Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

TEST: Japonský velvyslanec. Lexus LS 500 chce zatopit německé rivalům, má na to?

Model LS stál v lednu roku 1989 u zrodu automobilky Lexus. Prémiový sedan poprvé nesl logo nové značky Toyoty, která se měla orientovat na luxusní vozy. A byl z toho úspěch. Lexus LS je od té doby vlajkovou lodí ještě poměrně mladého výrobce. Nedávno se na český trh dostala už pátá generace.

12.9.2018
SDÍLEJ:

Japonci si s ní přitom dali načas. Předchůdce totiž docela výrazně přesluhoval, v prodeji byl dlouhých 11 let a měl za sebou hned dvě modernizace, což je v segmentu "ředitelských" sedanů nezvyklé. Samotný Lexus tvrdí, že jen plánování páté generace jeho lidem zabralo pět let. A že tým pod vedením Koichiho Sugy ze tři a půl roku postavil hned sedm maket.

Výsledkem dlouhých spekulací je nakonec velký sedan s opravdu výrazným designem, jehož silueta trochu připomíná kupé. Ať se na LS podíváte z kterékoli strany, vždy vás zaujme nějaký neotřelý nápad nebo odvážný detail. Vpředu si nelze nevšimnout obří masky chladiče a divoce tvarovaných světlometů, zadní partie zase zdobí decentní spoiler či chromované doplňky. Je znát, že Lexus chtěl svůj sedan odlišit od německé konkurence (BMW řady 7, Mercedes-Benz třídy S nebo Audi A8), která k designu přistupuje podstatně konzervativněji.

Zase ten infotainment

Usedlý není ani interiér, platí to hlavně pro architekturu "baculaté" palubní desky. Zvláštní jsou také ovladače trčící z přístrojového štítu - oba slouží k přepínání jízdních režimů. Přístrojový panel je digitální.

Od vlajkové lodi značky Lexus musíte očekávat vrcholný luxus a dokonalé zpracování. V LS se obojího dočkáte, je tu spousta kůže a dalších kvalitních materiálů, uplatnění našel například i hliník. Mně osobně se moc líbí zpracování loketních opěrek ve dveřích, které vypadají, že ke dveřím nejsou přidělané. Moc hezké.

Báječná jsou sedadla, už ve standardu čalouněná měkkou kůží a vybavena vyhříváním a odvětráváním. V tomhle autě se prostě musíte cítit dobře. Stoprocentně do doby, než budete muset vlézt do infotainmentu - třeba kvůli hudbě nebo navigaci.

Palubní systém v LS se totiž ovládá prostřednictvím dotykové plochy na středovém tunelu. A bohužel to není zrovna intuitivní a příjemné. Jakýkoli úkon vyžaduje soustředění (na úkor koncentrace na řízení), protože ovládání není příliš přesné - a proto ani rychlé. Hlavně zadávání cíle do navigace mě vyloženě štvalo.

Už při pohledu na majestátní délku japonského sedanu vás napadne, že je uvnitř spousta místa. Přes pět metrů (přesně 5235 mm) dlouhý vůz navíc disponuje rozvorem 3125 mm, takže ano, v kabině je hodně místa, hlavně na nohy. Svažující se střecha sice vzadu ubírá centimetry na výšku, ale polohovatelná zadní opěradla umožní najít si takovou pozici, aby se cestující vyšších postav cítili komfortně. Pro úplnost dodávám, že Lexus LS je samozřejmě koncipován primárně jako čtyřmístný sedan. Místo vzadu uprostřed je spíše nouzové - nejen kvůli tvaru "sedáku", ale i kvůli tunelu, který zabírá místo pro nohy.

Lexus LS 500.

Zavazadlový prostor má objem 480 litrů. Jeho využitelnost omezuje nepravidelný tvar i nepříliš velký nakládací otvor. Ale snad nikdo od luxusní limuzíny nečeká schopnosti stěhováku.

Poprvé bez osmiválce

Zatímco německá konkurence nabízí ke svým velkým sedanům řadu motorizací, u LS s výběrem pohonné jednotky moc práce mít nebudete. Můžete zvolit buď hybrid LS 500h, nebo mnou testovanou verzi LS 500 s přeplňovaným šestiválcem. Pátá generace je mimochodem vůbec první v historii modelu LS, jež nedostala osmiválec.

