Jakmile si přečtu v novinách či na internetu o bouračce kamiónu, tak v následující diskuzi jsou komentáře a rady, jak to řešit: kamióny na vlak, zdražit cenu za kilometr, řidičům dělat IQ testy a jezdit od určitého roku života ( nikdo neřekne od jakého. Jednou jsou moc mladí, potom moc staří, nemají praxi a podobně.), zakázat předjíždění náklaďákům a spousta dalších názorů. Některé slušné, některé méně, některé inteligentní, některé vůbec.

Zkusím to trochu rozebrat. Ale před tím trochu dat:

- délka tahače + návěs = cca 17 m
- délka solo + přívěs = cca 21 m
- váha soupravy prázdná = cca 6 – 7 tun
- maximální váha = 42 tuny
- výška max = 4,05 metrů
- šířka = 2,5 metrů

Kamióny na vlak

Řešení by to jistě bylo, alespoň pro ty, které pouze tranzitují naší republikou. Ale vzhledem k množství možných cílů a časů vstupu do ČR a dalších technických problémů to je nesmysl. Jen přechodů do ČR z Německa je více než třicet a chtít po dopravci, aby jel jen jedním nebo dvěma a kvůli tomu aby najel o stovku kilometrů více, nejde. Jeden pokus z Lovosic do Drážďan už tady byl a moc se neosvědčil. Další věcí je vybudování nakládacích a vykládacích ramp,výroba speciálních vagónů a délka vlaku. Jedna souprava tahač a návěs je 17m. Sto kamiónů je 1,7 km, pokud budou stát nárazníky na sobě (fyzicky nemožné). Velkokapacitní souprava s dvouosým vlekem je dlouhá 21m. Nevím, kolik kamiónů tranzituje republiku, ale myslím, že jich jsou tisíce denně. Podle mne- nemožné.

Vyšší cena za kilometr

Je to pouze o tom, že dopravci zdraží cenu služby, výrobce či prodejce zdraží cenu zboží a spotřebitel to celé zaplatí.A vybrané peníze? Na to, kam přijdou si může domyslet každý sám.
Jako bývalý šofér mám zkušenost z celé Evropy a nikde jsem se nesetkal s tím, že by se platilo za používání jiné silnice než dálnice.Je to pouze další daňové zatížení pro občana a obrovský zisk pro výběrčí firmu. A dopad na kamionovou dopravu z hlediska redukce bude nulový. Setkal jsem se s tím, že velké kamióny jezdí pouze po dálnicích a na okraji měst se náklad vyloží a rozveze menšími auty. Ono už málokteré auto veze takzvaný celonáklad, ale většinou to jsou „sběráky“, kdy se nakládá a vykládá na více místech za jednu cestu. Nejsou moc oblíbené u řidičů, protože motat se po malých ulicích měst a couvat k obchodům mezi auty není nic příjemného a potom naložit pár krabic každou o váze třeba 30 kg a zase se motat někam na dálnici. Podle mne, kamión patří na dálnici a ne na okresní „šoustku“, kde jsou problémy se vyhnout s osobákem, natož s jiným náklaďákem.

A názory jako – zakázat kamióny a vozit to dodávkami (i to jsem slyšel)- to snad ani nelze komentovat. Na kamión se vejde 22 tun nákladu při délce 17 m, což při použití velké dodávky, která uveze 3,5 tuny a měří 6 m je cca 6 dodávek a jejich kolona bude šest aut na jeden kamión, tzn. 36 m bez mezery mezi nimi, šest šoférů místo jednoho a se spotřebou celkově 70 a více litrů na 100km místo max. 35 l/100 km u kamionu. Představit si to v praxi neumím, pokud by měli nahradit třeba jen kamióny jedoucí z Prahy do Brna.
Co se týká emisí ze spálených pohonných hmot, tak nové kamióny přidávají do paliva aditivum ADD-BLUE a hodnoty emisí jsou menší, nežli u většiny osobáků. Ale že by to měli i dodávky, tak to nevím, ale pochybuji.

Zakázat předjíždění se kamiónům

Trocha matematiky a teoretických úvah. Řidič může jet pouze cca.50 hodin týdně (námitky na tohle tvrzení si může každý vyvrátit sám sobě nastudováním vyhlášky EU 561 o práci řidičů v EU).

