mohla například u modelu Rapid pohybovat od 5000 korun, u Octavie pak zhruba 6000 Kč. V nabídce mají být všechny modely mimo Fabie, kterou čeká letos generační obměna. Služba by měla nabíhat postupně, zpočátku firma počítá s řádově stovkami zákazníků.

Česko má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě

Zánovní vozy by po návratu z operativního leasingu Škoda nabízela v rámci svého programu prodeje ojetých aut Škoda Plus. Ten v současnosti prodává okolo 25 000 aut ročně, firma chce ale prodej minimálně zdvojnásobit a trochu tak přispět k omlazení tuzemského vozového parku.

V Česku je registrováno 4,8 milionu osobních automobilů s průměrným stářím 14,2 roku. Přes 60 procent vozů na českých silnicích je starších deseti let. Zhruba 750 000 registrovaných aut nemá katalyzátor a polovina vozového parku plní horší emisní normu než Euro 3.

S průměrným stářím automobilů se ČR řadí k nejhorším zemím v Evropě. V EU je průměrný věk 8,4 roku. V USA je průměrné stáří vozidel 11 let. Trh se pohybuje kolem 150 000 až 160 000 prodaných nových vozů ročně. Dováží se kolem 125 000 ojetin, ale v nevyhovující věkové struktuře. Třetina je starší 15 let a další čtvrtina ve věku mezi deseti a 15 roky.

Automobilka chce zároveň iniciovat systémová opatření pro omlazení celého automobilového trhu. "Nevoláme po akcích, jako je šrotovné. Hovoříme o koncepčních věcech, které jsou dlouhodobé a jejich efekt se projeví za tři čtyři roky," uvedl ředitel prodejní organizace Škody Auto v Česku Luboš Vlček. Jako příklad uvedl možnost zrychleného odepisování aut, zvýhodnění ekologických aut v rámci silniční daně i pro soukromé osoby, systém motivačního odstupňování registračních poplatků nebo příspěvek na likvidaci autovraku. Chce také prosazovat zvýšenou kontrolu na STK nebo regulaci dovozu ojetých vozů z ciziny.