Alhambra je stálicí čím dál prořídlejší kategorie minivanů. Vyrábí se od roku 1996, v roce 2010 se objevila aktuální generace. A ta nedávno prošla modernizací.

Vzhled vozu se ale změnil jen lehce. Alhambra se chlubí novými zadními LED světlomety a modernizovaným logem v upravené masce chladiče, jež dostala vodorovné žebrování. Tvary velkého Seatu se pochopitelně neměnily - stejný tedy zůstává i dojem z pohledu na něj.

Pro velkou rodinu

Hned je totiž vidět, že nepříliš nápaditý design byl zcela podřízen účelnosti. Přes 4,8 metru dlouhá Alhambra je totiž taková almara na kolech. A to rozhodně nemyslím hanlivě, naopak, lepší tvar pro velké rodinné MPV prostě neexistuje.

Seat Alhambra.

Právě díky němu Alhambra nabízí vzdušný, prostorný a praktický interiér. Vůz nabídne dostatek místa i pro velkou rodinu, dokonce i v případě, že potřebujete pravidelně vozit více než čtyři pasažéry. Za příplatek 18 400 korun totiž může být vybaven třetí řadou sedadel, a to skutečně využitelnou, i dospělými.

Do Alhambry se potom vážně vejde sedm lidí. I když plnohodnotné pohodlí na zadních sedačkách budou mít cestující do nějakých 175 centimetrů výšky, ti vyšší už budou trochu bojovat s prostorem nad hlavou.

Přístup k sedadlům ve třetí řadě je navíc poměrně vstřícný. Usnadňují jej už velké posuvné boční dveře (za příplatek 24 400 Kč elektricky ovládané, spolu s víkem zavazadelníku), dále pak pomáhá nenáročná manipulace se sedačkami v řadě druhé. Stačí zatáhnout za páčku a krajní sedačky - celé sedačky, nikoli jen opěradla - se vyklopí vpřed k opěradlům první řady.

Seat Alhambra.

Lehce se ostatně pracuje i se sedadly ve třetí řadě. Pokud nejsou potřeba, jednoduše se sklopí do podlahy zavazadelníku. Není k tomu ani potřeba moc síly, stejně jako k jejich vyklopení.

Využití zadních sedaček samozřejmě ovlivňuje velikost zavazadlového prostoru. V případě, že jsou uklizeny, kufr potěší objemem 658 litrů, pokud ne, je k dispozici jen 267 litrů. Maximální přepravní kapacita po sklopení druhé řady sedadel pak činí ohromných 2297 litrů. Navíc vznikne rovná ložná plocha.

Seat Alhambra.

A to pořád není všechno. Sklopit jde i opěradlo spolujezdce v první řadě (od druhé výbavy Style), čímž uvnitř vznikne místo pro předměty dlouhé až 2,8 metru.

Typický Volkswagen. Vlastně Seat…

Ale zpět k lidským pasažérům. Ti si budou na místech v prvních dvou řadách lebedit. Prostřední lavici tvoří tři samostatné a posuvné sedačky. Měnit lze dokonce i výšku sedáků, což se hodí při přepravě dětí.

Silnou stránkou je také množství šikovných odkládacích prostor. Kromě těch běžných, jako jsou kapsy ve dveřích či přihrádka před spolujezdcem, Alhambra od druhé výbavy Style nabídne schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, kapsy na zadní straně sedadel nebo odkládací schránky pod podlahou před druhou řadou sedaček.

Seat Alhambra.

Z pohledu řidiče je Alhambra typické velké MPV. Sedí se docela vysoko, navíc tak trochu nad volantem - podobně jako v dodávce. Štědré prosklení zlepšuje výhled z vozu, hranatá karoserie je zase "přehledná", takže se s autem i přes nemalé rozměry dobře manévruje, aniž byste se museli bát, že ho třeba o něco odřete.

Architektura interiéru je stejná jako u Volkswagenu Sharan, totožné je i rozmístění ovladačů. Ovládání je proto intuitivní a logické. Prostě koncernová klasika, kdy jsou všechny prvky tak nějak přirozeně na svém místě. Výtky nemám ani ke zpracování.

Seat Alhambra.

Po modernizaci můžete Alhambru vybavit novou generací povedeného multimediálního systému Seat Easy Connect s 6,5palcovým dotykovým dislejem, asistentem sledování mrtvého úhlu s varováním ve vnějších zpětných zrcátkách, masážními sedadly či třízónovou automatickou klimatizací - cestující ve všech třech řadách sedadel si v takovém případě mohou nastavit vlastní preferovanou teplotu.

Silák pod kapotou

Seat Alhambru prodává s motory, které po modernizaci splňují emisní normu Euro 6. Dvoulitrové turbodiesely jsou nabízeny ve výkonových variantách 115 koní (85 kW), 150 koní (110 kW) a 184 koní (135 kW). Prostřední verze se dodává také s pohonem všech kol.

Zvolit ale lze i zážehové jednotky. Přeplňovaná čtrnáctistovka dává 150 koní (110 kW), vrcholný dvoulitr - také s turbem - pak 220 koňských sil (162 kW) a 350 Nm točivého momentu.

Největší zájem jistě bude o jednu z naftových variant, já jsem ale neodolal zkoušce nejvýkonnějšího benzinového agregátu. Kombinace mohutné rodinné "dodávky" a turbomotoru s výkonem Octavie RS, který minivan pošle na stovku za 7,6 sekundy, mi jednoduše přišla naprosto neodolatelná.

Seat Alhambra.

Dvoulitr je standardně spojen s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která umí setrvačnou jízdu. Po uvolnění plynového pedálu se tak může v jistých případech odpojit motor a auto "plachtí". Tato schopnost má pomoci k příznivější spotřebě paliva.

A ta opravdu není špatná. V průměru se dá udržet mezi 8 až 12 litry na sto kilometrů, samozřejmě záleží na stylu jízdu. Mně palubní počítač po ujetí více než 500 kilometrů na různých silnicích a různou rychlostí ukazoval hodnotu 9,3 litru.

Ano, diesel bude úspornější, ale tenhle výsledek považuji u tak velkého, vysokého (1720 milimetrů), těžkého (pohotovostní hmotnost činí 1842 kilogramů) a výkonného auta za velice slušný.

Seat Alhambra.

Spotřeba je přijetelná i vzhledem ke schopnostem, jaké benzinový dvoulitr nabízí. Je to totiž skvělý motor, silný, pružný, ochotně reagující a prakticky bez slabého místa při zátahu. Navíc vědomí, že máte kdykoli k dispozici dostatek výkonu - například pro předjetí - rozhodně není k zahození. Zvlášť když zrovna vezete rodinu.

Výhodou benzinu je také nižší cena, dokonce i základní diesel je dražší. A třeba vrcholné 184koňové TDI s převodovkou DSG stojí o 88 tisíc korun víc. Testovaná motorizace totiž vyjde v prostřední výbavě Style (pro základní linii dvoulitrové TSI k dispozici není) na 848 900 Kč, kdežto vrcholný diesel na 936 900 Kč.

Ani 220 koní však samozřejmě z Alhambry nedělá sportovní auto, to je snad naprosto zřejmé. I tak se ale velký Seat řídí příjemně, mezi velkými MPV rozhodně patří mezi nejlépe jezdící kousky.

Po modernizaci si vůz můžete vybavit adaptivním podvozkem (za 25 400 Kč) umožňujícím měnit tuhost tlumičů. I ve sportovním režimu, který zmírní náklony karoserie, je však Alhambra docela pohodlná. S nerovnostmi auto příliš problémů nemá, jen hlubší díry se občas projeví nějakým tím rázem (čemuž příliš nepomáhá rozložitá karoserie s posuvnými dveřmi) a lehkým odskočením zádi.

Seat Alhambra.

Jinak ale Alhambra působí velice jistě, dokonce i při svižné jízdě. Klidné cestování jí přesto svědčí podstatně víc.

Seat Alhambra i po modernizaci zůstává sympatickým rodinným minivanem, který patří mezi elitu v rámci velkých MPV. Jeho hlavní předností je prostorný, prakticky a variabilní interiér. Ale navíc se i dobře řídí, což nikdy není na škodu.

Kompletní ceník najdete zde.

Seat Alhambra 2.0 TSI DSG: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný a praktický interiér
+ snadná manipulace se sedadly
+ slušné jízdní vlastnosti
- menší zavazadelník při použití třetí řady sedadel
- nepříliš nápaditý design
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1984 ccm
max. výkon 162 kW/220 k při 4500-6200 ot/min
max. točivý moment 350 Nm při 1500-4400 ot/min
převodovka šestistupňová, automatická
max. rychlost 226 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7,6 s
kombinovaná spotřeba 7,1 l/100 km
cena testovaného vozu 1 077 200 Kč