A protože spalovací jednotka roztáčí přední kola a vzadu umístěný elektromotor zase ta zadní, má toto Volvo V60, které výrobce označuje přídomkem D6 AWD, i pohon všech kol. 

Hybridní soustavu prozrazuje pouze několik nápisů na karoserii a že je něco jinak, naznačuje také kryt připomínající víčko palivové nádrže u levého předního kola. Není pod ním přístup k nádrži, ale konektor sloužící k dobíjení. Nafta se do vozu samozřejmě tankuje klasickým způsobem.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Jinak vůz navenek vypadá stejně jako běžné kombi. Prakticky beze změn zůstává i interiér. Dominuje mu tradiční tenký středový panel s mnoha tlačítky. Osobně mám tento koncept raději než ovládání přes dotykovou obrazovku, neodvádí pozornost a přijde mi logický a přehledný.

Severská logika

I do hybridní V60 zavítal digitální panel, který nahrazuje klasické budíky v přístrojovém štítu. Informace zobrazuje přehledně a čitelně.

Volvo testovaný vůz prodává pouze v bohaté výbavě Summum, což znamená pěkně vypadající kabinu, hodnotné materiály a bohatý bezpečnostní i komfortní arzenál.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Nová jsou tři tlačítka před ovladačem převodovky. Najdeme na nich nápisy "Pure", "Hybrid" a "Power". Kousek nad nimi našly místo ještě dva zvláštní přepínače - "AWD" a "Save". Ve všech případech jde samozřejmě o voliče jízdních režimů. Ale k tomu se dostaneme.

A vlastně ještě jedna věc je jinak než u klasické V60: hybridní kombík má menší kufr. Pod jeho podlahu totiž Volvo umístilo baterie. Výsledkem je takový zvláštní, šest centimetrů vysoký "schod" převyšující nakládací hranu.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Objem zavazadelníku tak činí jen 305 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel kapacita naroste na 1126 litrů.

Odhodlaný sprinter…

Ale pojďme se už podívat na pohonné ústrojí. Přední kola roztáčí pětiválcový turbodiesel o objemu 2,4 litru, který disponuje výkonem 215 koní a točivým momentem až 440 N.m. Spojen je se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Zadní nápravu pak pohání elektromotor o výkonu 70 koní a s točivým momentem 200 N.m. Napájen je z lithium-iontových baterií s kapacitou 11,2 kWh. Celkový výkon podle Volva dělá slušných 280 koňských sil a "krouťák" dosahuje obdivuhodných 640 newtonmetrů.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Všechnu sílu si užijete hlavně v jízdním režimu Power, v němž hraje hlavní roli výkon a oba motory ze sebe vydávají maximum. Výsledkem je třeba i zrychlení z klidu na stovku za 6,1 sekundy.

I z toho údaje si můžete udělat představu o dynamickém potenciálu. Reakce pohonného ústrojí na pohyb pravého chodidla jsou bleskové, mimořádná je také pružnost soustavy. Tady se ukázkově projevuje výhoda přítomnosti elektromotoru - díky jeho vrozené vlastnosti v podobě okamžitého nástupu maximálního točivého momentu totiž při zrychlení nejste odkázáni jen na zátah turbodieselu.

Ten ve Volvu mimochodem není žádný chcípáček. Naopak, i díky dvojici turbodmychadel má nejen dostatek síly, ale také příjemný projev. Pokud si chcete výkon a působivou akceleraci opravdu užít, raději přepněte převodovku do manuálního režimu a řaďte si sami - automatu chvíli trvá, než podřadí. 

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

I když je zrychlení hybridního Volva obdivuhodné, jen kvůli výkonu si jej určitě nikdo nekoupí. Hlavním lákadlem má být kombinace síly a úspornosti. Proto majitel častěji využije jiné jízdní režimy. Nejzajímavějším je asi Pure, v němž auto funguje jako čistokrevný elektromobil.

… i spořílek

Sympatické je, že elektromotor snese i docela divoké zacházení, aniž by muselo dojít k nastartování vznětové jednotky. Pokud však řidič zadupne plyn až k podlaze, turbodiesel se samozřejmě zapne.

Většinou to ale není třeba. Elektromotor má dostatek výkonu i točivého momentu pro svižné rozjezdy a zvládne rychlost do 125 km/h. Na plně nabité baterie V60 podle výrobce jen na elektřinu ujede až 50 kilometrů. Mně se nejvíc povedlo 37 kilometrů ve městě. Ale vím, že baterie mají na víc. Stačilo, abych se víc snažil - a třeba i vypnul klimatizaci. Jenže já si, přiznávám, jízdu na elektřinu spíš užíval, než že bych myslel na co nejúspornější pohyb.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Ona má totiž něco do sebe. Líbí se mi hlavně takový plynulý, sametově jemný chod, zajímavé zrychlení a samozřejmě i neobvyklé ticho.

