Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: BMW M550d má čtyři turba a 400 koní. Je to prostě "superdiesel"!

Auto, které je rychlé a současně úsporné, je jistě sen mnoha řidičů. BMW jedno takové nabízí. Jmenuje se M550d, má motor o výkonu 400 koní a dynamikou se přibližuje věhlasným sporťákům. Přitom ale umí jezdit se spotřebou jako běžný hatchback.

17.8.2018
SDÍLEJ:

BMW M550d totiž spaluje naftu. O pohon se stará třílitrový řadový šestiválec, což je hlavní důvod, proč tenhle „bavorák" není - ve srovnání s podobně výkonnými auty - tak „užraný". Výrobce dokonce udává kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 kilometrů. Ale o spotřebě až později.

Věnujme se nejprve motoru, ten je totiž naprosto unikátní a fascinující. Sází na vícestupňové přeplňování, zajištěné hned čtyřmi turbodmychadly. Díky tomu jde o nejvýkonnější vznětový šestiválec ve světě osobních vozů. Výkon dosahuje 400 koní (294 kW) a maximální točivý moment činí 760 Nm.

Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 4,4 sekundy.

To je pro srovnání na chlup stejný čas, jaký potřebuje aktuální provedení Porsche 911 Carrera s automatickou převodovkou. A třeba osmiválcový Jaguar F-Type na 100 km/h zrychlý za 4,1 sekundy. BMW M550d je přitom klasický sedan, který navíc váží skoro dvě tuny…

Jak to funguje

Sestavu turbodmychadel tvoří dvojice nízkotlakých turbodmychadel a dvojice vysokotlakých. Zatímco obě nízkotlaká turbodmychadla a jedno z vysokotlakých při jízdě pracují nepřetržitě, druhé vysokotlaké turbodmychadlo sepne pouze po překročení 2500 otáček. V případě vysokého zatížení již od volnoběžných otáček jsou však obě nízkotlaká turbodmychadla krátkodobě odpojena pomocí obtokového ventilu, díky čemuž rychleji narůstá plnicí tlak.

Řešení se čtyřmi turby BMW zvolilo proto, aby zajistilo lepší odezvu motoru „na plyn" a „vyhladilo" zátah. Povedlo se to výborně.

Zapomeňte na klasické turbodieselové „kopance", M550d zrychluje naprosto hladce a lineárně. A přitom skoro od volnoběhu. Ostatně BMW se chlubí, že už od 1000 ot/min činí točivý moment 450 Nm, maximum 760 Nm pak je k dispozici mezi dvěma a třemi tisíci. Výkon vrcholí ve 4400 ot/min.

BMW M550d.

Ale i když je zátah ohromný a ohromující, není zrovna vzrušující. Alespoň mně tak nepřipadal. Důvodem je právě zmíněná lineárnost, díky které zrychlení působí moc hladce, skoro až nudně. Chybí tu takové to šimrání u žaludku a rozbušení srdce ve chvílích, kdy vás akcelerace zatlačí do sedačky. V BMW M550d jsem nic podobného necítil. Prostě jsem dupnul na plyn, nechal auto rozjet a pak se jen divil, jak rychle jedu. Úlek z toho, kam až se dostala ručička digitálního rychloměru, byl vlastně jedinou výraznější náhlou emocí, kterou mi zrychlení „na plnej" způsobilo.

Specifický a „nedramatický" způsob akcelerace způsobuje i skutečnost, že naftový motor pracuje nejlépe jen do nějakých 4500 otáček. A pak je tu zvuk. Naftový šestiválec nikdy nebude znít jako benzinový šestiválec. V BMW si sice pomohli falešným „zvukem" z reproduktorů (ozve se ve sportovním režimu), ale ten vlastně ničemu nepomáhá - výsledek je naopak nepřirozený a umělý.

Takže průšvih, nuda? Kdepak. M550d je skvělé auto!

Je ohromné

Jen je potřeba oprostit se od tradičního vnímání písmene „M" v názvu modelu. Tohle není vyloženě sportovní sedan, jaký byste asi od slavné divize M očekávali, jde o vůz, který bych nazval spíš superdieselem než pokusem o naftovou M5. M550d představuje snahu o zdokonalení vznětového motoru, o posunutí jeho limitů, nikoli vytvoření naftového sporťáku.

