Jednou z těchto „nemasových" variant je třeba testované provedení s naftovým dvoulitrem pod kapotou a pohonem všech kol 4Motion. Důvod, proč jde o okrajovou záležitost, hledejme především v ceně, takto vybavený Golf totiž vyjde nejméně na 596 900 korun. Čtyřkolku sice lze mít i se slabším motorem 1,6 TDI, ale ani cena 518 900 korun není zrovna lidová.

Nenápadný konzervativec

Když o tom tak přemýšlím, nenapadá mě žádné jiné auto, k němuž se tolik hodí přívlastek „konzervativní". Golf totiž vždycky sázel na jednoduchý a strohý vzhled a snažil se vyvarovat designových výstřelků.

Volkswagen Golf.

Platí to i pro aktuální generaci, která rozhodně nevypadá špatně, ale i když konzervativní a spíše hranaté tvary obvykle oceňuji, Golf mi už připadá až příliš uniformní, trochu nudný. A podle reakcí některých známých nesdílím tento názor jen já. Na druhou stranu musím férově přiznat, že řada lidí v mém okolí je naopak ze vzhledu německého klasika nadšená. Tak si vyberte…

Podobně lze nahlížet i na interiér, který opět vyznává spíše jednoduché tvary a nesnaží se zaujmout nějakými designovými výstřelky. Sází spíše na účelnost, použitelnost, skvělou ergonomii a kvalitní provedení. S nejvyšší výbavou Highline však přece jen dostanete „trendy" prvek. Dekor v pianovém laku na středovém panelu přístrojové desky nevypadá špatně, ale lesklé černé plochy mají obecně jeden velký problém – je na nich vidět každá nečistota.

Jinak opravdu nemám kabině co vytknout. Jen málokdy se mi stane, že si sednu do testovaného vozu a jsem se vším spokojený, nemám potřebu cokoli zkoumat, osáhavat, hledat, nastavovat - tedy kromě polohy sedadel, volantu a zrcátek samozřejmě. Golf je v tomhle ohledu opravdu mimořádně přívětivý.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion.

Špatné to není, ani co se prostoru týče. Německý hatchback se chlubí nadprůměrným rozvorem 2637 milimetrů a už tato hodnota dává tušit, že cestující uvnitř nebudou trpět nedostatkem místa – ani dospělí na zadních sedadlech. Pro zavazadla je k dispozici objem 343 litrů, což je o 37 litrů méně než u běžné verze s pohonem předních kol. Zde si vybralo první daň použití systému 4Matic. Kufr kvůli němu není tolik hluboký a umím si představit, že by některé rodině jeho přepravní možnosti nemusely stačit.

Stará jména, nová technika

Označení 2,0 TDI 4Motion není ve spojení s Golfem nic nového. Ale nenechte se zmást, pod starým názvem se skrývá nová technika. Dvoulitrový turbodiesel z nové řady EA288 nemá s motorem z předchozí generace příliš společného, Volkswagen se chlubí především efektivnějším chodem, čistším složením výfukových plynů a faktem, že splňuje blížící se normu Euro VI. Jednotka by měla být také hospodárnější, přibližně v průměru o 0,2 litru nafty každých sto kilometrů.

Přestože nový turbodiesel nepatří mezi nejkultivovanější naftové jednotky a ani jeho výkon 150 koní a točivý moment 320 N.m neoslní, je jeho projev docela příjemný – zvlášť v první polovině otáčkového spektra potěší pružnost a reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Po dynamické stránce motor zcela dostačuje.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion.

Novinky najdeme také u systému 4Motion. Volkswagen vsadil na elektronicky řízenou vícelamelovou spojku Haldex páté generace, která se od svého předchůdce konstrukčně poměrně dost liší. Ale hlavně: její přítomnost je opravdu znatelná, a to nejen na kluzkém povrchu, ale i na suchu – třeba v zatáčkách. Spojka se tak spíná často, umí to plynule, a její pomoc lze během jízdy jasně cítit. Ani na hodně kluzkém povrchu nedopustí výrazné protočení předních kol, v zatáčkách si zase všimnete, jak vám pomáhá vykroužit čistý oblouk.

Těžší a žíznivější. Ale jen trochu

Díky tomu Golf působí nečekaně čiperně a hbitě (verze 4Motion je přitom o 95 kg těžší než Golf 2,0 TDI s pohonem předních kol), současně také velice jistě a čitelně. Není příliš zábavný, ale no a co? Vždyť jde spíš o rodinné auto. Skvělý je podvozek (v této motorizaci s víceprvkovou zadní nápravou), sice německý tvrdý, ale dokáže nabídnout i dostatečný komfort. S většinou nerovností si elegantně poradí. Ani řízení s elektromechanickým posilovačem není špatné, byť bych si uměl představit tužší nastavení. K práci s řadící pákou šestistupňové manuální převodovky nemám připomínek.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion.

A spotřeba? Oproti standardní předokolce je samozřejmě vyšší, není to ale nic tragického. S Golfem 2,0 TDI 4Motion se dá jezdit za nějakých pět šest litrů na sto kilometrů, což je pořád skvělé.

Přesto bych si pořízení této verze dlouho rozmýšlel - i když se mi opravdu líbí. Příplatek za jistotu pohonu všech kol, kterou ani nemusíte potřebovat příliš často, totiž rozhodně není zanedbatelný, navíc standardní a výrazně levnější Golf jezdí taky dobře. A to i s benzinovými motory.

Kompletní ceník najdete zde.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion: Hodnocení a technické údaje
+ jízdní vlastnosti
+ úsporný motor
+ kvalitní zpracování
- vyšší cena
- kvůli systému 4x4 menší kufr a vyšší hmotnost
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1 968 ccm
max. výkon 110 kW (150 k)
max. točivý moment 320 N.m
max. rychlost 211 km/h
0-100 km/h 8,6 s
komb. spotřeba 4,7 l/100 km
cena test. vozu 690 900 Kč