Za měsíc najedu dejme tomu 12 000 km při 200 hodinách a průměru 60 km/hod. Když zpomalí o pouhé 2 km/hod., tak to dělá za měsíc 400 km, které nenajede, a to je na „vnitru“ jeden den jízdy, který mu nikdo nezaplatí a za který dostane postih od zaměstnavatele. Proto se předjíždějí, i když ten rozdíl rychlostí je malý.

Předjíždění se do kopce je další kapitola. Jestli mám slabší auto ale lehčí náklad, nežli kolega vpředu, tak ho v kopci dojedu a snažím se ho předjet, protože po zpomalení na jeho rychlost nezrychlím a pojedu za ním zbytečně –x- kilometrů. Na to se váže ztracený čas ( jak už bylo řečeno a vysvětleno) a spotřeba, která dělá rozdíl v řádech několika desítek litrů okamžité spotřeby. Celková spotřeba se tím samozřejmě rapidně zvedne, protože „jízda na spotřebu“ u dnešních aut jak ji známe z osobáku nejde. Moderní nákladní auta jezdí kolem 25-35 l/100 km a to záleží prakticky pouze na nákladu a profilu trasy. A nadspotřebu většinou si nechá dopravce zaplatit ( příklad: 12000km /měs. a nadspotřeba jen 2l/100km dělá 240l x 30,-/l = 7200Kč z platu dolů. A to při způsobu odměňování truckerů v této republice je velmi citelná ztráta.)

To „hození blinkru“ a okamžité vybočení při předjíždění, to jste naučili kamioňáky vy všichni. Ruku na srdce, co uděláte, když vidíte že kamión bliká na předjíždění? 99% řidičů osobních aut přišlápne plyn, aby ho ten náklaďák nezdržoval. A tudíž by se z pruhu nedostal nikdy, proto to tam musí truck „švihnout“, jinak nemá šanci předjet. A proč, to jsem už myslím vysvětlil.

Věk řidičů náklaďáku je spornou otázkou. Je to od schopnosti jednotlivého člověka, ale systém co byl zaveden před 20 lety byl podle mne super. Kluk po autoškole začal jezdit na autě do 7,5 tuny, když mu bylo 21 let na 12. tunovém a po dvou letech praxe dostal možnost jezdit s vlekem a posléze i s návěsem. A teď? Uchazeč musí mít nejen řidičák D a E, ale i psychotesty (o jejích potřebě mám jisté pochybnosti) stejné, jako dělají policajti, vojáci či piloti, přezkoušení každé dva roky z teorie ( ???) a Profesní průkaz, který stojí desítky tisíc korun!! A platové zařazení? Stejné jako má uklízečka a to při odpovědnosti materiální i společenské!!! Jen cena soupravy Volvo 440 bez nákladu je cca 4,5-5 milionů korun. A jestli si někdo myslí, však mají diety, tak to není plat. To a víc dostane každý, kdo jede na jakoukoliv služební cestu + plat k tomu. Kdežto u šoféra to plat nahrazuje. Jak pravil klasik „to je hnus, velebnosti“. Proto se na tuto profesi už moc lidí nedere.

Uměl bych si představit situaci takovou

Po dálnici a do vzdálenosti 20km od ní ať kamiony jezdí bez časového omezení. Je lepší dojet v pátek či v sobotu na vykládku a udělat si pauzu u brány podniku, nežli to kouskovat pro dvě hodiny dojezdu v pondělí. Ona totiž není určena jen doba jízdy, ale i takzvaná doba výkonu, a ta určuje, že i když šofér nejede, tak se čas počítá do pracovní doby a stání na vykládce či nakládce tam patří. Když vyprší tak nesmí řidič jet, i když jen jel dvě hodiny a potom –x- hodin stál a čekal na vyložení.

Přiblížit maximální rychlosti všech typů aut na dálnici a tvrdě ji vyžadovat. V Anglii truck má povolenou maximálku 60mil/h a osobák 70mil/h.Všichni tuto rychlost dodržují, proto náraz do jedoucího kamionu zezadu nemá tak fatální následky. Při překročení a pokud vás chytnou dostanete velkou pokutu i několik stovek liber. Pokud ji do týdne nezaplatíte, za další týden je u vás doma exekutor a je to hotové hned. Mají stejný bodový systém o 12.bodech. (Zase trochu počtů: 130km/h – 80km/h a rozdíl je rychlost, jejíž následky jsou stejné, jako když narazíte čelně do zdi. A to chtějí ještě ten rozdíl zvětšit.)

Přečtěte si: Dojemný příběh z Itálie. Děti otci tajně zrenovovaly milované auto

Zrušit stoupací pruhy na našich dálnicích a udělejme z nich normální pruh dálnice.Pokud vím, kromě jednoho úseku ve Francii je to snad čistě český fenomén. Nejedu-li méně než 60 km/h, tak do něho zajet nemusím, ale když už tam z ohleduplnosti k ostatním zajedu a za zatáčkou dojedu Avii, tak je nemožné vyjet z něho ven. Proto tam prostě nezajíždím a ostatní se můžou vzteknout. Ale porušovat zákon a vyhlášku mne nikdo nedonutí.

Povolit předjíždění se kamionům po celé dálnici bez omezení. Kde to je velmi riskantní, tak alespoň v nočních hodinách od 22,00 do 5,00h. Dít se to bude stejně, ale ve dvě v noci předjet Liazku, když nikde nikdo není jen jeden nespavec policajt a dostat za to flastr a přijít o body je hloupé.

Čtěte také: VIDEO: Lada je skvělé auto do města. Po nehodě řidiče vysadí a sama se zaparkuje

Kontrolovat tachografy a při porušování doby jízd a odpočinků postihovat tvrdě jak řidiče, tak i dopravce. Tím se dopravci naučí provádět kontroly tachografů samy a postihovat řidiče, kteří jsou „piloti“ a na předpisy kašlou. Ovšem zase nebazírovat na minutách, protože najít parkoviště nebo dojet půl hodiny domů nikoho neohrožuje víc, nežli nucení šoféra, aby vyjel o půlnoci v neděli a spal ve dne na parkovišti u dálnice, když venku je 30° ve stínu a metr za hlavou mu hučí chlaďák nastavený na -20° . „Bezva odpočinek“

Tvrdě postihovat dopravce, kteří porušují zákon krácením diet, ale státu účtují diety plné a vyšší a posunout tabulkové zařazení řidičů do odpovídající platové skupiny. Potom to nebudou dělat jen truckeři srdcaři a naivní dobrodruhové, ale bude to i solidní zaměstnání i pro další skupinu lidí. Ono se teď běžně jezdí za základ mzdy (myslím, že to je 9700,- před daní) a diety. Ale pokud vás potom potká úraz a nebo dlouhodobější nemoc, tak to je hodně špatné.

Naučme se tolerovat kamioňáky na silnicích a nedělejme jim takové naschvály, jako je myška s následným dupnutím na brzdy jako trest za to, že někoho zdržují, protože právě v pátek spěchá k babičce a stydnou mu buchty a kafe na stole. Ten trucker se třeba vrací z pětinedělního turnusu v Evropě a ještě musí umýt a předat auto před tím, než se podívá na rodinu.

Při váze a velikosti soupravy to není jednoduché se uklidit na „šoustce“ ke straně, protože se může utrhnout krajnice a ještě tam jsou větve stromů a cena plachty na návěs stojí víc jak momentální cena vaší milované Škody Felicie 1600.

Nechme je se v klidu otočit couvnutím z vedlejší ulice na hlavní když blbě uhnou, protože nikdo není neomylný. On si couvne stejně, ale jde to i bez nervů, nadávání a riskování kvůli minutě času.

A při výjezdu z vedlejší, když to jde, blikněte jim a pusťte je.V tom fofru by tam stáli týden a nikoho těch 10 vteřin nezabije.

Uvědomme si, že nikdo z nich si nejezdí jen sem tam jak se mu chce, ale že vezou pro všechny úplně všechno, co si vzpomenete. I ty jeany co jste si koupily v „sekáči“ z Anglie nedošly k pobřeží, neskočily do vody a nepochodovaly po Evropě samy od sebe, stejně jako pomeranč ke svačině v práci taky neseskočil z větve a nekoulel se ze Španělska až do „Penáče“ v Horní Dolní jen tak, sám od sebe. Mysleme na to, až pojedeme příště po dálnici a budeme míjet kolonu trucků. Není to jednoduchá práce. A pokud už na diskuzích na netu budete chtít diskutovat o nějaké bouračce kamionu, tak jim jen nenadávejte. Ono u hodně málo bouraček kamionu je plně vinen trucker. On totiž stejně jako vy všichni se chce vrátit z práce domů vcelku.

Brodis