Doba drobným "hot hatchům" skutečně přeje. Schválně: kromě Opelu Corsa OPC tu je třeba Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S. nebo fantastický Ford Fiesta ST. Koncern Volkswagen nabízí dvojici Volkswagen Polo GTI a Seat Ibiza Cupra, Suzuki pak ne tak rychlý, ale zato poměrně levný a mimořádně zábavný Swift Sport. A co třeba sice menší, ale současně sympaticky ztřeštěný Fiat 500 Abarth?

Vybírat můžete i u "prémiových" značek. U Mini vám prodají divoké provedení John Cooper Works, luxusní značka Citroënu má zase stylové DS 3 Performance. Zapomínat nesmíme ani na Audi S1 s pohonem všech kol.

Možností je tedy opravdu spousta, tak proč byste měli chtít zrovna Corsu vyladěnou u sportovní divize Opel Performance Center?

Motor nadchne

Hlavně by se vám asi měla líbit. Corsa OPC je přinejmenším rozhodně nápadná. Sportovními nárazníky, velkými koly, dvěma koncovkami výfuku vykukujícími z difuzoru a křidýlkem na víku kufru dává jasně najevo, že není to samé auto, jakým jezdí maminy po nákupech.

Opel Corsa OPC.

A stejně to hraje i interiér, který Opel vybavil sportovními sedadly Recaro či koženým a dole zploštělým volantem. Dojem dravého drobka je tedy přesvědčivý. Po usednutí za volant ho trochu kazí jen vysoká pozice, která prozrazuje původ "ópécéčka" v běžné Corse.

Sportovní vzhled však není jen hra, chvíli po nastartování zjistíte, že Corsa OPC je opravdu prcek s divokou osobností. A aby to nebylo tak jednoduché, její charakter vás snadno nadchne, ale taky umí otrávit. Vážně, Corsu OPC je jednoduché milovat i proklínat.

Zbožňovat budete její agilitu, nadšení a rychlost. Vůz pohání turbodmychadlem přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 207 koní (152 kW), která dosahuje maximálního točivého momentu 245 Nm v rozmezí 1900 až 5800 otáček za minutu. Krátkodobě však umí až 280 Nm. Z klidu na stovku Opel Corsa OPC během 6,8 sekundy.

Opel Corsa OPC.

Jedna-šestka nadchne elánem. Ochotně reaguje na plyn a od dvou tisíc otáček nemá až k omezovači (v 6500 ot/min) slabé místo. S rostoucími otáčkami navíc elán, který subjektivně podtrhuje i její odhodlaný a lehce navztekaný zvuk, ještě stoupá. Takže vytáčet ji je radost. A pro opravdu dravou jízdu vlastně i nezbytnost, to nejlepší totiž motor předvádí ve druhé polovině spektra otáček.

Síla motoru putuje prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky k předním kolům a u toho je potřeba se zastavit. Opel totiž nabízí jeden prvek, který dokáže chování Corsy OPC výrazně ovlivnit. Za příplatek 60 tisíc korun si můžete koupit paket Performance, který kromě výkonnějších brzd Brembo a 18palcových kol obsahuje mechanický samosvorný diferenciál.

Ruce ti utrhám

Myslím, že balíček Performance by měl být samozřejmá volba pro všechny, kdo si tohoto ostrého drobka koupí. Byl jím vybaven i testovaný vůz a za ty peníze vážně stojí. Hlavně kvůli samosvoru, který pomáhá s přenosem síly na přední kola.

Opel Corsa OPC.

Jeho práci oceníte při výjezdech ze zatáček, jen je potřeba si na jeho agresivní nastavení chvíli zvykat. Nakonec zjistíte, že nejlepší je chovat se stejně neurvale, jako to dělá diferenciál.

Takže při výjezdu nebojácně přidat, chytit pevně volant a nenechat si ho vyrvat z rukou. Věřte, že Corsa OPC se o to rozhodně pokusí. Při prudké akceleraci z oblouku se totiž díky samosvoru přední náprava zakousne do silnice, což poznáte citelným zataháním za volant.

A čím důrazněji zašlápnete plynový pedál, tím víc diferenciál auto stáčí dovnitř oblouku, ale o to násilněji se vám současně snaží vyškubnout řízení z kontroly. Dravá jízda s Corsou OPC tak občas připomíná spíš zápas než řízení.

Na druhou stranu je tenhle neomalený projev docela zábavný, je to prostě součást osobnosti, která dělá z ostré Corsy trochu zlobivé a tak nějak "šťavnaté" auto.

Vážně, Corsa OPC je takový grázlík, co musí být neustále pod dozorem. Stačí chvilka nepozornosti a už už zadělává na průšvih.

Opel Corsa OPC.

Někdy je tenhle rošťák dokonce skoro až nezvladatelný. Stačí opustit hladkou silnici.

Raději na hladkou silnici

Rozbitý a hrbolatý povrch, který bohužel u nás najdeme na řadě okresek, jako by Corsu dráždil a zlobil - auto na něm dost zneklidní. Kvůli příliš tvrdému podvozku a jistě i osmnáctipalcovým kolům si prostě nedokáže dokonale poradit s nerovnostmi. 

Že do kabiny při jejich přejezdu pronikají rázy, to by se dalo přijmout, Corsa OPC je přece jen malý hot hatch, ale občasné nervózní poskakování a uskakování zadní nápravy - dané částečně i krátkým rozvorem - na nerovnostech v zatáčkách umí být nepříjemné.

A když přidáte plyn, přední kola si na nekvalitním povrchu v podstatě dělají, co chtějí. Stojí hodně sil a potu držet je ve směru, jakým chcete jet.

Opel Corsa OPC.

Kvůli nekompromisně sportovnímu naladění není logicky žádný med ani popojíždění po městě. V tu chvíli byste si možná dokonce rádi přesedli do jiného auta.

Soužití s Corsou OPC prostě není úplně jednoduché. Ale berte to tak, že se s ní nikdy nebudete nudit…

Naopak. Většinou vás navíc bude kvalitně bavit. Pokud vyrazíte na hladkou silnici a pochopíte, jak zkrotit řízení a využít co nejefektivněji sílu samosvoru, ohromí vás, jak rychlá a přesvědčivá může Corsa OPC být. I ten tvrdý podvozek se vám bude líbit. V zatáčkách se díky němu auto skoro nenaklání a současně poskytuje dostatek informací o dění pod sedadlem. Řízení sice příliš "upovídané" není, zato je přesné a strmé.

A spolehnout se můžete i na brzdy Brembo s ventilovanými předními kotouči o průměru 330 milimetrů, které mají dost účinku a prakticky nevadnou. Naopak více pozornosti od konstruktérů by si zasloužilo řazení - mohlo by mít kratší dráhy, ale především by mělo být přesnější.

Opel Corsa OPC.

Řadicí páka navíc dostala zvláštní tvar, kvůli němuž nepadne ideálně do ruky. Jinak je ale uvnitř všechno - až na zmíněnou vyšší pozici za volantem - v pořádku. Sportovní sedačky skvěle podrží v zatáčkách, volant s tlustým věncem se výborně drží. Což se, jak už víte, zrovna v tomto autě vážně hodí.

Interiér je pochopitelně menší a zvlášť na zadních sedadlech dost stísněný. K zadním sedačkám je navíc kvůli třídveřové karoserii obtížnější přístup. Ale o to stejně až tak nejde.

Stejně jako o spotřebu. Hot hatch na hraní si snad nikdo nekupuje podle spotřeby paliva. Corsa OPC každopádně umí jezdit za osm litrů, při zacházení, k němuž je tenhle stroj určen, jsou ale samozřejmostí dvouciferné hodnoty. Jistou mrzutostí je, že vyžaduje 98oktanový benzin.

Opel Corsa OPC.

Opel Corsu OPC prodává za 499 900 korun. Sériová výbava přitom rozhodně neurazí: zahrnuje například manuální klimatizaci, bi-xenonové přední světlomety, LED denní svícení, čalounění v kombinací kůže/látka, tempomat, multifunkční volant, palubní počítač nebo audiosystém s CD a MP3 přehrávačem a 6 reproduktory. V ceníku však samozřejmě najdeme i řadu příplatků.

Ale měli byste si drobného Opela koupit? Na to bohužel neumím jednoznačně odpovědět. Pokud hledáte opravdu divoké malé auto, pak ano, Corsa OPC by se vám měla líbit.

Ale jestli chcete hot hatch pro každý den, bude asi lepší porozhlédnout se jinde. Rychlá Corsa je na běžné ježdění možná až moc ostrá. 

Kompletní ceník najdete zde.

Opel Corsa OPC: Hodnocení a technické údaje
+ výkonný a živelný motor
+ jízdní vlastnosti na hladké silnici
+ přesné řízení
- nejistý projev na rozbítém povrchu
- nepřesné řazení
- vysoká pozice za volantem
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1598 ccm
max. výkon 152 kW (207 k) při 5800 ot/min
max. točivý moment 245-280 Nm při 1900-5800 ot/min
převodovka šestistupňová, manuální
max. rychlost 230 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,8 s
kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km
cena testovaného vozu 638 600 Kč