Výsledkem je hodně rychlé auto, které má spoustu výkonu ve všech situacích, ale současně si ponechává výhody vznětového šestiválce a velkého sedanu. Tou největší je zajímavá spotřeba. Jasně, když pojedete vyloženě pilu, dostanete se i k 20 litrům na 100 km, ale to je extrém, k němuž se přiblížíte jen občas, třeba na oblíbené okresce.

Jsem přesvědčen, že i při častém využívání potenciálu motoru se průměrná spotřeba vejde pod 9 litrů na 100 kilometrů. Mně palubní počítač po týdenním testu ukazoval 8,7 l/100 km. Ale při troše snahy to půjde i lépe - záleží na způsobu jízdy.

Skvělá je také kultivovanost pohonného ústrojí, motor je dokonale odhlučněn a skvěle si rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta v normálním jízdním režimu řadí hladce, po přepnutí do sportovního módu pak řazení doprovází lehkým cuknutím. Podle mě jde sice trochu o zbytečnost, ale zákazníci to tak prý chtějí.

BMW M550d je kromě automatu k dispozici výhradně také s pohonem všech kol, který pomáhá hlavně s trakcí. V autě, jehož motor má tak vysoký točivý moment, dává čtyřkolka smysl. Zvlášť když neničí charakter vozu. Ten v případě M550d může být i hravý, když si pohrajete s elektronickými asistenty (vypnete je), ale k dispozici i máte serióznější přístup. Sedan se supersilným dieselem je dokonalý všeuměl.

BMW M550d.

Na zakroucené okresce hezky maskuje svou hmotnost, působí docela obratně a zábavně. Řízení je přesné, brzdy od divize M toho snesou spoustu a také na podvozek, který je oproti běžnému sedanu řady 5 tužší a o 10 milimetrů snížený, se můžete spolehnout. M550d se řídí fakt moc pěkně.

Zvlášť podvozek si zalouží pochvalu. Bál jsem se, že bude přehnaně tvrdý, ale kdepak. Dokonce ani na 20palcových kolech jsem nezaznamenal nějaké vyloženě nepříjemné projevy při přejezdu nerovností. Samozřejmě, pocitově je M550d tvrdší než třeba 530d, ale s rozbitou silnicí si poradí báječně.

Kabina je navíc perfektně odhlučněná, takže dovnitř nepronikají žádné nechtěné zvuky. Dokonce i aerodynamický šum jsem uslyšel až v rychlostech nad 150 km/h. Z toho je zřejmě, že nejsilnější naftový sedan řady 5 se dokonale hodí hlavně k dlouhým, rychlým a nejen dálničním přesunům. Je to prostě univerzál, úžasné auto, které budete rádi řídit každý den. A je jedno, kam se s ním vypravíte.

Cítit dobře se v něm budete pokaždé, což je kromě jízdních vlastností a pohonného ústrojí zásluha také příjemného interiéru. Ten má tradiční uspořádání se středovým panelem natočeným k řidiči, nabízí logické ovládání, kvalitní zpracování a přihazuje také spoustu luxusu a moderních prvků výbavy.

Musím přiznat, že i když jsem k „emkovému" nafťáku se čtyřmi turby přistupoval skepticky, M550d mě nakonec dostala. Tohle se BMW fakt povedlo.

Dieselový vrchol samozřejmě ale něco stojí… BMW M550d cenou začíná na 2 330 900 Kč, testované provedení ale díky mnoha příplatkům stálo o milion víc.

Kompletní ceník najdete zde.

BMW M550d xDrive: Hodnocení a technické údaje
+ výkonný a relativně úsporný motor
+ jízdní vlastnosti
+ povedený interiér
- naftový motor nemá charakter
- vysoká cena
motor vznětový šestiválec, přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly
objem 2993 cm3
max. výkon 294 kW (400 k) při 4400 ot/min
max. točivý moment 760 Nm při 2000–3000 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,4 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,0/5,8/6,6 l/100 km
délka 4962 mm
šířka 1868 mm
výška 1467 mm
rozvor 2975 mm
pohotovostní hmotnost 1920 kg
zavazadlový prostor 530 l
objem nádrže 66 l
cena od 2 330 900 Kč
cena testovaného vozu 3 337 002 Kč

