Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škodovky a dálkové jízdy. Ve 30. letech Rapid zvládl cestu kolem světa za 97 dní

Česká automobilka Škoda na sebe ve 30. letech minulého století strhávala pozornost mimo jiné posíláním svých vozů na zajímavé dálkové jízdy. Cílem cest bylo nejen šíření renomé mladého Československa, ale především podpoření exportu aut z Mladé Boleslavi do desítek zemí.

27.6.2018 1
SDÍLEJ:

Škoda Rapid z cesty kolem světa.Foto: Škoda Auto

Popularem z Prahy do Kalkaty

V květnu 1934 odstartovala od pražského Autoklubu na cestu do Indie ekipa čtyř vozů Škoda Popular, poháněných litrovými čtyřválci o výkonu 20 koní (15 kW). Sedm cestovatelů vedených advokátem Zbislavem Petersem se rozhodlo pro náročnou trasu napříč Balkánem a Tureckem, přičemž v nejtěžším úseku za celý den ujeli pouze 13 km.

Popular ale prokázal odolnost také v pouštích. Vozy o vlastní hmotnosti asi 700 kg, zatížené až 800 kilogramy posádky a nákladu, se z cíle v indické Kalkatě přesunuly do Bombaje, odkud lodí pokračovaly do Terstu a svoji cestu triumfálně završily po necelých čtyřech měsících a 15 000 kilometrech opět v Praze.

Popularem do Ameriky

V roce 1936 vzbudila pozornost akce „100 dní v malém voze“. Manželé Eva a František „Frank“ Alexander Elstnerovi se Popularem vydali na americký kontinent. V první části cesty se museli vypořádat s náledím, na jihu USA se probojovávali krajem zpustošeným tornádem a záplavami, u mexického Popocatepetlu vyjeli do více než 2500 m n. m.

Poté Elstnerovi zamířili do San Franciska a přes Chicago se vrátili do New Yorku. Cestou domů projeli i Španělsko, zmítané občanskou válkou. Nakonec jim místo 100 dní stačilo jen 97 dnů, z toho 47 za volantem.

Popular se čtyřválcem litrového objemu tak dosáhl denního průměru 525 km. V létě 1938 se Eva a Frank Elstnerovi s novou Škodou Popular 1100 OHV, dosahující rychlosti až 105 km/h, vydali napříč Argentinou: více než 6000 kilometrů úspěšně zvládli v pouhých 12 dnech („akce byla známa jako „Tango argentino“).

52 000 km dvakrát napříč Afrikou

V letech 1936 až 1938 absolvovali fascinující africké dobrodružství manželé Marie a Stanislav Škulinovi. Zkušení cestovatelé zvolili uzavřený automobil Škoda Rapid, který se kromě dvou rezervních kol a střešního nosiče zavazadel nelišil od sériového provedení.

Po vylodění v západoafrickém Dakaru zamířili do Guinejského zálivu, na Pobřeží slonoviny a v období dešťů projeli napříč rovníkovou Afrikou. V hlubokém bahně museli kola podkládat kmeny stromů a větvemi, místo mostů využívat brodů nebo improvizovaných vorů s plováky z kánoí. Rok po odjezdu z domova dorazila škodovka u přístavu Beira až na pobřeží Indického oceánu. Výprava pokračovala lodí na Madagaskar. Roční bilance 30 000 km i spokojenost s Rapidem Škulinovy inspirovala k prodloužení cesty.

Vydali se na jižní výspu Afriky, mys Dobré naděje, odkud zamířili na sever – až do Egypta! Po skoro dvou letech a 52 000 km se skromná trojice vrátila do Prahy. Za pozornost stojí, že v roce 1946 se do Afriky vydali znovu nejen oni, ale i jejich Rapid.

Cesta kolem světa za 97 dní

Symbolickým vyvrcholením fascinující série prvorepublikových dálkových jízd vozů Škoda se stala „Cesta kolem světa za 97 dní". Podnikl ji pražský podnikatel Břetislav Jan Procházka s navigátorem a zároveň mechanikem Jindřichem Kubiasem. Jejich jen mírně upravený otevřený vůz (polokabriolet) Škoda Rapid o výkonu 31 koní (23 kW), čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a hydraulickými brzdami obstál v bahnitých, stejně jako písčitých a kamenitých úsecích trasy vedoucí z Československa přes Německo, Polsko, Litvu, Lotyšsko, Sovětský svaz, Írán, ale i dnešní Pákistán, Indii, Malajsii, Singapur, Čínu, Japonsko či Spojené státy zpět do Prahy.

