To už je prostě takový volkswagenovský zvyk. Zachovat možná zdrženlivý, ale o to racionálnější a střízlivější přístup je německá klasika.

Výsledkem je "skoro nové" Polo, které jako "skoro nové" ani nevypadá. Mírně se změnily oba nárazníky, provedení světlomětů a maska chladiče. Jinak vlastně nic.

Ovládání poslepu

Interiéru se dostalo větší péče. Opět jde spíš o detaily, ale tentokrát je dopad znatelnější. Auto dostalo upravenou přístrojovou desku se středovým panelem víc natočeným k řidiči, nový volant či řadicí páku. A najednou uvnitř vypadá hodnotněji a dospěleji. Vlastně skoro jako Golf.

close Volkswagen Polo. zoom_in

Tomu odpovídá i ovládání, které je typicky wolfsburgské. Všechny ovladače jsou "tak nějak přirozeně" na svém místě a po ruce. Ano, je to už trochu klišé, ale pravdivé. Polo se za chvíli naučíte ovládat i poslepu. Potěší také dostatek různých schránek a přihrádek.

Minimálně jeden prohřešek by se ale našel: vadí mi nastavování vnějších zpětných zrcátek. Ovladač na madle dveří je sice klasický, ale je o devadesát stupňů "pootočen". Takže když si chcete zrcátko natočit víc nahoru a tlačítko posunete - jak je obvykle zvykem - vpřed, překvapí vás naklopení zrcadla směrem doprava. Zvyká se na to těžko.

Polo patří mezi nejužší auta ve své třídě, takže není zrovna prostorovým přeborníkem. Přesto jsem přesvědčený, že uspokojí i nenáročnou čtyřčlennou rodinu. Vpředu nebudou mít potíže ani dlouháni, vzadu se jakžtakž usadí lidé s výškou do 180 centimetrů. Pro dva caparty v dětských sedačkách je tam ale prostoru dost. A díky vysoko umístěným sedadlům si ještě budou moci užít skvělý výhled ven.

close Volkswagen Polo. zoom_in

Mladá rodinka ale nesmí vozit moc věcí, zavazadelník s dvojitou podlahou nabízí nepříliš ohromující objem 280 litrů. Po sklopení opěradel pak je k dispozici 952 litrů.

S nejlepším motorem

S příjezdem modernizovaného Pola se výrazně změnila nabídka motorizací. Základem je nově tříválec 1,0 MPI s výkonem 75 koní a koncem roku dorazí dvě jeho varianty s turbodmychadlem. Jen tři válce má také jediný "nafťák", jednotka 1,4 TDI s výkonem 75 koní.

Testovaný vůz však pod kapotou ukrýval benzinový čtyřválec 1,2 TSI v 90koňové, tedy slabší (v nabídce je i silnější se 110 koňskými silami), verzi. Nejde ale o stejnou dvanáctistovku, jakou používalo Polo před faceliftem, tohle je nový motor řady EA211. Místo osmi má ventilů šestnáct a původní rozvodový řetěz nahradil řemen. Díky tomu by se snad měl vyhnout problémům se spolehlivostí, které trápily předchůdce. A také je o něco úspornější.

close Volkswagen Polo. zoom_in

Podle mě jde o nejlepší možnou volbu, skvěle totiž kombinuje dynamické schopnosti s úsporností. 

Dvanáctistovka má typický charakter malých přeplňovaných motorů: v nízkých otáčkách je spíš lenivá, po překročení hranice 1600 ot/min ale díky fouknutí turba ožije a to nejlepší předvádí ve středním pásmu. Nárůst výkonu je plynulý a pocitově docela přesvědčivý - lehké Polo s tímto motorem umí být svižné.

Jen to chce častěji podřazovat. Malý Volkswagen totiž dostal pětistupňovou manuální skříň s poměrně dlouhými převody, které při běžné jízdě zajišťují nízké otáčky (například při 130 km/h točí motor zhruba 3000 otáček) a tedy i nižší spotřebu, ale dynamiku podobné nastavení přece jen trochu dusí. Vůz má naštěstí skvělé řazení s přesným chodem řadicí páky.

close Volkswagen Polo. zoom_in

Polo s přeplňovaným čtyřválcem si vystačí se skrovným přísunem paliva. Po týdenním testu, který zahrnoval snad všechny možné jízdní styly, činila dle palubního počítače průměrná spotřeba 6,4 litru na 100 kilometrů. Přispěla k tomu také dlouhá pětka, díky níž vůz třeba na dálnici konzumoval jen zhruba 6 l/100 km.

Jako Golf. Jen trochu hravější

Revize techniky se projevila také na jízdních vlastnostech. Drobný Volkswagen se řídí moc příjemně, skoro stejně jako větší Golf. Působí tedy velice jistě a dospěle, v zatáčkách se chová neutrálně a potěší i schopností tlumit nerovnosti. Narozdíl od Golfu je ale z Pola cítit větší nadšení a hravost. Jeho rozvernost podtrhují lehký motor (proti předchozí řadě lehčí o 22 kilogramů), tužší podvozek a přesné řízení s novým elektromechanickým posilovačem. Dá se říct, že umí i pobavit.

Přesto ale majitelé ocení spíš skvělý komfort, výtečnou kultivovanost a ticho v kabině. Pouze na příčných nerovnostech v rychlých zatáčkách se může stát, že záď kvůli vlečené zadní náprava lehce odskočí.

close Volkswagen Polo. zoom_in

I když není úplně bez chyb, patří Polo jednoznačně na vrchol ve své třídě - stejně jako v té své zase Golf, k němuž se menší hatchback po modernizaci charakterově výrazně přiblížil.

Volkswagen jej u nás prodává pouze v pětidveřové variantě a ve dvou liniích. Přitom už základní provedení Comfortline (s testovaným motorem za 311 900 Kč) na výbavě zrovna neškudlí. Zahrnuje třeba manuální klimatizaci, rádio s pětipalcovým barevným dotykovým displejem, přehrávač CD/MP3, palubní počítač či kůží obšitý volant, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy.

Vyšší stupeň Highline startuje v kombinaci se slabší verzí jednotky 1,2 TSI na 337 900 Kč. Oproti výbavové linii nabízí navíc například automatickou klimatizaci, mlhovky s funkcí denního svícení, systém rozpoznávání únavy řidiče nebo multifunkční volant.

Kompletní ceník najdete zde.

Volkswagen Polo 1,2 TSI: Hodnocení a technické údaje
+ schopný a úsporný motor
+ skvělý podvozek
+ intuitivní ovládání
- ovládání zpětných zrcátek
- méně místa na zadních sedadlech
- malý kufr
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1197 ccm
max. výkon 66 kW (90 k) při 4800 ot/min
max. točivý moment 160 N.m při 1400 - 4000 ot/min
max. rychlost 184 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 10,8 s
kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
cena testovaného vozu 388 300 Kč