Autor: Stanislav Švarc

17.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Řidič sk. B Praha-Chabry 25 000 Kč Přijmeme pracovité řidiče na rozvoz kusových zásilek. Pracovní doba Po-Pá od 6:30h., Praha 8 Chabry! Pro více info volejte: Dělnické profese - PŘIJMEME LEŠENÁŘE 40 000 Kč Lešenářská firma ihned přijme zkušené lešenáře pro práci v ČR a v Berlíně. Požadujeme zkušenost s montáží rámového lešení. Potravinářství - Potravinářství Potravinářský dělník 10 000 Kč Výrobci a zpracovatelé potravin a příbuzní pracovníci PRACOVNÍK/-ICE NA DOČIŠŤOVÁNÍ ZELENINY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 10000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: PRACOVNÍK/-ICE NA DOČIŠŤOVÁNÍ ZELENINY, VHODNÉ POUZE PRO OZP, Náplň práce: ruční dočišťování brambor u pracovního pultu (možno i při sezení), Požadujeme: HPP na zkrácený úvazek 30hod. týdně ( možnost práce na plný úvazek), příjemný kolektiv, čtvrtletní odměny, pravidelné výplaty s možností záloh, pouze ranní směny, docházkový bonus, Zaměstnanecké výhody: výkonnostní prémie, HLÁSIT SE: Kubát Ivan, tel.: 776 118 544, e-mail: kubat.ivan@centrum.cz, osobně na asdrese ČSA 1292, Most Ne - Čt 7:00 - 14:00hod.. Pracoviště: Ivan kubát - 1, Čsl. armády, č.p. 1292, 434 01 Most 1. Informace: Ivan Kubát, +420 776 118 544. Gastronomie - Vedoucí provozního úseku 31 500 Kč Hledáme zaměstnance na pozici vedoucí provozního úseku, pro naše zařízení Domov se zvláštním režimem Telč.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Národním ústavu duševního zdraví, kde se léčil Andrej Babiš mladší, v pondělí hořelo.
4

Hořelo v ústavu, kde se léčil Babiš mladší. Nikdo nebyl zraněn

Vladimir Putin
6

Na odstoupení od jaderné dohody odpovíme, pohrozil Putin Spojeným státům

Lesy kvůli kůrovci mizí před očima. Vstup do okolí? Jen na vlastní nebezpečí

/FOTO, VIDEO/ Holiny mající i desítky hektarů, trčící pařezy jako němí svědci toho, že v místě ještě nedávno rostl les. Stroje do noci likvidující napadené stromy. A také nebezpečí pro návštěvníky lesa. Takové jsou následky kůrovcové kalamity na jihu Moravy, podle odborníků nejhorší v dějinách českých zemí.

Obří skandál. V praní špinavých peněz přes Dánsko je namočená i Deutsche Bank

Gigantický skandál kolem údajného praní špinavých peněz v Danske Bank zasáhl i další přední evropskou banku. Whistleblower Howard Wilkinson při slyšení před dánským parlamentním výborem uvedl, že více než polovina z podezřelých finančních prostředků prošla přes americkou pobočku přední evropské banky. Agentura Bloomberg s odvoláním na zdroj obeznámený se situací informovala, že se jednalo právě o Deutsche Bank.

Jak na Airbnb? Firma je připravena za krátkodobé pronájmy vybírat poplatek

Jedním z cílů nového vedení pražského magistrátu i radnice Prahy 1 je vyřešit problémy s Airbnb. Firma poskytuje uživatelům krátkodobé pronájmy bytů nebo celých nemovitostí. Podle pondělního prohlášení je společnost připravena začít vybírat ubytovací poplatek za všechny své hostitele v Praze a výnos z něj převádět hlavnímu městu, pokud bude přijat vládní návrh.

Bílý dům ve sporu se CNN neustoupí. Zpravodaji opět odebere akreditaci

Bílý dům plánuje opětovné odebrání akreditace zpravodaji televize CNN Jimu Acostovi. Novinář o ní přišel na začátku listopadu poté, co se na tiskové konferenci dostal do sporu s prezidentem Donaldem Trumpem. Později ji po zásahu soudu dostal zpět. Po vypršení dočasného soudního příkazu na konci tohoto měsíce však hrozí, že o ni opět přijde. Zpravodajská televize se proto v pondělí znovu obrátila na soud.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT