Že Q5 patří mezi starší audiny je poznat už na první pohled. Postrádá aktuálně prosazovaný přísný výraz a ostřejší linie, naopak je spíše "zakulacená". Tím výrazně připomíná předchozí generaci Q7.
Jen je podstatně menší, Q5 na délku měří 4629 milimetrů, široké je 1898 a vysoké 1655 milimetrů. Rozvor náprav pak činí 2807 mm. Rozměry se příliš neliší od největších konkurentů, jakými jsou BMW X3, Mercedes-Benz GLC nebo třeba Land Rover Discovery Sport.
Možná zastaralý, ale kvalitní
Roky odhaluje také interiér, který při srovnání se současnými vozy Audi působí zastarale (vychází ostatně už z Audi A6 z roku 2004), nevýrazně a možná až příliš fádně.
Také tu chybí některé moderní vychytávky, zapomenout musíte například na digitální přístrojový štít. Mnohem důležitější však je kvalitní zpracování a hlavně intuitivní ovládání - přesně podle nejlepších tradic nejen Audi, ale celého koncernu Volkswagen.
Tradiční silnou stránkou vozů Audi je práce s multimediálním systémem prostřednictvím fyzických ovladačů, nikoli přes dotykovou obrazovku. Díky tomu ovládání tolik neodvádí pozornost od řízení.
Zato je potřeba si zvyknout na obrovská vnější zpětná zrcátka. Zvlášť to u řidiče docela omezuje výhled ven, takže je nutné si opravdu dávat pozor - za zrcátko se totiž klidně "schová" okolo jedoucí auto.
Nabídka vnitřního prostoru není zrovna ohromující, přesto kabina poskytne dostatek místa i cestujícím vzadu. Na zadní sedačky (za příplatek 5800 Kč mohou být posuvné v rozsahu 100 mm) se v přijatelném pohodlí posadí tři pasážéři, ten uprostřed však musí počítat s tvrdším sedákem. Zadní sedadla pak potěší i nastavitelným sklonem opěradla.
Zavazadlový prostor má objem 540 litrů. Po sklopení sedadel, jejichž opěradla se hezky srovnají s podlahou kufru, přepravní kapacita vzroste až na 1560 litrů.
Pan kultivovaný
Audi pro Q5 nabízí pět motorizací: jsou to dvě verze přeplňovaného benzinového dvoulitru (132 kW/180 koní a 169 kW/230 kW) a tři turbodiesely. Dvoulitrový čtyřválec můžete mít se 150 koňskými silami (110 kW) nebo 190 koňmi (140 kW). Vrcholnou (nejen v případě nafty) motorizaci představuje třílitrový šestiválec o výkonu 258 koní (190 kW).
Šestiválec by byl pro Q5 jistě nejvhodnějším agregátem, k prémiovému SUV by totiž měl patřit i prémiový motor. Bohužel však německý třílitr - nabízející sílu, pružnost, kultivovanost i poměrně skromnou žíznivost - dostal také velice prémiovou cenu.
Audi za něj žádá o téměř 200 tisíc korun více (tedy nejméně 1 387 900 Kč) než za výkonnější z dvojice naftových dvoulitrů. Vznětový čtyřválec je hned o něco zajímavější volbou.
A právě dvoulitrové "tédéíčko" v silnějším provedení se 190 koňskými silami a až 400 Nm točivého momentu poháněl testovaný vůz. Svým projevem sice nijak neohromí, ale ani mu nelze nic zásadního vytknout. Síly má dost, je dostatečně pružný a zaujme téměř lineárním tahem a poměrně širokým spektrem využitelných otáček. Na čtyřválcový turbodiesel až nezvyklým.
Dravce z Q5 pochopitelně nedělá, ale brzdou také nebudete. Na běžnou jízdu a klid při předjíždění má prostě elánu dostatek.
Podíl na pozitivním dojmu z pohonného ústrojí má také sedmistupňová dvouspojková převodovka, která řadí dostatečně rychle i hladce, a hlavně dokáže dokonale využít přednosti motoru s vysokým točivým momentem. Současně díky dlouhému nejvyššímu stupni umí hlídat spotřebu na rozumných hodnotách. Silnější Q5 2.0 TDI s pohonem všech kol a automatem jezdí za nějakých 6 až 9 litrů na sto kilometrů.
O nejvíc paliva si řekne ve městě, kde se spotřeba pohybovala okolo 10 litrů.
Pořád umí
Co musím ještě vyzdvihnout, je skvělé odhlučnění motoru a kabiny. Dovnitř tak téměř neproniká typické naftové "chrochtání". Nepostřehnete ani žádné větší vibrace.
To ostatně dokonale koresponduje s celkově kultivovanou a klidnou osobností tohoto SUV. S příplatkovým sportovním podvozkem (součást paketu S line za 74 300 Kč) a dvacetipalcovými koly je sice o něco tvrdší, než by mělo být, ale i tak nabízí obstojný komfort.
Hlavní charakterovou vlastností Q5 je naprostá sebejistota, která se vyznačuje zejména stabilitou a suverenitou. Díky vyspělému podvozku Audi na nerovnostech neodskakuje a neustále udržuje pneumatiky v kontaktu se silnicí. Auto je ale schopné také v zatáčkách.
Potěší stabilitou, kterou podporuje stálý pohon všech kol, kromě toho je čitelné a až překvapivě poslušné. Sympatickou tečkou je na SUV perfektně naladěné řízení.
I když současné Audi Q5 čeká už jen krátký život, brzy jej totiž vystřídá nástupce, i po letech důstojně zvládá roli prémiového SUV. Mezi jeho nejsilnější stránky patří především celková kultivovanost a vyvážený jízdní projev, který naštěstí nesklouzl k přehnané sportovnosti.
A cena? Audi Q5, i když před penzí, je přece jen pořád Audi, takže není zrovna levné. S testovanou motorizací stojí nejméně 1 191 900 korun, ale tradičně docela drahé příplatky mohou cenu vyšponovat o mnoho výš. Klidně i o půl milionu.
Audi Q5 2.0 TDI quattro: Hodnocení a technické údaje | |
+ | celková kultivovanost |
+ | slušné jízdní vlastnosti |
+ | kvalitní zpracování interiéru |
- | zastaralý interiér |
- | vyšší ceny příplatků |
motor | vznětový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1968 ccm |
max. výkon | 140 kW (190 koní) při 3800-4200 ot/min |
max. točivý moment | 400 Nm při 1750-3000 ot/min |
převodovka | sedmistupňová, automatická |
max. rychlost | 210 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 8,4 s |
kombinovaná spotřeba | 5,7 l/100 km |
cena testovaného vozu | 1 639 500 Kč |