Podle různých informací, které ze škodovky, Seatu i mateřského koncernu Volkswagen prosakují "ven", navíc sourozencem velice podobným.
Oba vozy mají mít stejné proporce, totožný skelet karoserie a dokonce i blízký design, který by se měl lišit především jinak vyvedenou přídí a odlišnými světlomety. Očekává se také použití stejné techniky.
Kam patří?
Nová Škoda Yeti však dorazí až někdy v průběhu příštího roku, proto teď nemá smysl nad ní hluboce dumat. Navíc by to k Atece ani nebylo fér. První SUV od Seatu si totiž zaslouží pozornost tak jako tak. Yeti neyeti.
Přesto se ale musím ještě jednou k Yetimu vrátit - tentokrát ale k tomu současnému. To proto, abychom si Atecu "zařadili" mezi ostatní SUV.
Seat na délku měří 4363 milimetrů, široký je 1841, vysoký 1601 mm a má rozvor 2638 mm. Je tedy větší než aktuální Yeti, na délku o znatelných 141 milimetrů a na šířku o 48 mm. Škodovka má také kratší rozvor, o rovných 6 centimetrů.
Proti tomu nový Tiguan (test najdete zde) je ve srovnání s Atecou větší: na délku měří o 123 milimetrů víc (4486 milimetrů) a také rozvor je o 43 mm delší (2681 mm). No a chystaná Škoda Kodiaq bude s délkou 4,7 metru už úplně jinde.
Ale abychom neporovnávali jen v rámci koncernu VW - například oblíbený Nissan Qashqai je s délkou 4379 milimetrů větší jen o chlup.
Prostorností nadchne
Pohledná karoserie přitom ukrývá opravdu prostorný interiér. Místa je dostatek vpředu i vzadu - a to ve všech směrech, tedy do šířky, na nohy a nad hlavou. Čtyřem lidem, i vysokých postav, se v Atece pojede hezky, ale ani pětimístné obsazení nezpůsobí cestujícím nepohodlí.
Také zavazadelník není zlý. Předokolky mají základní objem 510 litrů, verze s pohonem všech kol (testované auto bylo právě čtyřkolka) nabízejí o 25 litrů méně.
Kufr je skvěle využitelný, má pravidelný tvar a potěší třeba i kapsami po stranách, háčky nebo možností sklopit opěradla zadních sedadel přímo ze zavazadelníku jednoduchým zatažením za páčky.
Po sklopení opěradel bohužel nevznikne rovná podlaha, mezi sedadly a samotným kufrem vznikne několikacentimetrový schod.
Za příplatek (13 200 Kč) může být zavazadelník vybaven bezdotykovým ovládáním, kdy k otevření stačí kopnout nohou pod zadní nárazník. Stejným pohybem lze páté dveře i zavřít.
Prostě koncern
Podoba interiéru je klasicky "seaťácká". To na jednu stranu znamená trochu strohý vzhled, na druhou ale kvalitní zpracování, přehledné, dobře čitelné ukazatele a především intuitivní ovládání, díky němuž jsou všechny funkce pěkně po ruce.
Palubní deska je lehce natočená k řidiči, což jen podtrhuje dojem kabiny, která šoféra sympaticky obklopí. Sedí se výš, jako ve většině SUV, a z auta je také skvělý výhled.
Přehled o situaci kolem vozu pak ještě může zvýšit příplatková soustava čtyř kamer (za 19 700 Kč), která umí "poskládat" záběry do 360stupňového obrazu, dokonce z několika pohledů - tedy nejen zeshora, ale třeba i mírně ze strany.
Ateca vůbec může nabídnout mimořádně moderní výbavu. Mezi příplatky je celá řada elektronických pomocníků nebo prvků z oblasti konektivity. Testované auto bylo například vybaveno multimediálním systémem s navigací a osmipalcovou dotykovou obrazovkou. Funguje výborně, systém je svižný, přehledný a lehce ovladatelný.
V ceníku pak najdeme také například asistent pro jízdu v dopravní koloně, který při popojíždění ve frontě vozidel nabízí automatické řízení, akceleraci i brzdění.
Dále nechybí třeba adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání nebo prostorový kamerový systém. Samozřejmostí je možnosti propojení systému s chytrým telefonem.
Naftová klasika
Seat samozřejmě pro Atecu nabízí několik motorizací, všechny jsou přitom přeplňované turbodmychadlem. Naftu polykají jednotky 1.6 TDI (85 kW/115 k) a dvě verze dvoulitrového turbodieselu (110 kW/150 k a 140 kW/190 k), benzin pak spalují litrový tříválec o výkonu 115 koní (85 kW) a zážehová čtrnáctistovka poskytující 110 kW (150 koní).
Jde tedy o známé koncernové motory - snad až na tříválec, který v nabídkách napříč značkami skupiny VW teprve začíná. S ním (ve spojení výhradně s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou) je také Ateca nejlevnější, stojí 523 900 korun.
Přesto bude jistě větší zájem o dražší vznětové agregáty, zejména o slabší dvoulitr. A právě ten poháněl také testovaný vůz, v němž byl spojen s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a pohonem všech kol.
Kombinace je to příjemná. Turbodieselu toho nelze moc vytknout, je docela pružný a síly má dostatek i pro svižnější svezení. Nejlepší práci přitom odvádí mezi 1700 a 4000 otáčkami - je to prostě klasické dvoulitrové "tédéíčko". Motor je slušně kultivovaný, byť v jiných vozech koncernu Volkswagen (například v novém Tiguanu) je stejná jednotka odhlučněna přece jen lépe.
Ke 150koňovému dvoulitru se hodí i použitá manuální převodovka s krátkými drahami, přesným chodem a dobrým zpřevodováním. Díky němu motor na šestku točí při 90 km/h zhruba 1500 otáček a při dálniční stotřicítce 2200 ot/min. I proto není důvod obávat se vysoké spotřeby paliva.
Testované provedení umí jezdit za 5 litrů, což už ale vyžaduje jistou snahu. Při "normálním" používání s přesuny po městě a dálnicích a s občasným škádlením plynového pedálu se spotřeba pohybuje mezi 6 až 7,5 litry.
Skoro jako Leon
Pozitivní pocity vyvolává i samotná jízda. Ateca se totiž řídí výborně, především díky povedenému podvozku.
Kompaktní SUV se svým projevem podobá klasickému hatchbacku nižší střední třídy - třeba příbuznému Leonu. Ochotně zatáčí, netrpí přehnanou "houpavostí" ani výraznými náklony karoserie, má přesné řízení a i ve vysokých rychlostech působí jistě.
Neznamená to samozřejmě, že by Ateca byla nějakým atletickým typem (to snad od podobného auta ani nikdo nečeká), mezi "esúvéčky" ale patří k těm sportovnějším.
Tužší podvozek naštěstí neničí komfort. I když testovaný kus obouval devatenáctipalcová kola, bylo svezení příjemně pohodlné. Podvozek s víceprvkovým zadním zavěšením (předokolky mají vlečenou zadní nápravu) spolehlivě odfiltruje většinu nedokonalostí na vozovce.
Drobné problémy auto ale mělo s příčnými nerovnostmi, které způsobovaly občasné tupé rány od kol. Vinu však nesly hlavně zmíněné pneumatiky. A ani tak nešlo o nic hrozného nebo výjimečného. Auto navíc na dírách neodskakovalo a drželo se povrchu.
S komfortem pak souvisí ještě úroveň hluku na palubě. Ateca je na tom v tomto ohledu dobře až do českého dálničního maxima, v rychlostech nad 130 km/h o sobě dává zřetelně vědět aerodynamický svist okolo zrcátek.
Přestože moderní SUV jejich majitelé používají především na běžných silnicích, Ateca s pohonem všech kol obstojí i v lehčím terénu. Čtyřkolky totiž mají standardně nejen o 13 milimetrů větší světlou výšku (189 mm) a delší zdvih tlumičů, pomáhá jim ale také volič jízdních režimů, mezi nimiž najdeme i módy Offroad a Snow (sníh).
Tyto režimy upravují chování pohonného ústrojí i mezinápravové spojky Haldex páté generace podle aktuálních podmínek - třeba právě kluzkému sněhu.
I když je Ateca prvním pokusem Seatu o SUV, není to na ní poznat. Díky přístupu ke koncernové technice představuje Ateca naprosto plnohodnotný crossover nižší střední třídy, jemuž toho nelze moc vytknout. Jde prostě o povedené auto, takové solidní a přívětové.
Ceny se samozřejmě pohybují v širokém rozpětí. Zatímco výše zmiňovaný základ stojí 523 900 Kč, testované provedení se 150koňovým turbodieselem, pohonem všech kol, manuální převodovkou a lepší výbavou Xcellence startuje na 711 900 Kč.
Seat Ateca 2.0 TDI 4WD: Hodnocení a technické údaje | |
+ | prostorný interiér |
+ | schopný podvozek |
+ | úsporný motor |
- | horší odhlučnění motoru |
- | občasné rány od podvozku na ostrých nerovnostech |
motor | vznětový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1968 ccm |
max. výkon | 110 kW (150 k) při 3500 ot/min |
max. točivý moment | 340 Nm při 1750-3000 ot/min |
převodovka | šestistupňová, manuální |
max. rychlost | 196 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 8,6 s |
kombinovaná spotřeba | 5,0 l/100 km |
cena testovaného vozu | 823 200 Kč |