Místo něj je tu nová, dvěma turbodmychadly dopovaná V6 o objemu 3,4 litru, který dává nejvyšší výkon 417 koní (307 kW) v 5200 ot/min a maximální točivý moment 600 Nm v rozmezí od 1600 do 4800 ot/min. Motor je spojen výhradně s desetistupňovou automatickou převodovkou, rovněž novou, a pohonem všech kol. Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 4,9 sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Pohled na uvedená čísla vám jistě napovídá, že LS 500 není žádný louda. I když auto váží přes 2,2 tuny, dokáže se rozjet opravdu hodně slušně. Zrychlení však nepůsobí zrovna dramaticky, po překročení dvou tisíc otáček je sice docela razantní, ale současně hladké a jemné. V běžném jízdním režimu má šestiválec také sympatický zvuk, nerušící a jen decentně napovídající, že máte pod kapotou strojovnu o výkonu přes 400 koní. Bohužel ve sportovním režimu se aktivuje rezonátor, který zvuk pronikající do kabiny uměle zesílí. A to nezní moc dobře a uvěřitelně. Škoda.

Sportovní mód naštěstí není potřeba, Lexus LS má totiž charakterem blíž k pohodlnému "cruiseru". Klidnější jízda svědčí ostatně také automatické převodovce, která i přes deset stupňů řadí skoro neznatelně a logicky. Také řízení odpovídá spíš komfortní limuzíně. Ale nerad bych, aby to vyznělo, že je LS nějaká rychlá, ale pohupující se bárka. To ne.

Velký sedan totiž přichází s několika triky. Disponuje například řízenou zadní nápravou, která zlepšuje hbitost i stabilitu, nebo vzduchovým odpružením, které zase slušně eliminuje náklony karoserie v zatáčkách. Takže když budete chtít, svezete se v něm rychle, ale věřte mi, že víc si užijete přesuny na pohodu. Při snaze o dravou jízdu totiž LS stále působí trochu těžkopádně.

Ale to by mi ani tak nevadilo, Lexus je pro mě symbol luxusu, pohodlí, dokonalého komfortu.

U nového "elesa" to tak většinou je, ale bohužel ne vždy. Občas - a častěji, než bych očekával - do kabiny při přejezdu nerovností pronikaly nepříjemné rány a bouchání. Testovaný vůz byl sice vybaven 20palcovými koly, ale čekal bych lepší výsledek. Němečtí rivalové jsou v tomto ohledu jistější.

Co ale musím pochválit, je komfort akustický. Interiér je parádně odhlučněný, takže vás uvnitř nebude nic rušit (kromě umělého zvuku motoru, pokud zapnete sportovní režim) a i na dálnici si budete moci s posádkou šeptat.

A spotřeba? Šestiválec je šestiválec, takže nějaké nízké hodnoty nečekejte. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 12,7 l/100 km. Lexus LS má ale naštěstí 82litrovou nádrž, takže zástavky na tankování řidiče čekají v snesitelné frekvenci.

Jakožto vrchol nabídky japonské automobilky pochopitelně Lexus LS stojí nějaké peníze. Základní, a už velmi dobře vybavené, provedení vyjde na 2 900 000 Kč, testované auto ve verzi F Sport a s několika příplatky by stálo 3 240 000 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Lexus LS 500: Hodnocení a technické údaje
+ povedený motor
+ prostorný a kvalitní interiér
+ bohatá základní výbava
- horší komfort
- nepovedený infotainment
- omezená nabídka motorizací
motor zážehový šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 3444 cm3
max. výkon 307 kW (417 k) při 5200 ot/min
max. točivý moment 600 Nm při 1600-4800 ot/min
převodovka automatická, desetistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,9 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 13,5/7,8/9,9 l/100 km
délka 5235 mm
šířka 1900 mm (2160 mm se zrcátky)
výška 1460 mm
rozvor 3125 mm
pohotovostní hmotnost 2225-2385 kg
zavazadlový prostor 480 l
objem nádrže 82 l
cena od 2 900 000 Kč
cena testovaného vozu 3 240 000 Kč

