Předchozí
1 z 2
Další

Do dvou a půl milionu se opravdu vejde spousta zajímavých nových strojů. Můžete si koupit třeba nadupaný hot hatch (a ještě vám dost peněz zbyde; nebo si jich rovnou můžete koupit několik) - i tahle auta dnes umí nabídnout vyspělou techniku a výkon přes 300 koní.

Sáhnout ale můžete i po ostrém sedanu, rychlém kombíku, amerických svalovcích (třeba 707koňový Dodge Challenger Hellcat, individuálně dovezený z USA, u nás pořídíte „už“ za 2,2 milionu korun), sportovním kupé, elegantním „gétéčku“, anebo rovnou plnohodnotném sporťáku.

Ať už ale budete hledat cokoli, Audi RS 5 Coupé vám vždy vyjde jako jedna z nejrychlejších možností. Tohle auto totiž jede brutálně. Jasně, vím, že to je klišé, které možná slýcháte často. Jenže v tomto případě je to pravda. Přesvědčit se můžete sami, na konci článku najdete video, v němž jsme zachytili i zrychlení z klidu na 220 km/h. Je to fakt kalup.

Motor má menší, ale je rychlejší

Ale postupně, nejprve se sluší několik slov k technice. Srdcem auta je nový dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, na jehož vývoji prý spolupracovali také motoráři z Porsche.

Zajímavé je v tomto případě srovnání s předchůdcem. Audi totiž u RS 5 sáhlo k výraznému downsizingu – minulá generace využívala větší atmosférický osmiválec o objemu 4,2 litru.

Lexus LC 500.
TEST: Osmiválcový Lexus LC 500 nás dostal. Je to skvělé GT se sportovním duchem

Oba motory mají sice stejný výkon, tedy už jednou zmíněných 450 koní (331 kW), ale nová jednotka je díky dvěma turbodmychadlům výrazně „živější“. Nejvyšší točivý moment narostl na 600 Nm (o 170 Nm víc) a tohle maximum je navíc k dispozici v mimořádně širokém spektru otáček – od 1900 do 5000 ot/min.

Nová generace RS 5 je současně o desítky kilogramů lehčí, takže výsledkem nemůže být nic jiného než znatelné zlepšení v oblasti dynamiky. Oblíbený ukazatel v podobě akcelerace z nuly na stovku ukazuje dokonce zlepšení o 7 desetin: zatímco předchůdce stovku pokořil za 4,6 sekundy, novinka to zvládne pod 4 vteřiny, přesněji za pouhé 3,9 sekundy.

Audi RS 5 Coupé.Zdroj: Stanislav Švarc

Jenže ani tahle čísla vás dostatečně nepřipraví na to, co v Audi RS 5 i díky novému motoru zažijete. Stačí kdykoli dupnout na plyn a auto vystřelí závratným tempem vpřed. A je skoro jedno, jak rychle zrovna jedete nebo jaké držíte otáčky, dvakrát přeplňovaný šestiválec zatáhne kdykoli to od něj budete chtít. Snad jen pod dvěma tisíci to není úplně ono.

Nad touto hranicí ale ze sebe motor vydává všechno. A nepovoluje až do omezovače. Nečekejte však žádný vrchol, šestiválec pocitově táhne pořád stejně. O jeho schopnostech leccos vypovídá i skutečnost, že kupé přesvědčivě zrychluje i daleko nad 200 km/h.

Nejde tu ale jen o motor, to je jen jeden z klíčů drtivé dynamiky. Na RS 5 je úžasné, jak funguje jako celek, jak dokonale je pohonné ústrojí sladěné s převodovkou, pohonem všech kol i podvozkem.

Okresky drtí, ale bestie to není

Nová generace na rozdíl od předchůdce nepoužívá dvouspojkovou převodovku, ale osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem, který pracuje skvěle, řadí hladce a hlavně rychle.

Podvozek pak nově využívá zadní pětiprvkovou nápravu a už v sériové výbavě je vybaven adaptivními tlumiči. Testované auto však dostalo příplatkový systéme Dynamic Ride Control s diagonálně propojenými tlumiči s regulací tuhosti. Jde o řešení, které má omezit náklony karoserie. No a když už jsme u příplatků, zmínit musím ještě sportovní diferenciál na zadní nápravě, který aktivně rozděluje točivý moment mezi zadními koly. I jím byl zkoušený vůz vybaven.

BMW 140i xDrive.
TEST: BMW M140i je poslední auto svého druhu. Užijte si ho, dokud můžete

Všechny zmíněné prvky si můžete pořídit samostatně, nejlepší však je zvolit rovnou balíček jménem RS dynamický paket. Stojí sice 168 600 korun, ale podle mě se vyplatí. Z Audi RS 5 totiž udělá skutečně rychlejší auto. Výsledek je pak naprosto ohromující.