Baterie lze dobíjet z běžné zásuvky, podle typu jističe to trvá od 3,5 do 7 hodin. Ideální použití hybridní V60 je tedy takové, že si přes den vystačíte na cestách z práce a do práce s elektřinou a po návratu domů auto "píchnete" do zásuvky. Pak vás jeden ujetý kilometr bude stát asi 70 haléřů. Pochopitelně záleží, jaké podmínky máte od svého dodavatele elektřiny.

Velkou výhodou plug-in hybridů je skutečnost, že i když se umí chovat jako čisté elektromobily, nejsou na elektřině závislé. Můžete tedy s nimi v klidu vyrazit i na nějakou delší cestu. Pro takové případy je tu režim Hybrid, který se standardně aktivuje při nastartování vozidla. V hybridním módu si řízení toků energie obstarává samotné auto.

Diesel nepřeslechnete

Oba zdroje pak fungují tak, aby celkový dojezd byl maximální a spotřeba paliva minimální. Spalovací motor se zapne, pokud nejsou baterie dostatečně nabité, jestliže řidič potřebuje větší výkon, než je schopen poskytnout samotný elektromotor, nebo je-li úspornější jet na spalovací motor než na elektromotor.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Zapojení naftového agregátu přitom rozhodně nepřeslechnete. Ne že by turbodiesel nějak výrazně obtěžoval, naopak pětiválce od Volva patří mezi nejcharakternější vznětové jednotky, ale ten rozdíl mezi tichem při jízdě na elektřinu a na naftu je prostě obrovský a v tu chvíli mírně rušivý.

A spotřeba? Hodně závisí na jízdním stylu, trase a úrovně nabití baterií. Dá se jezdit v průměru za čtyři litry na sto kilometrů, ale také za víc než devět.

To když třeba chcete elektrickou energii "pošetřit" pro cestování ve městě, kde je to rozhodně výhodnější než popojíždění na naftu. Pro tyto případy má Volvo tlačítko Save. Zapíná režim, který zajistí, aby v bateriích bylo dost elektřiny alespoň na zhruba 20 kilometrů. Pokud jsou akumulátory vybité, stane se tak zhruba po 40 kilometrech jízdy se spalovacím motorem - ten tedy funguje jako generátor.

Naspořená energie se ale bude hodit i v posledním jízdním módu. Režim AWD totiž z auta udělá čtyřkolku, jejíž přední nápravu žene turbodiesel, zadní pak elektromotor. Hodí se to třeba na zasněžené silnici.

Přitvrdil

Přítomnost elektromotoru, baterií nebo kabeláže se samozřejmě podepsala na hmotnosti. Hybridní V60 tak váží přes dvě tuny, což se prostě musí projevit. Hlavně v zatáčkách jsou kila navíc cítit a auto celkem snadno narazí na limity přilnavosti. Náhlé a prudké změny směru mu tedy úplně nesedí. Naštěstí je velice čitelné, takže víte, co se pod koly zrovna děje.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Technika elektrického pohonu u zadní nápravy totiž na druhou stranu zlepšila rozložení hmotnosti. Volvo tak působí příjemně vyváženým dojmem a statečně se pere s nedotáčivostí. Jeho jízdní projev se mi opravdu líbil.

Povedlo se také řízení, které je dostatečně přesné, schopný je i podvozek. Proti běžné V60 mi připadal o něco tvrdší, ale stále je adekvátně pohodlný. Rozhodně se nemusíte bát, že by vám na rozbité silnici promíchal vnitřnosti. K tomu má opravdu daleko - přece jen, stále je to Volvo.

Volvo, které úspěšně spojuje to nejlepší ze světů naftových vozů a elektromobilů. Jde vlastně o velice zajímavého univerzála pro opravdu každodenní použití - ve městě si vystačí jen s levnou elektřinou, na dálnici připojí docela úsporný turbodiesel, vysoký výkon a chuť zrychlovat se hodí vždycky a třeba na horách zase můžete ocenit volitelný pohon všech kol.

Volvo V60 Plug-in Hybrid.

Největší překážkou pro pořízení hybridní V60 asi bude cena. Základní provedení totiž stojí 1 548 000 korun, což je hodně. Tolik peněz asi dají jen opravdoví nadšenci. Ale tak už to u hybridů a elektromobilů prostě je, zvlášť když v Česku neexistují bonusy za pořízení "ekologických aut".

Jen pro srovnání, stejný kombík s motorizací D5 (naftový pětiválec) AWD (pohon všech kol) vyjde na 1 232 500 Kč.

Ceník najdete zde.

Volvo V60 Plug-in Hybrid: Hodnocení a technické údaje
+ výkon
+ kvalitní a luxusní interiér
+ ekonomika provozu
- hlučný diesel
- skromný zavazadelník
- vyšší cena
motor vznětový pětiválec, přeplňovaný + elektromotor
objem 2400 cc,
max. výkon 206 kW (280 k)
max. točivý moment 640 N.m
max. rychlost 230 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 6,1 s
kombinovaná spotřeba 1,8 l/100 km
cena testovaného vozu 1 948 000 Kč