Autor: Stanislav Švarc

12.9.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Informační technologie - Informační technologie Programátor 19 900 Kč Vývojáři softwaru Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: místo výkonu práce: Praha, kontakt: Mejtský Miroslav, tel.: 604298953, e-mail: hlasenkavolnehomista@gmail.com, , Portugalský jazyk na úrovni rodilý mluvčí, středoškolské vzdělání v oboru internetová informatika., , Zájemci nechť zašlou svůj strukturovaný životopis s motivační dopis e-mailem na adresu hlasenkavolnehomista@gmail.com. Pracoviště: Socialbakers a.s. - praha, . Informace: Miroslav Mejtský, +420 604 298 953. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 20 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb DĚLNÍK - POMOCNÁ PRÁCE NA STAVBĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pomocné práce na stavbě. Pracoviště: Sádrokartony vacikar s.r.o. - čb, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Marek Vacikar, +420 774 991 619. Doprava a logistika - Řidič sk. C + E, VKD, MKD 32 000 Kč Dopravní společnost s vlastním servisním a administrativním zázemím s 40 nákladními vozy přijme řidiče sk. C+E na vnitrostátní a mezinárodní dopravu. Požadujeme: profesní průkaz, psychotest, digi kartu a u MKD praxi. Nabízíme: plat vnitro 30.000-32.000 Kč, plat MKD 40.000-45.000 Kč, volné víkendy, u MKD - vozy MAN a Mercedes Euro 6. Parkoviště: Praha, Český Brod, Častolovice a Kralupy n/Vlt. Nástu listopad/prosinec. Potravinářství - Paní na pečení sladkého pečiva 24 000 Kč Antonínovo pekařství - řemeslné pekařství v Praze, hledá pro své provozovny paní na pečení sladkého pečiva. Nabízíme práci v pěkném prostředí, 12/hod směny, krátký/dlouhý týden, denní nebo noční. Požadujeme chuť do práce a ochotu učit se. Nabízíme: plat 24-30.000 Kč, týden dovolené navíc, stravenky, příspěvky na dovolenou, jídlo a nápoje na směně zdarma. Místo prac.: Antonínovo pekařství Praha 10, Praha 8.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaroslav Faltýnek
18

Faltýnek vítá podporu vládě od KSČM. Očekává ji i od ČSSD

Ilustrační foto
54

Soud zrušil komunální volby ve Strakonicích. Na návrh neúspěšného kandidáta

Peking bude hodnotit poslušnost občanů a firem. Zavádí bodový systém

Pekingský magistrát se chytá zavést od roku 2021 takzvaný „bodový systém“, na jehož základě budou občanům udělovány body, které budou mít vliv na přístup k veřejným službám. Systém by mohl podle kritiků zvýšit už tak silnou kontrolu Komunistické strany Číny nad společností. Světová média postup dokonce přirovnávají k románu George Orwella 1984.

Komunisté Babišovu vládu při hlasování o nedůvěře podrží, řekl Filip

Širší vedení KSČM dnes doporučilo poslaneckému klubu strany, aby se v pátek postavil proti návrhu opozice vyslovit nedůvěru vládě. Předtím vysvětloval komunistům svůj pohled na aktuální kauzu kolem svého syna, která nynější politické napětí vyvolala, premiér Andrej Babiš (ANO). Pro další osud Babišova kabinetu bude rozhodující postoj vládní ČSSD. 

AKTUALIZOVÁNO

Atentát v Kábulu: sebevražedný útočník zabil nejméně 43 lidí, více než 80 zranil

Při sebevražedném útoku v afghánské metropoli Kábul zemřelo nejméně 40 lidí. Podle agentury Reuters zasáhla exploze objekt určený pro pořádání svateb, kde se právě konalo shromáždění připomínající narozeniny proroka Mohameda.

Opilý muž zaútočil nožem na záchranáře. Pak spadl policistům do náruče

/VIDEO/ Drama jako z kriminálky se odehrálo v ubytovně ve Výpadové ulici v Radotíně. Záchranáři sem vyjeli na pomoc muži intoxikovanému alkoholem. Ten je však napadl nožem a na pomoc museli vyrazit policisté.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT