Zatímco běžný Peugeot Partner patří v Česku mezi poměrně oblíbené stálice, o jeho "čtyřkolkové" variantě se moc neví. Pro francouzskou automobilku ji v Alsasku staví společnost Dangel, která má s přestavbami Peugeotů na vozy s pohonem všech kol více než třicetiletou zkušenost. Za tu dobu předělala už přes 34 000 aut, což z ní činí největšího francouzského výrobce užitkových čtyřkolek.

Přestavba jednoho kousku firmě zabere 4 až 6 týdnů a výhodou je, že díky oficiální spolupráci s automobilkou u takto vzniklého vozu zůstává zachována klasická záruka - stejná jako pro ostatní modely značky Peugeot.

Krabička na chůdách

Partner Tepee 4x4 Dangel samozřejmě vychází z klasického Partnera, takže nikoho nepřekvapí vzhled. Pořád jde o hranaté auto, jehož dodávkovitý výraz v případě čtyřkolky doplňuje nezvykle vysoká stavba - Dangel se totiž chlubí světlou výškou rovných 20 centimetrů.

Peugeot Partner Tepee 4x4 Dangel.

Výhody krabicovitého designu jsou zřejmé: Partner díky němu nabízí mimořádně prostorný interiér. Cestující najdou dostatek místa nejen na předních, poměrně pohodlných sedadlech, ale i vzadu. Ke druhé řadě sedaček je navíc díky posuvným dveřím velkorysý a pohodlný přístup.

Potěší také spousta různých přihrádek, schránek a odkládacích ploch - najdete je na palubní desce, v podlaze, pod střechou, ve dveřích… Prostě všude možně. Přihrádek je tu tolik, že bych se až bál, kolik věcí se v nich postupem času zapomene a ztratí.

Peugeot Partner Tepee.

Štědrý je také prostor pro zavazadla. I když vás po prvním otevření pátých dveří asi překvapí plnohodnotná rezerva připevněná k boku kufru. Jde bohužel o důsledek zástavby zadního pohonu, jinam se kolo jednoduše nevešlo. A přestože i tak zůstavá přepravní kapacita nadprůměrná, ráfek s pneumatikou nějaký ten objem ubírá.

Máte tak dvě možnosti. Buď se s tím smířit, anebo rezervu vyndat a vozit jen lepící sadu. V druhém případě si však samozřejmě raději rozmyslete, kam s autem pojedete. V terénu se může pneumatika poškodit natolik, že sadou opravit nepůjde.

Bez rezervy pak objem zavazadlového prostoru činí hodně slušných 675 litrů. A pokud sklopíte zadní sedadla, dostanete se až na 2650 litrů.

Peugeot Partner Tepee.

Líbí se mi, že v kabině je vše podřízeno funkčnosti, což mimo jiné znamená jednoduchou a docela přehlednou palubní desku. Pozice za volantem je pochopitelně o něco vyšší než u běžného Partnera a o mnoho vyšší než například u klasického kombíku. Výsledkem je (i díky velkým oknům) skvělý výhled všemi směry a příjemný přehled o dění kolem auta.

Drobnou výtku snad lze mít k zadním oknům - nedají se totiž stáhnout a jedinou možností, jak jimi přivést dovnitř čerstvý vzduch, je vyklopit je.

Antisportovec

No a jízda? Ta zcela odpovídá tak trochu "užitkovému" vzhledu auta. Partner je nedotáčivý, v zatáčkách se i kvůli větší světlé výšce naklání a řízení postrádá cit. Ale to vůbec nevadí. S takovým autem se totiž nezávodí. Mnohem důležitější je podvozek se schopností zajistit posádce dostatečný komfort, což se Peugeotu ve spolupráci s Dangelem docela povedlo. I když by možná zadní náprava mohla být tišší.

K uvolněnému charakteru se hodí i nabízený motor, kterým je naftová šestnáctistovka. Výrobce jej prodává ve dvou variantách, slabší produkuje 92, silnější 115 koní. Vzhledem k možnému využití mimo zpevněné silnice a v náročnějších podmínkách bych i přes vyšší cenu volil výkonnější provedení. Ani s ním pochopitelně Partner asfalt netrhá, ale na bezpečné cestování bohatě stačí.

Peugeot Partner Tepee 4x4 Dangel.

Ani spotřeba není špatná, během testu se pohybovala mezi šesti až sedmi litry. Výrazně se však zvedala při jízdě na dálnici, kde vozu ubližuje rozměrná čelní plocha a pouze pětistupňová převodovka. Šestka by se tu určitě hodila… Ve vyšších rychlostech se také víc projevuje aerodynamický hluk.

Partner do nepohody

Peugeot model Partner Tepee 4x4 Dangel nabízí v několika verzích, přičemž každá se liší technickým provedením. Všechny sice využívají pohon všech kol s viskózní spojkou, která podle potřeby posílá část točivého momentu na zadní kola, ale některé mají ESP, jiné zadní diferenciál se zvýšenou svorností a v ceníku najdete i uzávěrku zadního diferenciálu. U testovaného vozu systém 4x4 doplňoval jen stabilizační systém ESP.

Tato konfigurace nepředpokládá využítí v opravdu náročných podmínkách, i tak toho auto v nerovném terénu zvládne opravdu dost. Výhodou je i možnost pohon 4x4 "zamknout" - stačí pohnout ovladačem u volantu a všechna kola zaberou společně. Mimo asfaltky samozřejmě oceníte také větší světlou výšku a ochranu podvozku.

Peugeot Partner Tepee 4x4 Dangel.

Partner Tepee 4x4 Dangel je tedy neskutečně schopný parťák pro každý den. Naložíte do něj příbuzné, známé, děti, zvířata, sportovní vybavení, můžete vyrazit na chalupu, na dovolenou, na hory, na velký nákup. Neumím si představit situaci (tedy v rámci racionálního uvažování, cirkus v něm samozřejmě nepřestěhujete), v níž by vám nepomohl. Nezapomenutelné zážitky za volantem asi nezajistí, ale zato se o vás pěčlivě postará.

Právě důraz na praktičnost, funkčnost a univerzální použitelnost z něj dělá auto s mimořádně upřímným charakterem. 

A co za to? Nejlevnější provedení startuje na částce 569 900 korun, testovaný vůz se silnějším turbodieselem však i díky bohaté výbavě (například automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, vyhřívaná přední sedadla či navigace) vyjde na 727 800 korun. Kompletní ceník najdete zde.

Peugeot Partner Tepee 4x4 Dangel (115 k): Hodnocení a technické údaje
+ odolnost a schopnosti v terénu
+ prostorný a praktický interiér
+ úsporný motor
- rezervní kolo v zavazadelníku
- jen pětistupňová převodovka
- nemožnost stáhnout zadní okna
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1560 ccm
max. výkon 85 kW (115 k) při 3600 ot/min
max. točivý moment 270 N.m při 1750 ot/min
max. rychlost 169 km/h
kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km
cena testovaného vozu 727 800 Kč

Pohon 4x4 i pro dodávku

Peugeot Partner není jediným vozem francouzské automobilky s přestavbou od společnosti Dangel. V nabídce najdeme také dodávku Expert.

Peugeot Expert Tepee 4x4 Dangel.Ta na první pohled nepůsobí tak "terénním" dojmem jako Partner, za což může jak menší světlá výška, tak delší převisy karoserie. Systém 4x4 je však stejný a Expert tedy také mimo hladké cesty zvládne leccos. Výborně si vede hlavně na kluzkých površích, v terénu s hlubokými nerovnostmi už se logicky projevují nepříliš vhodné tvary karoserie. Testované provedení Tepee jinak nabízí prostornou kabinu pro devět cestujících se třemi řadami sedadel a poměrně úsporný naftový motor 2,0 HDI s výkonem 128 koní a točivým momentem 320 N.m. Jízdní projev pak je typicky "užitkový" - i tato osobní varianta má prostě blíž k dodávce. Což podle mě nevadí, Expert Tepee s přestavbou od Dangelu totiž spíš než jako rodinné auto poslouží jako firemní či služební vůz.