Na dnešním semináři ve Sněmovně to uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Databáze ujetých kilometrů by mohla být součástí registru motorových vozidel, kam by tyto údaje musely zapisovat Stanice technické kontroly (STK). Variantním řešením by bylo podle Mládka získávat tyto výpisy podobně jako třeba výpisy z katastru nemovitostí. To by ale muselo být zpoplatněno. Výtěžek z poplatků by sloužil dalšímu rozvoji tohoto elektronického evidenčního systému.

"Aby databáze byla účinná, je zapotřebí, aby byla online," řekl ředitel odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra Martin Linhart. Zájemce by pak jednoduše zadáním VIN kódu získal ihned požadovanou informaci. Ministerstvo podle něj chce, aby informace byly širší a týkaly se například i dopravních nehod.

Poslanec a dopravní odborník Stanislav Huml (ČSSD) s odvoláním na ministerstvo dopravy řekl, že už v řádu týdnů by měl být zpřístupněn Centrální informační systém stanic technické kontroly. Systém by měl být schopen dodat online informaci o stavu tachometru vozidla v určitém čase v historii vozu. Systém podle něj funguje už asi pět let a shromažďuje různé informace, mimo jiné právě o stavu tachometru při každé návštěvě stanice technické kontroly, tedy nejen při technické kontrole, ale i při změně majitele.

Stáčení tachometrů by mělo být zakázané

Evropská unie letos připravila novou směrnici, podle které budou muset členské země shromažďovat údaje související s historií vozidla a umožnit k nim přístup. Zároveň by měl každý stát zavést tresty za stáčení tachometrů i zákaz nabízení takových služeb. Současně s tím by měla platit i objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, který by sám musel dbát na to, že jeho auto nebude mít přetočený tachometr. Směrnice má být platná nejpozději od roku 2018.

Mládek v květnu sestavil pracovní komisi složenou se zástupců různých resortů. Ta navrhla, vedle zavedení zákazu manipulace s tachometrem do zákona včetně postihů, zákaz nabízení těchto služeb. STK by také měly být povinny při evidenčních a technických kontrolách zapisovat stav tachometru do registru vozidel a do velkého technického průkazu.

Vytvoření databáze by uvítaly některé velké autobazary. Nyní data o historii vozů kupují například od společnosti Cebia, která má údaje od servisů nebo leasingových firem. Ta vytvoření databáze s údaji z STK uvítala jako rozšíření množství dat o vozidlech. Zároveň ale zpochybnila, že by mohlo jít o dostatečně vypovídající databázi, protože auta nejezdí na STK příliš často.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570.000 ojetých osobních vozů s průměrnou cenou 159 000 korun. Z toho zhruba 220 000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 000 kilometrů. Celkem je podle společnosti v Česku nejméně půl milionu aut se stočeným počtem kilometrů.