Ale asi to nebude láska na první pohled. Už standardní hatchback vyznává strohý, konzervativní vzhled a Variant jej důsledně následuje. Působí dost chladně, i když solidně. Designově nenadchne, na druhou stranu ani neurazí. Ale tak to u Volkswagenů asi má být. Jednoduché tvary navíc mají jednu velkou výhodu - nestárnou.

Účelně a chytře

Podobné je to i v kabině. Interiér neohromí smrští kreativity, ale sází spíš na použitelnost, skvělou ergonomii a kvalitní provedení. Platí tu tedy to samé jako v případě testovaného Golfu 2,0 TDI 4Motion: Sednete a jedete. Všechny ovladače jsou totiž "tak nějak přirozeně" na svém místě, takže není třeba cokoli zkoumat či hledat. V tom je kabina opravdu přívětivá. 

Volkswagen Golf Variant.

Potěší ale také dostatkem odkládacích prostor, přihrádky najdete třeba pod sedadly, ve výplních dveří se zase nacházejí opravdu objemné kapsy (navíc uvnitř čalouněné hrubou látkou, takže v nich uložené předměty tolik nekloužou a nerámusí). Dveře mě ale zaujaly ještě jednou zvláštností: při otevření totiž drží v jakékoli poloze, jejich aretace není pevně daná jen v určitých polohách, jako je tomu u jiných aut.

Jinými slovy: dveře vždy rozevřete do takového úhlu, jak zrovna potřebujete a nestane se vám, že vás buď "skřípnou", nebo se naopak samy otevřou víc a uhodí do vedle stojícího vozu… Moc šikovné.

Volkswagen Golf Variant.A i dál budu chválit. Sportovně střižená sedadla nejvyšší výbavy Highline jsou skvělá a pohodlná, volant výborně padne do ruky a najít správnou polohu za volantem nezabere víc než pár vteřin.

Dobré je to i s prostorností - vpředu i na zadních sedadlech. Dozadu se v pohodě vejdou i vyšší postavy. Mohou však být jen dvě a musí sedět na krajích. Prostřední "flek" totiž vyhoví spíš dítěti - je úzký a opěrka hlavy má jen velice omezené možnosti nastavení.

Plně spokojený jsem byl s prostorem na zavazadla. Základní objem 605 litrů ztrácí například na Octavii Combi pouhých 5 litrů. Ale upřímně, udávaná hodnota trochu klame, počítá se do ní totiž i místo pod mezipodlahou zavazadelníku, kam se však vejdou jen ploché předměty. Dá se s ní samozřejmě různě hýbat, ale úplně se jí nezbavíte a veškerý dostupný objem kufru tak plně nevyužijete.

Na druhou stranu si neumím představit, že by si někdo na využitelnost zavazadlového prostoru stěžoval. Dvojité dno má totiž i řadu výhod, především je díky němu podlaha kufru srovnaná s nákladovou hranou, takže se lépe nakládají i vykládají těžké předměty. Také dokáže podle potřeby rozdělit prostor na více částí, takže kluzké věci při jízdě neputují po celé zádi sem a tam. 

Volkswagen Golf Variant.

Samozřejmostí je zvětšení objemu (na 1620 litrů) sklopením zadních sedadel, což lze snadno provést zatažením klik po stranách zavazadelníku. Sklopené sedačky však bohužel nevytvoří rovnou plochu.

Úsporný, uspokojivě rychlý

Už v úvodu jsem zmínil (a nepřímo pochválil) testovanou motorizaci. Pod kapotou Golfu se ukrýval dvoulitrový turbodiesel z nové řady motorů EA288 s výkonem 150 koní a točivým momentem 320 N.m. Na papíře nic moc, ale jeho projev je příjemný. Za studena o sobě sice dává dost vědět, ale po zahřátí se situace výrazně zlepší. Zvlášť v první polovině otáčkového spektra pak potěší jeho pružnost a reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Po dynamické stránce motor rodinnému autu zcela dostačuje a umí být i docela rychlý.

Navíc je hodně úsporný, dokáže jezdit za méně než pět litrů na sto kilometrů. A s málem se spokojí, i když mu půjdete trochu po krku.

Golf Variant samozřejmě není žádný sporťák, ale podvozek s víceprvkovou zadní nápravou (je dostupná až pro verze s výkonem od 122 koní) si o občasné dovádění říká. Je německy tvrdý, ale přitom si poradí i s nerovnostmi a přestože vůz obouval příplatková sedmnáctipalcová kola, lze jej označit jako pohodlný. Skvěle funguje i v zatáčkách, ani s těžkým turbodieselem nad přední nápravou nemá auto přílišné sklony k nedotávičosti - tady se pozitivně projevuje přítomnost standardně dodávané elektronické uzávěrky diferenciálu. Systém XDS v zatáčce přibržďuje vnitřní kolo a pomáhá tak lépe "utáhnout" oblouk.

Volkswagen Golf Variant.

Řízení s elektromechanickým posilovačem je také povedené, byť bych si možná uměl představit tužší nastavení. K práci s řadící pákou šestistupňové manuální převodovky nemám připomínek.

Konečně s rozumnější cenou

Není to tak dávno, kdy se Golf považoval - a oprávněně - za drahé auto. Jenže tohle se naštěstí trochu změnilo a Volkswagen teď dokonce často vychází výhodněji než Škoda Octavia, i díky bohatší výbavě. Golf Variant startuje s motorem 1,2 TSI na ceně 378 900, což samozřejmě není úplně málo, ale na druhou stranu už v základu dostanete třeba sedm airbagů, elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, pětipalcový dotykový displej, výškově a podélně nastavitelný volant, světlomety pro denní svícení či centrální zamykání s dálkovým ovládáním.

Testovaná nejvyšší výbava Highline pak začíná na 507 900 Kč, s dvoulitrovým turbodieselem vyjde nejméně na 569 900 korun.

Závěr je tentokrát poměrně jednoduchý. Golf Variant se povedl. Ano, možná působí chladně, snad až sterilně, a taky mu chybí výrazné charisma, ale zato vyniká v těch z racionálního pohledu podstatných oblastech. Je praktický, prostorný, úsporný, pohodlný a příjemně se řídí. Je to prostě skvělé, solidní auto. Octavia by mohla mít problém…

Kompletní ceník najdete zde.

Volkswagen Golf Variant 2,0 TDI: Hodnocení a technické údaje
+ jízdní vlastnosti
+ úsporný motor
+ praktický zavazadelník
- zadní sedadla jen pro dva dospělé
- za studena hlučnější diesel
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1 968 ccm
max. výkon 110 kW (150 k)
max. točivý moment 320 N.m
max. rychlost 218 km/h
0-100 km/h 8,9 s
komb. spotřeba 4,2 l/100 km
cena test. vozu 689 400 Kč