V dějinách Citroënu se objevila řada vozů s nekonvenčním a zcela originálním designem. Stačí jmenovat jen několik ikonických modelů, například Traction Avant, DS, Ami, SM, CX, BX, XM… Všechna tato auta ještě dnes svým netradičním vzhledem ohromí a současně ukazují, jakou kuráž francouzská automobilka mívala. V devadesátých letech na ni však trochu zapomněla a vyráběla vozy, které vypadaly docela "normálně". Teď se ale zdá, že je starý dobrý Citroën zpátky.

Šikovný podivín

Jen se na Grand C4 Picasso podívejte. Vzhled (trochu mi připomíná Robocopa, tedy hlavně jeho helmu) dál rozvíjí designový směr poprvé použitý u menšího C4 Picassa, což je na první pohled patrné především u předních partií vozu s úzkými, "dvoupatrovými" světlomety. Větší z dvojice však sází na ještě výraznější záď, kde opět zaujme především tvar lamp.

Citroën Grand C4 Picasso.

Extravagantní tvary se asi nemohou líbit každému, ale na mě rozhodně zapůsobily. Navíc ukazují, že rodinné "empévéčko" nemusí být jen nudná krabice.

Aktuální generace Grand C4 Picassa je postavena na nové platformě EMP2, chlubí se nižší hmotností a dlouhým rozvorem náprav. Hodnota 284 centimetrů slibuje prostorný interiér a praxe tento předpoklad potvrzuje. Na předních sedadlech i v druhé řadě je dostatek místa, snadný je také přístup do vozu. Díky štědrému prosklení pak působí kabina mimořádně vzdušně.

Za příplatek 15 tisíc korun může být francouzské MPV sedmimístné: dvě sedačky ve třetí řadě se ukrývají v podlaze zavazadlového prostoru. Posadí se na ně i dospělí, ale jejich využítí vidím spíš v případech nouze. Na dlouhé cestování to není.

Citroën Grand C4 Picasso.

Ve vzpřímené poloze navíc zabírají většinu zavazadlového prostoru a nechávají pro náklad jen 170 litrů objemu. Po jejich "uklizení" však Grand C4 Picasso pojme 700 litrů nákladu. A když si pohrajete i s prostřední řadou sedaček, lze přepravní kapacitu zvýšit až na 1843 litrů.

Variabilita a praktičnost jsou vůbec obrovskými přednostmi svérázného Francouze.

Citroën Grand C4 Picasso.

S prostředními sedadly se dá jednoduchým způsobem všelijak hýbat, a vejdou se na ně tři dětské autosedačky. Potěší také spousta úložného prostoru, například pod koberečky mezi první a druhou řadou sezení, dvojice sklopných stolků či šikovně umístěná svítilna v kufru.

Testované provedení se navíc chlubilo vyhřívanými předními sedadly s masážní funkcí a místo pro spolujezdce dokonce nabídlo elektricky ovládanou podnožku pro opěru lýtek.

Jeden displej nestačí

V Citroënu se vyřádili i při navrhování vzhledu interiéru. Přístrojová deska dostala futuristické tvary, netradiční členění a zajímavé dekory.

Hlavním prvkem je "kaplička" uprostřed horní části palubní desky, který skrývá dvanáctipalcový panoramatický displej s HD rozlišením. Obrazovka nahrazuje klasické analogové "budíky" (ty ve voze vůbec nenajdete), takže zobrazuje hlavně informace důležité pro jízdu. Řidič si je však může kdykoliv nakonfigurovat podle přání: zvolí například navigaci nebo informace týkající se podpůrných prvků řízení. Anebo si pustí uložené obrázky. Možností je opravdu spousta.

Citroën Grand C4 Picasso.

Pod tímto displejem najdeme ještě sedmipalcovou dotykovou obrazovku, přes níž se ovládají veškeré funkce vozu - třeba dvouzónová klimatizace, navigace, audio systém, telefon a podobně. 

Je asi jasné, že "hi-tech" ovládání Grand C4 Picassa vyžaduje nějakou dobu na seznámení se a poznávání všech funkcí a možností. Zpočátku se může zdát trochu komplikované, ale stačí pár společných chvil a zvyknete si. Výhradu však mám k umístění většího (a důležitějšího) z dvojice displejů. Nachází se totiž trochu mimo zorné pole řidiče, takže odvádí, zvlášť než si na jeho přítomnost opravdu zvyknete, pozornost od sledování dění před autem.

