Dokonce tak moc, že rychlejší hatchback v současnosti nekoupíte. Audi tento primát sebralo Mercedesu a jeho A 45 AMG (což se – společně s plánovaným příjezdem více než 400koňového Volkswagenu Golf – prý Mercedesu dotklo a už plánuje rychlejší verzi "áčka").

RS 3 Sportback umí jet rychlostí 280 kilometrů za hodinu a z klidu na stovku zrychlí za pouhé 4,3 sekundy. To je pro srovnání podobný čas, jaký potřebují například osmiválcový Jaguar F-Type R, desetiválcové Lamborghini Gallardo nebo minimalistické Porsche 911 GT3 RS 997.

Zamračený svalovec

S běžnou "á-trojkou" si RS určitě nespletete. Auto standardně stojí na devatenáctipalcových kolech, dostalo také nové nárazníky s velkými nasávacími otvory, široké blatníky, dvě masivní koncovky výfuku, velký zadní difuzor či výrazné prahy.

Audi RS 3 Sportback.

Díky tomu na pohled vypadá opravdu svalnatě. Klasicky německé "ostré" linie pak jen podtrhují zamračený výraz.

Povedená je i kabina. Audi podle mě v současnosti umí jedny z nejhezčích a funkčně nejlepších interiérů vůbec. Dbá na výběr těch správných materiálů i na kvalitu zpracování a také logika ovládání je skvělá. Všechno je jako by samo na svém místě - podobně jako v ostatních vozech koncernu Volkswagen. Líbí se mi, že displej multimediálního systému lze snadno schovat. Stačí zmáčknout tlačitko, obrazovka zajede do útrob palubní desky a neruší. Tady fakt není co vytknout.

Audi RS 3 Sportback.

V RS 3 vnitřek navíc oživují sportovní sedadla se skvělým bočním vedením, volant s pořádně tlustým věncem a upravený přístrojový štít.

Sláva pětiválci

To nejdůležitější se však ukrývá pod kapotou. Audi naštěstí nepodlehlo módě downsizingu a nechalo nové generaci osvědčený pětiválec. Motoráři se v něm navíc trochu "pošťourali" a vydolovali z něj vyšší výkon.

Turbodmychadlem přeplňovaná jednotka o objemu 2,5 litru totiž poskytuje 367 koní (270 kW) a točivý moment dosahuje 465 Nm. Ve srovnání s předchůdcem tak přibylo 27 koňských sil a 15 newtonmetrů. Výrobce zdůrazňuje, že jde o nejvýkonnější pětiválec v historii značky.

Audi RS 3 Sportback.

Jeho projev je naprosto omračující. Samozřejmě, po předchozích řádcích by bylo překvapující, kdybych napsal, že RS 3 "nejede".

Jasně, že "jede". A jasně, že jede rychle, hodně, opravdu hodně rychle. Tady jde však o celkový charakter.

Tenhle pětiválec je jako špičkový boxer po několikaměsíční tvrdé přípravě na titulový zápas: nabuzený a připravený poprat se s celým světem. A každé polechtání plynového pedálu bere jako výzvu, jako gong oznamující nové kolo.

Jeho nadšení je dost nakažlivé, snadno se přenese i na odvážlivce za volantem. Jako by neustále žadonil, aby řidič ještě přidal. Věřte mi, že se mu snadno podlehne.

Audi RS 3 Sportback.

Zátah nemá jediné hluché místo, motor odhodlaně a ochotně zrychluje napříč téměř celým spektrem otáček – zastaví se až u omezovače v 7000 ot/min. RS 3 je prostě vždycky připravena vypálit vpřed.

Kde mám ten kinedryl?

Slabší žaludky spolehlivě „polechtá" start z místa se zapnutou kontrolou rozjezdu (Launch Control): při něm si auto samo zvolí vhodné otáčky k rozjezdu a pohon všech kol quattro ve spolupráci s vektorováním točivého momentu zajistí, aby se efektivně přenesla všechna síla přes kola na vozovku a nedošlo k jejich prokluzu. Audi se při takovém startu téměř postaví na zadní, mocně se zhoupne a zmizí vám z dohledu rychleji než novopečená misska v posteli prvního alespoň druholigového fotbalisty.

Audi RS 3 Sportback.

S RS 3 je opravdu těžké jezdit klidně, zvlášť když v Audi udělali správně i všechno ostatní. Sedmistupňová automatická převodovka sází rychlosti spolehlivě a čitelně, skvěle funguje především v manuálním režimu – dokonce vás nechá dotknout se omezovače, sama nepřeřadí. Řízení sice nenabídne mnoho zpětné vazby, ale zato je přesné a docela strmé.

