Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škodovky a dálkové jízdy. Ve 30. letech Rapid zvládl cestu kolem světa za 97 dní

Česká automobilka Škoda na sebe ve 30. letech minulého století strhávala pozornost mimo jiné posíláním svých vozů na zajímavé dálkové jízdy. Cílem cest bylo nejen šíření renomé mladého Československa, ale především podpoření exportu aut z Mladé Boleslavi do desítek zemí.

27.6.2018 1
SDÍLEJ:

Škoda Rapid z cesty kolem světa.Foto: Škoda Auto

Popularem z Prahy do Kalkaty

V květnu 1934 odstartovala od pražského Autoklubu na cestu do Indie ekipa čtyř vozů Škoda Popular, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 20 koní (15 kW). Sedm cestovatelů vedených advokátem Zbislavem Petersem se rozhodlo pro náročnou trasu napříč Balkánem a Tureckem, přičemž v nejtěžším úseku za celý den ujeli pouze 13 km.

Popular ale prokázal odolnost také v pouštích. Vozy o vlastní hmotnosti asi 700 kg, zatížené až 800 kilogramy posádky a nákladu, se z cíle v indické Kalkatě přesunuly do Bombaje, odkud lodí pokračovaly do Terstu a svoji cestu triumfálně završily po necelých čtyřech měsících a 15 000 kilometrech opět v Praze.

Popularem do Ameriky

V roce 1936 vzbudila pozornost akce „100 dní v malém voze“. Manželé Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovi se Popularem vydali na americký kontinent. V první části cesty se museli vypořádat s náledím, na jihu USA se probojovávali krajem zpustošeným tornádem a záplavami, u mexického Popocatepetlu vyjeli do více než 2500 m n. m.

Poté Elstnerovi zamířili do San Franciska a přes Chicago se vrátili do New Yorku. Cestou domů projeli i Španělsko, zmítané občanskou válkou. Nakonec jim místo 100 dní stačilo jen 97 dnů, z toho 47 za volantem.

Popular se čtyřválcem litrového objemu tak dosáhl denního průměru 525 km. V létě 1938 se Eva a Frank Elstnerovi s novou Škodou Popular 1100 OHV, dosahující rychlosti až 105 km/h, vydali napříč Argentinou: více než 6000 kilometrů úspěšně zvládli v pouhých 12 dnech („akce byla známa jako „Tango argentino“).

52 000 km dvakrát napříč Afrikou

V letech 1936 až 1938 absolvovali fascinující africké dobrodružství manželé Marie a Stanislav Škulinovi. Zkušení cestovatelé zvolili uzavřený automobil Škoda Rapid, který se kromě dvou rezervních kol a střešního nosiče zavazadel nelišil od sériového provedení.

Po vylodění v západoafrickém Dakaru zamířili do Guinejského zálivu, na Pobřeží slonoviny a v období dešťů projeli napříč rovníkovou Afrikou. V hlubokém bahně museli kola podkládat kmeny stromů a větvemi, místo mostů využívat brodů nebo improvizovaných vorů s plováky z kánoí. Rok po odjezdu z domova dorazila škodovka u přístavu Beira až na pobřeží Indického oceánu. Výprava pokračovala lodí na Madagaskar. Roční bilance 30 000 km i spokojenost s Rapidem Škulinovy inspirovala k prodloužení cesty.

Vydali se na jižní výspu Afriky, mys Dobré naděje, odkud zamířili na sever – až do Egypta! Po skoro dvou letech a 52 000 km se skromná trojice vrátila do Prahy. Za pozornost stojí, že v roce 1946 se do Afriky vydali znovu nejen oni, ale i jejich Rapid.

Cesta kolem světa za 97 dní

Symbolickým vyvrcholením fascinující série prvorepublikových dálkových jízd vozů Škoda se stala „Cesta kolem světa za 97 dní". Podnikl ji pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka s navigátorem a zároveň mechanikem Jindřichem Kubiasem. Jejich jen mírně upravený otevřený vůz (polokabriolet) Škoda Rapid o výkonu 31 koní (23 kW), čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a hydraulickými brzdami obstál v bahnitých, stejně jako písčitých a kamenitých úsecích trasy vedoucí z Československa přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Sovětský svaz, Írán, ale i dnešní Pákistán, Indii, Malajsii, Singapur, Čínu, Japonsko či Spojené státy zpět do Prahy.

Z 97 dní cesty připadalo 53 dnů na lodní přesuny a vyřizování tehdy náročných úředních formalit, za volantem strávili oba přátelé 44 dnů: při 27 700 kilometrech tak vychází denní průměr na neuvěřitelných 630 km cestou necestou.

Úspěšně zvládnuté dálkové jízdy přinesly mladoboleslavské automobilce samozřejmě žádaný ohlas v dobovém tisku a přispěly k posílení prestiže značky a úspěchu jejich moderně řešených modelů. I díky tomu se Škoda ve druhé polovině 30. let stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu.