Z 97 dní cesty připadalo 53 dnů na lodní přesuny a vyřizování tehdy náročných úředních formalit, za volantem strávili oba přátelé 44 dnů: při 27 700 kilometrech tak vychází denní průměr na neuvěřitelných 630 km cestou necestou.

Úspěšně zvládnuté dálkové jízdy přinesly mladoboleslavské automobilce samozřejmě žádaný ohlas v dobovém tisku a přispěly k posílení prestiže značky a úspěchu jejich moderně řešených modelů. I díky tomu se Škoda ve druhé polovině 30. let stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu.

Autor: Jan Zajíc

27.6.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 17 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Pracoviště: U Kyjovky 3964/4, 695 01 Hodonín. Náplň práce: zednické práce na stavebních konstrukcích, základání staveb, zdění nosných i nenosných konstrukcí, omítka a fasády, betonáže podlah, dlažby a obklady. Požadujem: vyučení v oboru výhodou, praxe min. 1 rok v oboru. PP na dva roky.. Pracoviště: Stavební firma plus s.r.o. - provozovna, U Kyjovky, č.p. 3964, 695 01 Hodonín 1. Informace: Martina Černá, +420 734 258 679. Služby - Úklid servisu - Kunratice 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov do Kunratic hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalon, sociálního zařízení a strojové uklízení dílen. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30 hod. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00 hod. Doprava a logistika - Skladník 24 000 Kč Skladník Náplň práce: vykládání a nakládání kamionů a kontejnerů, kompletace objednávek, komisaření, vychystání objednávek, příprava k expedici. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 31.8.2017 a: 21.9.2018, Požadavky: Vrtání a běžné zámečnické práce. Výhodou je ŘP sk. C.. Pracoviště: Pemat trading s.r.o., 742 33 Jeseník nad Odrou. Informace: Vlastimil Machula, +420 733 150 551.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
3

Fabienne zasáhla Česko: popadané stromy, výpadky proudu, přerušené spoje

Marina Abramovičová a její dílo
6 5

Čech napadl v Itálii srbskou umělkyni, praštil ji jejím obrazem po hlavě

Aleš Buksa: Nikdy by mě nenapadlo, že budu podnikat v Africe

/ROZHOVOR/ Aleš Buksa, úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa, na odchod do důchodu nemyslí. V Ghaně nově těží vodu, kterou nazval Sky Water.

Obvinění a protiútok. Nová fakta v kauze Gabriela Koukalová

Bývalý šéftrenér biatlonistů Ondřej Rybář poprvé veřejně zpochybnil slova Gabriely Koukalové, která tvrdí, že během kariéry bojovala s poruchou příjmu potravy. „Nedokážu si představit, že by s bulimií mohl někdo vrcholově sportovat a vyhrávat závody,“ prohlásil exkluzivně pro Deník.

Z Hongkongu do Pekingu za devět hodin. Má to háček. Na nádraží platí zákony Číny

Lidé cestující mezi Hongkongem a pevninskou Čínou si budou nyní moci užívat jízdy moderním rychlovlakem, který se řítí rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Projekt za miliardy dolarů si ale vysloužil kritiku. Pomocí rychlodráhy totiž Peking může vůči bývalé britské kolonii uplatňovat svou asertivní politiku.

Loď Aquarius naložila dalších 47 migrantů, žádný přístav ji nechce

Záchranná loď Aquarius 2 nabrala ve Středozemním moři 47 migrantů plavících se na člunech ze severní Afriky. Loď původně plula pod vlajkou Gibraltaru, ten ji ale nedávno tohoto práva zbavil. Svou ji poté propůjčila Panama, tu však také bude muset po nátlaku italské vlády stáhnout. Plavidlo nyní nemá kde zakotvit.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT