Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: BMW M550d má čtyři turba a 400 koní. Je to prostě "superdiesel"!

Auto, které je rychlé a současně úsporné, je jistě sen mnoha řidičů. BMW jedno takové nabízí. Jmenuje se M550d, má motor o výkonu 400 koní a dynamikou se přibližuje věhlasným sporťákům. Přitom ale umí jezdit se spotřebou jako běžný hatchback.

17.8.2018
SDÍLEJ:

BMW M550d totiž spaluje naftu. O pohon se stará třílitrový řadový šestiválec, což je hlavní důvod, proč tenhle „bavorák" není - ve srovnání s podobně výkonnými auty - tak „užraný". Výrobce dokonce udává kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 kilometrů. Ale o spotřebě až později.

Věnujme se nejprve motoru, ten je totiž naprosto unikátní a fascinující. Sází na vícestupňové přeplňování, zajištěné hned čtyřmi turbodmychadly. Díky tomu jde o nejvýkonnější vznětový šestiválec ve světě osobních vozů. Výkon dosahuje 400 koní (294 kW) a maximální točivý moment činí 760 Nm.

Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 4,4 sekundy.

To je pro srovnání na chlup stejný čas, jaký potřebuje aktuální provedení Porsche 911 Carrera s automatickou převodovkou. A třeba osmiválcový Jaguar F-Type na 100 km/h zrychlý za 4,1 sekundy. BMW M550d je přitom klasický sedan, který navíc váží skoro dvě tuny…

Jak to funguje

Sestavu turbodmychadel tvoří dvojice nízkotlakých turbodmychadel a dvojice vysokotlakých. Zatímco obě nízkotlaká turbodmychadla a jedno z vysokotlakých při jízdě pracují nepřetržitě, druhé vysokotlaké turbodmychadlo sepne pouze po překročení 2500 otáček. V případě vysokého zatížení již od volnoběžných otáček jsou však obě nízkotlaká turbodmychadla krátkodobě odpojena pomocí obtokového ventilu, díky čemuž rychleji narůstá plnicí tlak.

Řešení se čtyřmi turby BMW zvolilo proto, aby zajistilo lepší odezvu motoru „na plyn" a „vyhladilo" zátah. Povedlo se to výborně.

Zapomeňte na klasické turbodieselové „kopance", M550d zrychluje naprosto hladce a lineárně. A přitom skoro od volnoběhu. Ostatně BMW se chlubí, že už od 1000 ot/min činí točivý moment 450 Nm, maximum 760 Nm pak je k dispozici mezi dvěma a třemi tisíci. Výkon vrcholí ve 4400 ot/min.

BMW M550d.

Ale i když je zátah ohromný a ohromující, není zrovna vzrušující. Alespoň mně tak nepřipadal. Důvodem je právě zmíněná lineárnost, díky které zrychlení působí moc hladce, skoro až nudně. Chybí tu takové to šimrání u žaludku a rozbušení srdce ve chvílích, kdy vás akcelerace zatlačí do sedačky. V BMW M550d jsem nic podobného necítil. Prostě jsem dupnul na plyn, nechal auto rozjet a pak se jen divil, jak rychle jedu. Úlek z toho, kam až se dostala ručička digitálního rychloměru, byl vlastně jedinou výraznější náhlou emocí, kterou mi zrychlení „na plnej" způsobilo.

Specifický a „nedramatický" způsob akcelerace způsobuje i skutečnost, že naftový motor pracuje nejlépe jen do nějakých 4500 otáček. A pak je tu zvuk. Naftový šestiválec nikdy nebude znít jako benzinový šestiválec. V BMW si sice pomohli falešným „zvukem" z reproduktorů (ozve se ve sportovním režimu), ale ten vlastně ničemu nepomáhá - výsledek je naopak nepřirozený a umělý.

Takže průšvih, nuda? Kdepak. M550d je skvělé auto!

Je ohromné

Jen je potřeba oprostit se od tradičního vnímání písmene „M" v názvu modelu. Tohle není vyloženě sportovní sedan, jaký byste asi od slavné divize M očekávali, jde o vůz, který bych nazval spíš superdieselem než pokusem o naftovou M5. M550d představuje snahu o zdokonalení vznětového motoru, o posunutí jeho limitů, nikoli vytvoření naftového sporťáku.

Výsledkem je hodně rychlé auto, které má spoustu výkonu ve všech situacích, ale současně si ponechává výhody vznětového šestiválce a velkého sedanu. Tou největší je zajímavá spotřeba. Jasně, když pojedete vyloženě pilu, dostanete se i k 20 litrům na 100 km, ale to je extrém, k němuž se přiblížíte jen občas, třeba na oblíbené okresce.

Jsem přesvědčen, že i při častém využívání potenciálu motoru se průměrná spotřeba vejde pod 9 litrů na 100 kilometrů. Mně palubní počítač po týdenním testu ukazoval 8,7 l/100 km. Ale při troše snahy to půjde i lépe - záleží na způsobu jízdy.

Skvělá je také kultivovanost pohonného ústrojí, motor je dokonale odhlučněn a skvěle si rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou. Ta v normálním jízdním režimu řadí hladce, po přepnutí do sportovního módu pak řazení doprovází lehkým cuknutím. Podle mě jde sice trochu o zbytečnost, ale zákazníci to tak prý chtějí.

BMW M550d je kromě automatu k dispozici výhradně také s pohonem všech kol, který pomáhá hlavně s trakcí. V autě, jehož motor má tak vysoký točivý moment, dává čtyřkolka smysl. Zvlášť když neničí charakter vozu. Ten v případě M550d může být i hravý, když si pohrajete s elektronickými asistenty (vypnete je), ale k dispozici i máte serióznější přístup. Sedan se supersilným dieselem je dokonalý všeuměl.

BMW M550d.

Na zakroucené okresce hezky maskuje svou hmotnost, působí docela obratně a zábavně. Řízení je přesné, brzdy od divize M toho snesou spoustu a také na podvozek, který je oproti běžnému sedanu řady 5 tužší a o 10 milimetrů snížený, se můžete spolehnout. M550d se řídí fakt moc pěkně.

Zvlášť podvozek si zalouží pochvalu. Bál jsem se, že bude přehnaně tvrdý, ale kdepak. Dokonce ani na 20palcových kolech jsem nezaznamenal nějaké vyloženě nepříjemné projevy při přejezdu nerovností. Samozřejmě, pocitově je M550d tvrdší než třeba 530d, ale s rozbitou silnicí si poradí báječně.

Kabina je navíc perfektně odhlučněná, takže dovnitř nepronikají žádné nechtěné zvuky. Dokonce i aerodynamický šum jsem uslyšel až v rychlostech nad 150 km/h. Z toho je zřejmě, že nejsilnější naftový sedan řady 5 se dokonale hodí hlavně k dlouhým, rychlým a nejen dálničním přesunům. Je to prostě univerzál, úžasné auto, které budete rádi řídit každý den. A je jedno, kam se s ním vypravíte.

Cítit dobře se v něm budete pokaždé, což je kromě jízdních vlastností a pohonného ústrojí zásluha také příjemného interiéru. Ten má tradiční uspořádání se středovým panelem natočeným k řidiči, nabízí logické ovládání, kvalitní zpracování a přihazuje také spoustu luxusu a moderních prvků výbavy.

Musím přiznat, že i když jsem k „emkovému" nafťáku se čtyřmi turby přistupoval skepticky, M550d mě nakonec dostala. Tohle se BMW fakt povedlo.

Dieselový vrchol samozřejmě ale něco stojí… BMW M550d cenou začíná na 2 330 900 Kč, testované provedení ale díky mnoha příplatkům stálo o milion víc.

Kompletní ceník najdete zde.

BMW M550d xDrive: Hodnocení a technické údaje
+ výkonný a relativně úsporný motor
+ jízdní vlastnosti
+ povedený interiér
- naftový motor nemá charakter
- vysoká cena
motor vznětový šestiválec, přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly
objem 2993 cm3
max. výkon 294 kW (400 k) při 4400 ot/min
max. točivý moment 760 Nm při 2000–3000 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,4 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 8,0/5,8/6,6 l/100 km
délka 4962 mm
šířka 1868 mm
výška 1467 mm
rozvor 2975 mm
pohotovostní hmotnost 1920 kg
zavazadlový prostor 530 l
objem nádrže 66 l
cena od 2 330 900 Kč
cena testovaného vozu 3 337 002 Kč

Autor: Stanislav Švarc

17.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 17 500 Kč Montážní dělníci elektronických zařízení Operátor výrobní linky. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: . Pracoviště: Furukawa electric autoparts central europe, s.r.o., Lidická, č.p. 1022, 273 51 Unhošť. Informace: Dita Geislerová, +420 312 818 623. Stavebnictví - Hledáme mistry 39 200 Kč Hledáme mistry Hledáme vedoucí prací - mistry pro práce na železničním svršku pro provozovny Praha 10 Vršovice a Benešov u Prahy. Místem práce je Praha a blízké okolí. Nástup možný ihned. Jednosměnný provoz, pracovní doba 6,30-15,00 hodin. Bonusy - 13.plat, příspěvek na životní pojištění 2.500 Kč měs., předdovolenkový příspěvek, cestovní náhrady, 25 dní dovolené, proplacení přesčasových hodin. Informační technologie - Informační technologie Programátor 50 000 Kč Vývojáři webu a multimédií Vývojář webových aplikací. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Místo výkonu práce: Praha 1, Husova 240/5, Kontaktní osoba: Pakhmutova Evgeniia Ingrid, tel.: 778 507 888, e-mail: ingrid.p@amaroservices.cz, , UPŘESŇUJÍCÍ INFORMACE: , Znalost angličtiny na komunikativní úrovni;, 3 roky praxe v následujících technologiích: Node js. / MongoDB Database, Redux / Redux router, Swagger API, RabbigtMQ, React js, bootstrap, Amazon AWS environment, Git (HUB)., Navýšení odměny na základě osobního výkonu.. Pracoviště: Amaro services s.r.o. (2), Husova, č.p. 240, 110 00 Praha 1. Informace: Evgeniia Ingrid Pakhmutova, +420 778 507 888. Dělnické profese - Hledáme lešenáře 40 000 Kč Lešenář Pro práci v Berlíně hledáme schopné lešenáře. Práce je v hodinové sazbě, nástupní mzda je 230 Kč/hod plus diety. Ubytování zajištěno.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Podzim, ilustrační foto.
16

Začíná astronomický podzim. Na úvod příštího týdne se rapidně ochladí

Martin Kratochvíl.
3

Týdenní zkrat: Jak překvapit Karla

Bradlo požírá kůrovec. Atraktivní cíl turistů se mění k nepoznání

/FOTOGALERIE/ Moravský Blaník, jak se říká Bradlu, nejvyššímu bodu Úsovské vrchoviny na Olomoucku, sžírá kůrovec. Vlivem přetrvávajícího sucha se kalamita rozrůstá a turisty vyhledávaný kopec je na přístupových cestách k nepoznání.

Opět poraženi. Bitvu na Bílé hoře připomněla v oboře Hvězda její rekonstrukce

/FOTOGALERIE/ Bitvu na Bílé hoře v roce 1620 v sobotu u pražské obory Hvězda připomněla její historická rekonstrukce. Akce se zúčastnilo až tisíc lidí v dobových kostýmech. Součástí byla i děla a jezdci na koních, kteří představovali lehkou jízdu na obou válčících stranách. Rekonstrukce, kterou každoročně pořádá sdružení Bílá hora 1620, se konala letos po čtrnácté, moderoval ji herec Marek Holý.

Druhý letošní titul. Plíšková v Tokiu nedala šanci vítězce US Open Ósakaové

Zdá se, že se opět našla. Česká tenisová dvojka Karolína Plíšková už zase vítězí. Po nevýrazných výsledcích z minulých měsíců vstoupila šestadvacetiletá rodačka z Loun do asijské části sezony tím nejlepším způsobem. Na atraktivně obsazeném turnaji v japonském Tokiu se dočkala druhého letošního titulu. Ve finále navíc nedala šanci letošní vítězce US Open a domácí hvězdě Naomi Ósakaové.

Boj o Ligu mistrů i Hru o trůny. Televizi Sky koupil americký Comcast

Britskou televizi Sky převzal americký mediální konglomerát Comcast. V souboji s ostatními hráči nabídl nejvyšší cenu – 30 miliard liber (840 miliard korun). O televizi měla zájem také společnost 21st Century Fox. Jedna z nejbohatších evropských televizí vlastní například práva na vysílání Ligy mistrů, mezi její nejúspěšnější seriály patří Hra o trůny.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT