Že nová generace připomíná spíš facelift té minulé ale v případě Audi vlastně ani není překvapující, bavorská automobilka je prostě konzervativní - podobně je na tom ostatně i mateřský Volkswagen. A mně je tahle střízlivost vlastně docela sympatická.
Změny tu však jsou. Nová A4 (s kódovým označením B9) má například trochu jiný tvar masky chladiče, takový ostřejší a výrazněji šestiúhelníkový, nebo zajímavě vyvedené přední i zadní světlomety. Zvlášť ty zadní v případě sedanu hezky pasují k zádi vozu.
Proti předchůdci nová "čtyřka" lehce, opravdu lehce, narostla. Sedan na délku měří 4,73 metru (nárůst o 25 milimetrů), široká je 1,84 metru (+16 mm) a rozvor náprav se natáhl o 12 milimetrů na 2,82 metru. Výška činí 1,43 m.
Audi také zdůrazňuje, že se při vývoji nové generce zaměřilo na hmotnost. Ve srovnání s končící generaci je ta nová například díky širšímu použití hliníkových komponentů prý lehčí až o 120 kilogramů. Testovaný vůz s dvoulitrovým turbodieselem a pohonem předních kol sice váží více než 1500 kilo, ani to ale není špatná hodnota.
A na jízdě je to znát, dokonce i u naftové předokolky lze mluvit o agilním jízdním projevu. Auto docela ochotně zatáčí, řidiče poslouchá a v obloucích se chová přesně a jistě. Na "obyčejný" diesel opravdu dobré.
Sportovec to není
Ale o sportovních schopnostech nemůže být řeč. Nejde jen o vrozenou nedotáčivost, ale také o jistou odtažitost, chladnost a také velký důraz na celkovou kultivovanost.
Nic na tom nemění ani příplatkový sportovní, tužší a o 20 milimetrů snížený podvozek (bez nastavitelných tlumičů, v případě testovaného kusu součást paketu S line za 35 300 Kč). Myslím si dokonce, že autu by prospěla jeho absence.
Kombinace tuhého podvozku, 18palcových kol a dvoulitrového nafťáku podle mě nedává moc smysl, takový vůz by měl být spíš pohodlný, než rádoby sportovní.
Testovaný exemplář tak měl drobné problémy s filtrováním nerovností, působil trochu prkenně - hrubě řečeno drncal. Nebylo to nic nesnesitelného, v žádném případě, ale od prémiového sedanu bych očekával víc nadhledu a pohodlí.
Ignorování sportovního podvozku by však tuto drobnou svízel mohlo vyřešit, zvlášť ve spojení s příplatkem za adaptivní tlumiče. Přesto i s tužším podvozkem A4 na silnici vyzařuje jistotu - přestože na nerovnostech sem tam "bouchne", díky pětiprvkovému zavěšení vpředu i vzadu neodskakuje a kola se urputně drží silnice.
Tichý a úsporný
V Audi se zaměřili také na aerodynamiku, což kromě efektivity a suverénního projevu ve vysokých rychlostech pomohlo atmosféře v kabině. Do interiéru totiž prakticky neproniká hluk obtékajícího vzduchu, dokonce ani na dálnici. Na druhou stranu jsem měl pocit, že konstruktéři mohli přidat tlumící hmoty v podbězích.
Takhle byla každá změna povrchu poznat nejen změnou vibrací, ale i po sluchu. Takže třeba pohyb po dlažbě doprovázelo nepříliš důstojné hučení od kol. Také v tomto případě však jistou vinu nese tuhý podvozek a kola s nízkým profilem.
Velmi slušné pak je odfiltrování zvuků naftového motoru, diesel ani trochu neruší - dokonce i za studena se chová docela kultivovaně.
A výkonnější dvoulitr s výkonem 190 koní (140 kW) je příjemný také po jízdní stránce. Síly má dost, je pružný a zaujme téměř lineárním tahem a poměrně širokým spektrem využitelných otáček. Na čtyřválcový turbodiesel až nezvyklým.
Nic nelze vytknout ani spárování s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou, která dokáže dokonale využít přednosti motoru tak, abyste v případě potřeby měli dost síly například k předjetí, ale současně díky dlouhému nejvyššímu stupni umí hlídat spotřebu na velice rozumné hodnotě.
Na dálnici tak například testovaný agregát při 130 km/h točil se zařazenou sedmičkou jen 1600 otáček za minutu. Ve výsledku A4 s testovaným motorem jezdí za 5,5 až 7,5 litru nafty.
Interiér je špička
Pohled na údaj o spotřebě na palubním počítači ale není tím jediným příjemným, hezky se kouká na celý interiér. Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A4 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky.
S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní.
Ve srovnání s Q7 je středový panel více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem.
Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.
Nová A4 může být vybavena řadou elektronických pomocníků a zajímavých prvků. Testovaný vůz měl například multimediální systém s displejem o úhlopříčce 8,3 palce (s navigací za 76 600 Kč), na němž se mi kromě svižného chodu a přehlednosti líbí hlavně ovládání klasickými fyzickými ovladači - zejména otočným voličem - na středovém panelu. Systém se tedy obejde bez šmatlání prstem po obrazovce.
Jen mě mrzí, že displej je k palubní desce připevněn napevno, že jej nelze jako u ostatních modelů zasunout do útrob palubky a schovat.
Šikovný pak je například digitální přístrojový štít (příplatek nejméně 7200 Kč), jehož vzhled si můžete přizpůsobit tak, aby ukazoval informace, jaké zrovna chcete vidět. Takže kromě rychlosti, otáček motoru nebo spotřeby si můžete zobrazit třeba mapu či navigaci.
V oblasti prostoru pro posádku nová A4 nevyniká, ale ani nezklame. Vpředu i vzadu je místa dostatek, vůz nabídne dostatek pohodlí čtveřici dospělých a zdravě rostlých cestujících.
Pro zavazadla je k dispozici objem 480 litrů, což je na sedan střední třídy slušná hodnota.
Talentovaný jedinec
Nové Audi A4 je dobře vymyšlené a hlavně skvěle postavené auto s obrovským potenciálem. Může nabídnout několik odlišných charakterů. Záleží na výběru motoru, volbě podvozku nebo sáhnutí po pohonu všech kol. Každá z těchto preferencí dost podstatně změní "osobnost" vozu, stejně jako dojem, jaký z něj budete při jízdě mít.
Já bych například v případě čtyřválcového dieselu ignoroval sportovní podvozek. A když už bych chtěl A4 se sportovnějším projevem, vybral bych si ji s pohonem všech kol a jiným motorem. Zajímavě vypadá zejména 252koňový zážehový dvoulitr.
Důležité ale je, že základ nové A4 je mimořádně povedený.
Audi A4 Sport 2.0 TDI: Hodnocení a technické údaje | |
+ | skvělý interiér |
+ | úsporný motor |
+ | jízdní vlastnosti |
- | příliš tuhý podvozek |
- | odtažité řízení |
- | drahé příplatky |
motor | vznětový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1968 ccm |
max. výkon |
140 kW (190 k) při 3800-4200 ot/min |
max. točivý moment | 400 Nm při 1750-3000 ot/min |
převodovka | sedmistupňová, automatická |
max. rychlost | 237 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 7,7 s |
kombinovaná spotřeba | 4,1 l/100 km |
cena testovaného vozu | 1 564 999 Kč |