Citroën Grand C4 Picasso.

Jinak to ale fakt není špatné. Kabina díky prostornosti, světlosti, pestrému designu i dvěma obrazovkám působí skoro jako moderní obývák - což je v případě MPV rozhodně pochvala.

A protože takové auto bude sloužit především rodinám, vypůjčil jsem si od kamaráda dvě děcka i s jejich oblíbenými hračkami a vyrazil na "výlet". Prckům se velké Picasso líbilo, především už několikrát zmíněné barevné obrazovky. Po velkou část cesty se zabavili otázkami ve stylu "a co to tam teď je?" a prosbami typu "ukaž zase tamto". Jasně, od řidiče je v těch chvílích nutná jistá míra trpělivosti, ale jednou to děti přejde. Přešlo to i ty "moje". A pak už si jen užívaly štědrý prostor, velká okna a příjemnou, pohodlnou jízdu. Byl prostě klid. Přesně tak by to u "empévéčka" mělo fungovat.

Komfort především

Citroën naladil podvozek hlavně s ohledem na komfort posádky a auto si elegantně poradí s většinou nerovností, jen nad těmi krátkými příčnými občas odskočí záď, což doprovodí i zřetelné "bouchnutí". Měkčí nastavení naštěstí není na úkor jízdní stability, Grand C4 Picasso působí i ve vysokých rychlostech jistě, i když v zatáčkách je samozřejmě potřeba počítat s vyšší karoserií a větší hmotností. Řízení sice postrádá cit a je trochu odtažité, ale v případě vozu této kategorie to snad ani nevadí.

Citroën Grand C4 Picasso.

Pohodové jízdní vlastnosti podporuje i charakter testované pohonné jednotky. Nový turbodiesel 2.0 BlueHDI (splňuje emisní normu Euro 6), spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou (automat je za příplatek 40 tisíc), se k vozu skvěle hodí. Výkon 150 koní a točivý moment 370 Nm bohatě stačí, hlavně je ale motor docela kultivovaný, tichý a úsporný. Během testu se spotřeba pohybovala mezi 5,5 až 6,5 litry. Výhodu představuje také malá závislost na jízdním stylu, spotřeba příliš neroste ani při důraznějším šlapání na plynový pedál.

Silný soupeř

Velké Picasso se Citroënu povedlo, jako auto pro rodinu nemá žádnou výraznou chybu. Přitom nabízí snad všechno, co byste od "empévéčka" mohli chtít - tedy dostatek prostoru, pohodlí, jisté chování na silnici, bezpečnost, variabilní interiér či velký kufr. Potěší i uspokojivé jízdní vlastnosti a osobně oceňuji také odvážný design.

Citroën Grand C4 Picasso.

Výrobce navíc do ceníku zařadil řadu zajímavých položek výbavy. Líbil se mi hlavně paket Vision 360, který za pomoci čtyř kamer umožňuje panoramatický pohled na okolí vozu. Řidič tak má při couvání dokonalý přehled o situaci kolem auta. Hodí se i systém automatického parkování.

Tyto příplatkové položky však pochopitelně navyšují pořizovací cenu. V případě bohatě vybaveného testovaného provedení v nejvyšším stupni Exclusive se vyšplhala až na 774 800 korun. Jde to ale samozřejmě i levněji. Základní provedení s benzinovou šestnáctistovkou startuje na 414 900 Kč, nejdostupnější diesel (1.6 e-HDi, 115 koní) vyjde na 479 900 korun. Kompletní ceník najdete zde.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný a variabilní interiér
+ kultivovaný a úsporný motor
+ objemný zavazadelník
- horší komfort na krátkých nerovnostech
- hlavní displej s digitálními "budíky" je trochu mimo zorné pole
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1997 ccm
max. výkon 110 kW (150 k) při 4000 ot/min
max. točivý moment 370 Nm při 2000 ot/min
max. rychlost 210 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 9,8 s
kombinovaná spotřeba 4,2 l/100 km
cena testovaného vozu 774 800 Kč