Proti klasické "á-trojce" má RS o 25 milimetrů nižší podvozek s širším rozchodem kol, který je pochopitelně dost tvrdý, ale ne tolik, abyste ho třeba na městské dlažbě proklínali. Hodně pomohou příplatkové adaptivní tlumiče (27 400 Kč). Přesto vozu samozřejmě nejvíc svědčí hladký povrch.

Neuhne

Zajímavostí testovaného kusu byly různě široké pneumatiky pro přední a zadní nápravu: ty přední totiž byly o dva centimetry širší. Audi toto obutí dodává za příplatek (19 600 Kč) a jeho smyslem je zajistit ještě větší přilnavost přední nápravy a potlačit možnou nedotáčivost.

Audi RS 3 Sportback.

O stejnou věc se ostatně snaží i stálý pohon všech kol realizovaný elektronicky řízenou spojkou Haldex, která umí v případě potřeby poslat všechen točivý moment k zadním kolům. Vždy k nim ale posílá minimálně 50 procent hnací síly. Quattro pak doplňuje také už zmíněné vektorování točivého momentu, které si samo rozhoduje, kolik síly poslat na které kolo.

Tato výbava naznačuje, že v Audi chtěli udělat všechno pro to, aby RS 3 nebyla rychlá jen na rovinkách, ale aby poslouchala i na zatočení volantem. Povedlo se.

Nejostřejší Sportback je obdivuhodně hbitý, v obloucích naprosto suverénní, jistý a jako by k silnici přilepený (umí ale i "pohodit" zádí, když budete chtít). Kam ho pošlete, tam prostě jede. Přitom je cítit, jak elektronika pracuje, aby vám řízení co nejvíc usnadnila.

Audi RS 3 Sportback.

A to by mohl být asi jediný větší problém. I když má RS 3 plně vypínatelnou stabilizaci, vektorování točivého momentu a quattro do jízdy zasahují pořád. A pomáhají vám s řízením.

Právě tohle by některým fanatickým řidičům mohlo vadit, trochu to totiž kazí pocit z řízení, narušuje dojem kontroly nad autem. Ale myslím, že většině zájemců o nejrychlejší "trojku" se právě takové chování bude líbit.

Nejlepší řidič na světě

Audi je kvůli tomu možná trochu chladné a sterilní, ale také, a to především, rychlejší a účinnější. Hrozně moc toho řidiči dovolí, působí jako by snad nemělo limity. I já jsem si v něm připadal jako nejlepší řidič na světě.

Audi RS 3 Sportback.

Ale jde samozřejmě o zrádný dojem, RS 3 svoje hranice má. Jsou však hodně daleko – a o to horší následky jejich překročení může mít. Bavíme se totiž už o opravdu vysokých rychlostech.

I proto výrobce auto vybavil skvělými brzdami: ocelové kotouče vpředu mají průměr 370 milimetrů, vzadu pak 310 mm. Za příplatek (125 400 Kč) dokonce můžete zvolit keramické kotouče.

Už základní brzdy s ocelovými disky však fungují výborně, přesně se dávkují a opravdu trvá, než se unaví.

Pozdrav z Absurdistánu

Samostatnou kapitolu představuje zvuk. Překvapilo mě, kolik různých zvuků RS 3 umí vyprodukovat, zvlášť v dynamickém režimu. Nejlepší je sytý rachot po překročení čtyř tisíc otáček, nádherně však zní i výstřel doprovázející přeřazení či bublání při podřazování. Dokonce i na volnoběh zní ostrá "trojka" naštvaně.

Audi RS 3 Sportback.

Po vypnutí sportovního módu se však auto umí i ztišit.

Audi RS 3 Sportback je vážně obdivuhodný stroj, úžasná ukázka schopností současné techniky s potenciálem tak obrovským, že ho na běžných silnicích ani úplně nevyužijete. Ano, je možná až moc rychlá.

A pak ta kombinace rodinného hatchbacku s výkonem supersportu - ta je samozřejmě také poměrně absurdní. Zvlášť, když se ještě podíváte na cenu (začíná na 1 343 900 Kč). Jenže Audi RS 3 nelze hodnotit pohledem "nakaženým" rozumem. Tohle auto je prostě hračka, která vám má dělat radost.

Díky bohu za ni.

Kompletní ceník najdete zde.

Audi RS 3 Sportback: Hodnocení a technické údaje
+ ohromující dynamika
+ zvuk
+ více než přijatelná praktičnost
- cena
- z řidičského pohledu chvílemi "chladné"
motor zážehový pětiválec, přeplňovaný
objem 2480 ccm
max. výkon 270 kW (367 k) při 5550 - 6800 ot/min
max. točivý moment 465 Nm při 1625 - 5550 ot/min
převodovka automatická, sedmistupňová
max. rychlost 280 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,3 s
kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km
cena testovaného vozu 1 786 800 Kč