Evidentně ano. V Mazdě totiž vymysleli rovnou celý balíček technických řešení, který pojmenovali vzletně "Skyactiv". Konstruktéři se mimo jiné zaměřili na co nejnižší hmotnost použitých komponentů, nastavení podvozku a řízení či účinnost mechanických dílů a motorů.

Rychle a levně

Výsledek je ohromující. Mazda6 je poměrně velké auto, na délku měří 4870 milimetrů, přesto testované provedení 2.0 Skyactiv-G váží jen něco málo přes 1300 kilogramů. A ta jízda! Už dlouho jsem nejel tak skvěle jezdícím "obyčejným" rodinným sedanem.

Mazda6.Začněme u motoru. Na papíře možná dynamické hodnoty atmosférického dvoulitru (165 koní) nevypadají příliš zajímavě, zvlášť maximální točivý moment 210 N.m vyhlíží vedle současných přeplňovaných jednotek poměrně chudě, navíc je k dispozici "až" při čtyřech tisících otáčkách. Nesmíte od něj tedy čekat tak silný zátah v nízkých otáčkách jako u turbomotorů a při nutnosti prudkého zrychlení, třeba při předjíždění, je potřeba podřadit, klidně i o dva stupně.

To však není výtka, naopak. Jde o výraznou součást sympatického charakteru Mazdy. Dvoulitr s nezvykle vysokým kompresním poměrem 14:1 (jde o hodnotu běžnou spíše pro naftové motory) totiž vyniká jinými a důležitými vlastnostmi - tak vzácnými u současných "otupělých" přeplňovaných "ekomotorů". Především okamžitě a nadšeně reaguje na sebemenší povely plynového pedálu, potěší ale také plynulým nárůstem výkonu a dnes už nezvyklou točivostí.

Dá se s ním jezdit i docela dravě, chce to jen točit, točit, točit. Což vás ale prostě musí bavit, zvlášť když se motor odvděčí sympatickým zvukovým projevem. Když si k tomu ještě uvědomíte, že Mazda6 váží jen zmíněných 1300 kilogramů, vyjde vám, že japonský sedan nabídne dynamiky a rychlosti dostatek.

Mazda6.

Klasická atmosférická jednotka má ještě jednu nezanedbatelnou výhodu: není tak závislá na jízdním stylu řidiče a nabídne tedy poměrně konstantní spotřebu paliva. A ta je v případě dvoulitru hodně překvapivá, s Mazdou se dá v pohodě jezdit za méně než 7 litrů, při troše snahy dokonce za nějakých 6,5 l/100 km. Skvěle.

Nejobratnější předokolka

U motoru však chvála nekončí, i zbytek auta je nesmírně povedený. Řízení má sice jen elektrický posilovač, ale i tak působí přirozeně a hlavně řidiči poskytuje hromadu informací a citelnou zpětnou vazbu. Už dlouho jsem v běžném sedanu nezažil, abych v konečích prstů přes volant cítil, co se děje pod koly. Mimořádně příjemná je i práce s řadicí pákou, která klade odpor "tak akorát" a vymezené dráhy šestistupňové převodovky nachází s milimetrovou přesností.

Mazda6.A podvozek? I ten funguje na jedničku. Mazda se chová jistě i ve vysokých rychlostech, na nerovnostech nabídne dostatek komfortu a současně se s nadšením vrhá do zatáček. V nich působí lehce a hbitě, stopy se drží jako by jela v kolejích (ano, je to klišé, ale pravdivé) a nenechá se jen tak něčím rozhodit. Nová "šestka" jednoznačně patří mezi nejlépe jezdící sedany s pohonem předních kol. Dokonce se nebojím napsat, že je mezi nimi úplně nejlepší.

Navigace, štěstí a náhoda

Mazda6 tedy jezdí znamenitě, ale jenom to samozřejmě nestačí. Japonský sedan naštěstí nabídne mnohem víc.

Především skvěle vypadá - a to nejen na fotkách, ale ani při osobním setkání nešetří šarmem. Pozitivní dojmy přetrvají i po usednutí za volant, prostorný interiér s jednoduše vyhlížející palubní deskou působí kvalitně a docela hezky. K ergonomii nemám připomínek, zlobil mě pouze multimediální systém, jehož ovládání je možná zbytečně komplikované.

Mazda6.

Ale nejhorší je navigace TomTom. Jejími pokyny vůbec nemá smysl se řídit, jsou totiž často úplně mimo. Nejen, že neustále mění polohu vozu na mapě (dokonce i když auto stojí a dokonce jej umísťuje i mimo silnice), ale občas se dokonce úplně zasekne a nenavádí už vůbec. Lepší je spoléhat na náhodu a štěstí. Doufám, že tyto problémy vyřeší nějaká aktualizace.

Mazda6.

Ani bláznivá navigace však nezkazí jinak velice pozitivní dojmy. Mazda6 se mimořádně povedla - jde o pohodlný, praktický sedan s velkým kufrem (objem 489 litrů), skvělým, dostatečně výkonným a přitom úsporným motorem a hlavně fantastickými jízdními vlastnostmi. Řídit ho vás prostě bude bavit.

Špatná není ani cena, nejlevnější provedení vyjde na 539 900 korun. Dostanete k němu právě benzinový dvoulitr, ale s menším výkonem - jen 145 koní. Testovaná motorizace je bohužel k dispozici pouze s druhou nejvyšší výbavou Revolution, která stojí už 709 900 korun. Je to trochu škoda. Ale i tak jde ve srovnání s konkurencí o docela výhodnou nabídku.

Kompletní ceník najdete zde.

Mazda6 2.0 Skyactiv-G: Hodnocení a technické údaje
+ úsporný a točivý motor
+ skvělý podvozek
+ výborně se řídí
- nepoužitelná navigace
- motor není k dispozici v základní výbavě
- složitejší ovládání multimediálního systému
motor zážehový čtyřválec
objem 1 998 ccm
max. výkon 121 kW (165 k)
max. točivý moment 210 N.m
max. rychlost 216 km/h
0-100 km/h 9,1 s
komb. spotřeba 5,9 l/100 km
cena test. vozu 767 289 Kč