Je neuvěřitelné, jak snadno si RS 5 dokáže podmanit jakoukoli silnici. Že může vládnout levému pruhu na dálnici, to lze s přihlédnutím k výkonu tak nějak čekat. Jenže německé kupé drtí i zakroucené okresky.

Audi RS 5 je totiž naprosto suverénní v zatáčkách. Zapomeňte na nějakou „rozevlátost“, tohle auto oblouky krouží s chladnou přesností a neuvěřitelnou přilnavostí. Kam ho pošlete, tam prostě jede. Ani se nehne. A zdánlivě je mu naprosto lhostejné, jak rychle se řítíte. Nějak už si poradí.

I proto „erespětka“ není žádná bestie. Ano, je nesmírně rychlá, tak rychlá, že vám kdykoli pošimrá žaludek, ale současně je velice krotká a hodná. Kdybych to měl brutálně zjednodušit, tak v ní jen šlapete na plyn, točíte volantem a občas si přibrzdíte. Je prostě neuvěřitelně nad věcí.

Ale není to ono „skutečné“ řízení sportovního auta. Rychlou audinu totiž nemusíte držet pod krkem, nemusíte ji krotit, nemusíte pracovat s plynem a motorem, abyste si zasloužili výkon, nemusíte vlastně řešit skoro nic. Auto na řidiče dohlíží, díky pohonu všech kol má vždy dostatek trakce a celkově dělá všechno pro to, aby vás nestrašilo. Rozhodně v něm nebudete nijak často „stahovat půlky“…

Audi RS 5 Coupé.Zdroj: Stanislav Švarc

Díky dokonale sladěné technice tak vlastně velice snadno můžete získat dojem, že jste nejlepší řidič na světě. Ale je to opravdu jen zdání, za kterou může Audi.

Na každý den

Jestli tedy hledáte sportovní auto, v němž občas pocítíte vzrušení ze strachu, takové, ze kterého se vám občas rozklepou kolena, zpotí dlaně a v podpaží „vymalují“ koláče od potu, hledejte jinde.

Na tom není nic špatného, v Audi to tak jednoduše chtěli, takhle tam dělají většinu ostrých aut. Jejich „eresa“ mají být efektivní, chladně rychlá, ale současně krotká, nezáludná a použitelná každý den. RS 5 je tak spíš mimořádně rychlým „gétéčkem“ než vyloženě sportovním autem pro radost.

I když jde o nejostřejší verzi, stále má pohodlný podvozek, navíc přidává parádní interiér s hodnotnými materiály, skvělým zpracováním a dokonalou ergonomií (snad jen sedadlo řidiče by mohlo být ukotveno níž, připadalo mi, že sedím zbytečně vysoko), a umí být i překvapivě kultivovaná.

Audi sport experience.
Audi sport experience: Pro pár kol na brněnském okruhu…

Stačí když vypnete sportovní režim, zavřete klapky výfuku a rychlé kupé se projevuje jako normální auto. Uvnitř nevíte nejen o motoru, ani o okolním světě.

Na druhou stranu si myslím, že se zvukem při ostré jízdě si v Audi mohli pohrát víc. V kabině si auto pomáhá umělým „zesilovačem“, což zní monotónně a hlavně obyčejně a nepřirozeně. Zvenku je to díky aktivním klapkám výrazně lepší.

A spotřeba? Když budete jezdit klidně, můžete se dostat na nějakých 10 l/100 km. Ale také je velice snadné apetit motoru výrazně zvýšit. Já jsem týdenní testování absolvoval s průměrnou spotřebou okolo 20 l/100 km. Asi je vám jasné, kterou stránku Audi RS 5 jsem si oblíbil víc…

Zdroj: Youtube

Kompletní ceník najdete zde.

Audi RS 5 Coupé: Hodnocení a technické údaje
+ skvělý motor
+ stabilita a jistota v zatáčkách
+ komfort podvozku umožňnuje auto používat každý den
- vyšší spotřeba
- vysoká cena příplatků
motor zážehový šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 2894 cm3
max. výkon 331 kW (450 k) při 5700-6700 ot/min
max. točivý moment 600 Nm při 1900-5000 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 3,9 s
spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 11,5/7,1/8,7 l/100 km
délka 4723 mm
šířka 1860 mm
výška 1360 mm
rozvor 2766 mm
pohotovostní hmotnost 1730 kg
zavazadlový prostor 465 l
cena od 2 254 900 Kč
cena testovaného vozu 3 089 200 Kč