Autor: Jan Zajíc

27.6.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Zákaznický servis - Telef. konzultant se slovenštinou! 32 000 Kč Tel. komunikace s klienty ve slovenském jazyce, kteří již sami projevili zájem o naše produkty za účelem uzavření smlouvy. Voláme jen klientům, kteří si na internetových stránkách udělali cen. kalkulaci na povinné ručení, havarijní poj. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 100 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: možno i po rekvalifikačním kurzu. Pracoviště: Kp interiéry - stavby s.r.o. - albrechtice, Přehradní, č.p. 194, 735 43 Albrechtice u Čes.Těšína. Informace: Josef Pilár, +420 605 827 332. Výroba - Výroba Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 15 000 Kč Zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci ZPRACOVATEL DRŮBEŽE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: ciz. Porážka a zpracování drůběžího masa., Pracoviště: Vodňanská drůbež - provozovna Mirovice, Pracovní doba: 2 směny 6.00 - 14.30 hod a 8.00 - 16.30 hod., Požadujeme: zdravotní způsobilost (potravinářský průkaz), fyzickou zdatnost (práce v chladu), První kontakt: domluvit si schůzku na tel. 606 233 202 Bayer Jan, popř. osobně v místě pracoviště firmy Vodňanská drůbež - provozovna Mirovice každý pátek od 14.00 do 15.00 hod.. Pracoviště: Luswer-west, družstvo - mirovice, Zámostí, č.p. 272, 398 06 Mirovice. Informace: Jan Bayer, +420 606 233 202. Informační technologie - Informační technologie Programátor 50 000 Kč Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč, mzda max. 100000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: MÍSTO VÝKONU : PURKYŇOVA 2121/3, PRAHA 1, 110 00, NOVÉ MĚSTO / kontakt : JAN KARVÁNEK - PRVOTNÍ KONTAKT E-MAILEM : Jan.Karvanek@4finance.com, TEL. : 725 395 332., ZKUŠENOST S TVORBOU LOW-FIDELITY PROTOTYPU. ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI TECHNIKAMI PRO SPRÁVU BACKLOGU, JAKO JE USER STORY MAPPING. ZKUŠENOSTI S RŮZNÝMI TECHNIKAMI PRO UPŘEDNOSTNĚNÍ PRODUKTU BACKLOGU, NAPŘÍKLAD MOSCOW A MPV, A V OBLASTI ZMĚNOVÉHO ŘÍZENÍ A RE-SCOPINGU. ZKUŠENOSTI S PRODUKT ROADMAPINGEM, UVOLNĚNÍM A PLÁNOVANÍM ITERACÍ. , NĚKOLIKALETÉ PRACOVNÍ ZKUŠENOSTI JAKO ANALYTIK SOFTWARU A POČÍTAČOVÝCH APLIKACÍ V ORGANIZACI ZAMĚŘENÉ NA ZÁKAZNÍKA. PROKAZATELNÁ ZKUŠENOST ÚSPĚŠNÉ SPOLUPRÁCE S VÝVOJOVÝMI TÝMY A DODÁNÍ ZAKÁZKOVÉHO SOFTWARU. SILNÉ DOVEDNOSTI A ZKUŠENOSTI S VEDENÍM WORKSHOPU.. Pracoviště: Sia 4finance it odštěpný závod v české republice, Purkyňova, č.p. 2121, 110 00 Praha 1. Informace: Jan Karvánek, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alexej Navalnyj
6

Rusko musí odškodnit opozičníka Navalného, zadržovalo ho neoprávněně

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
18

Senát vybídl Babiše k rezignaci do vyšetření Čapího hnízda. Pro hlasovala i ČSSD

U nádraží zaparkoval v křižovatce. Tramvaj do auta narazila a nemohla dál projet

/VIDEO/ Zřejmě nemohl najít parkovací místo, tak ve čtvrtek nechal auto přímo v křižovatce brněnských ulic Nádražní a Masarykova. O vůz se však zachytila projíždějící tramvaj linky číslo čtyři. Řidič svým podivným parkováním způsobil půlhodinovou dopravní kolizi.

AKTUALIZOVÁNO

Podle předpokladů. Pirát Zdeněk Hřib převzal primátorský řetěz

Půl hodiny po poledni se podle očekávání stal nejmocnějším mužem Prahy Pirát Zdeněk Hřib, který převzal primátorský řetěz z rukou bývalé primátorky Adriany Krnáčové. Zvolilo jej 39 z 65 členů zastupitelstva, zastupitelé opoziční ODS a ANO ho nepodpořili. Zastupitelé dnes ještě budou volit čtyři primátorovy náměstky a šest radních. Budou rovněž vytvářet zastupitelské výbory, u kterých má ke koaličním plánům výhrady opozice. 

Vražda saúdskoarabského novináře? Prokurátor žádá pro pachatele trest smrti

Generální prokurátor Saúdské Arábie požaduje trest smrti pro pět z 11 osob obviněných z vraždy novináře Džamála Chášukdžího na konzulátu v Istanbulu. Informovala o tom agentura Reuters. Chašukdží byl zavražděn na saúdskoarabském konzulátu začátkem října. Obvinění prý novináře zdrogovali a rozčtvrtili. Rijád jeho smrt pod mezinárodním nátlakem přiznal, zapojení do vraždy ale odmítá. 

Kresba Milana Kounovského

Podívejte se na karikatury Deníku, které vystihují aktuální témata z Česka i ze světa.    

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT