Ve společném testu ÚAMK, německého ADAC a rakouského ÖAMTC všechny zkoušené celoroční pneumatiky neuspěly.

Autokluby testovaly čtyři druhy pneumatik v běžném rozměru 195/65 R15, které obouvají například Škoda Octavia, VW Golf, Kia cee´d nebo Hyundai i30. Testu se zúčastnily gumy Falken EuroAll Season, Vredestein Quatrac Lite, Kumho Solus a Uniroyal AllSeasonExpert.

"Dvě pneumatiky byly hodnoceny jako nedostatečné a dvě zcela propadly. Nemohou tak konkurovat ani letním, ani zimním modelům. Proto radíme nekupovat tento typ pneumatik a raději zvolit patřičné zimní a letní obutí pro vašeho plechového miláčka," uvedl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Podrobnější výsledky testu najdete zde.

Zimní pneu: v testu neuspěly čtyři modely

Stejné evropské autokluby v nedávné době testovaly také zimní pneumatiky. Do testu bylo vybráno 14 modelů v rozměrech 175/65 R14 T (pro menší vozidla - Ford Fiesta, Renault Clio, Škoda Citigo a další) a 195/65 R15 T (pro kompaktní a střední třídu - Audi A3, Mercedes třídy C, Opel Astra a další).

Test zimních pneumatik.

Součástí zkoušek byla kromě jízdy na suché vozovce také přilnavost pneumatik za mokra a sněhu. Na mokru nakonec neuspěly čtyři modely. Jsou to v rozměru 175/65 R14 T gumy Cooper WM-SA2 a Star Performer SPTS a v rozměru 195/65 R15 T to jsou Infinity Winter Hero INF -049 a Achilles Winter 101. "S podmínkou" prošla pneumatika Matador MP92 Sibir Snow v rozměru 195/65 R15 T.

Kromě přilnavosti se posuzovala také spotřeba, rychlost, hluk a opotřebení. V obou rozměrech byla jako nejlepší hodnocena pneumatika Continental ContiWinterContact TS850, celkově však v testu uspěly více než tři čtvrtiny zkoušených modelů. Kompletní výsledky testu najdete zde.

Letní obutí v zimě: problémy už na mokru

Nutnost použití zimních pneumatik ve studených měsících je některými řidiči stále zlehčována. Přitom druh používaného obutí určuje chování vozidla v každých podmínkách. Například výsledky testů společnosti Bridgestone ukázaly, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Pokud pojedete na letních gumách, brzdná dráha bude více než dvojnásobná.

Ještě větší rozdíl je vidět na uježděném sněhu v teplotách pod bodem mrazu. Zde může být rozdíl klidně i trojnásobný.

Brzdná dráha na uježděném sněhu.

Nejde ale samozřejmě jen o brzdnou dráhu, ale také o ovladatelnost. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách a její dezén je přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy.

A právě vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů se totiž dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Tím, že hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu zachytí větší množství sněhu, udržují potřebnou úroveň trakce a ovladatelnosti.