Čtyřkolka je však k dispozici pouze v kombinaci s karoserií kombi a jen s naftovými motory. Ten slabší s výkonem 150 koní (110 kW) spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou, silnější - 175koňový (129 kW) - pak s automatem se stejným počtem rychlostních stupňů.

Kromě této technické záležitosti se jinak japonská automobilka během modernizace zaměřila spíš na detaily, aby už tak povedené auto ještě vylepšila.

Menší světla, více chromu

Mazda6 dostala přepracované přední světlomety, které jsou menší a mají jinak vedenou linii LED diod. Nová je i maska chladiče s větším chromovaným lemováním. Zadní část pak má nová světla, přepracovaný nárazník a spodní difuzor.

Mazda6 Wagon.

Vylepšovalo se i uvnitř. V kabině se tak objevily kvalitnější materiály, v nabídce je více barevných kombinací a změnil se i tvar palubní desky, které dominuje sedmipalcový displej (od výbavy Challenge). Naštěstí i nadále sází na střízlivý design a přehledné ovládání.

Jinak vyhlíží také středová konzola či grafika "budíků". A zapracovalo se také na odhlučnění.

Změny autu opravdu pomohly. Interiér vypadá hezky a je dostatečně prostorný - i když má kombík, což není úplně obvyklé, ve srovnání se sedanem o osm centimetrů kratší rozvor.

Osobně také oceňuji způsob ovládání multimediálního systému. Obrazovka je sice dotyková, ale jakmile se rozjedete, na ťukance prsty nereaguje, poslouchá jen fyzické ovladače u řadicí páky. Podle Mazdy totiž dotykové ovládání rozptyluje a odvádí pozornost. Souhlasím.

Mazda6 Wagon.

Kabině vážně není moc co vytknout. Díky štědrým možnostem nastavení sedadel se v "šestce" dobře sedí, výborný je i výhled ven.

Kufru nabízí objem 522 litrů, po snadném sklopení zadních sedaček klikami po stranách zavazadlového prostoru vznikne rovná plocha a kombík pojme až 1648 litrů a nakládací plocha pak má délku 1,9 metru.

Šikovně vymyšlená je také roletka zavazadlového prostoru, která se zvedá společně s pátými dveřmi, takže při nakládání nepřekáží.

Když 4x4, tak s naftou

Už bylo řečeno, že Mazda pohon všech kol nabízí pouze pro kombi s naftovými motory. V případě testovaného auta šlo o slabší turbodiesel spojený s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Mazda6 Wagon.

A znovu se mi potvrdilo, že to Mazda prostě dělá dobře. 2,2litrový čtyřválec s výkonem 150 koní možná neohromí nadšeným zátahem, ale na nedostatek síly si taky nelze stěžovat. Je jí tak akorát.

Na japonském dieselu je však nejlepší jakýsi nadhled a takový "profesorský" projev s dokonale vyváženým chováním.

Díky vyššímu objemu totiž motor funguje v docela širokém spektru otáček. Už v těch nízkých pracuje klidně, od 1800 otáček pak servíruje maximum točivého momentu (380 Nm) a "v tahu" nepolevuje ani s rostoucími otáčkami. Zátah sice přichází zřetelně, ale jeho nástup je čitelný a průběh plynulý. Nejde prostě o žádný náhlý kopanec.

Motor je také příjemně kultivovaný. Tedy většinou - po nastartování se totiž volnoběh nejprve drží v poměrně vysokých otáčkách, což s sebou přináší trochu traktorový projev. Ale ten naštěstí po chvíli jízdy zmizí.

Mazda6 Wagon.

Spotřeba je u naftové "šestky" ostře sledovanou disciplínou. Mazda totiž umí skvělé a úsporné benzinové motory, jejichž apetit je s turbodiesely dost dobře srovnatelný, takže výběr dražšího "nafťáku" se může jevit jako iracionální volba.

V případě kombíku s pohonem všech kol však není s čím porovnávat - čtyřkolku si se zážehovou jednotkou, jak už víte, nekoupíte. Pokud se vám tedy benzinové agregáty v této Mazdě líbí, ale z nějakého důvodu potřebujete i pohon všech kol, máte smůlu. 

A za kolik tedy testovaný kousek jezdí? V mém případě se dlouhodobý průměr ustálil na 6,8 l/100 km, ale věřím, že s trochou snahy se dá dostat pod hranici 6,5 litru. Mimochodem, verze s pohonem všech kol mají ve srovnání s předokolkami o 10 litrů menší palivovou nádrž - její objem činí 52 litrů.

Je to sice dál…

Zástavba pohonu všech kol se také pochopitelně podepsala na hmotnosti, ve srovnání se stejným kombíkem bez čtyřkolky je testované provedení těžší o necelý metrák. A proti základnímu benzinovému "wagonu" dokonce o 209 kilogramů. Ani tak ale nejde o nějakého cvalíka, vůz váží stále velice přijatelných 1514 kilogramů (jde o pohotovostní hmotnost se všemi náplněmi a bez posádky).

Mazda6 Wagon.

To je samozřejmě dobrá zpráva pro ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Jenže skutečnost vás překvapí, řídit tuhle "šestku" je ještě lepší, než byste si mysleli. Nastavení podvozku představuje dokonalý kompromis mezi sportovností a komfortem - a nejde o kompromis ve smyslu nějakých ústupků, auto umí skvěle oboje.

Mazda k tomu nepotřebuje adaptivní tlumiče, nepřepínáte žádné režimy - je tu prostě jen jedno nastavení. A hned parádní.

Rozbitá silnice není žádný problém, kombík všechny nerovnosti filtruje s přehledem a nenechá se rozhodit ani na sérii děr. Přidejte jisté - i díky decentní práci pohonu všech kol - chování v zatáčkách, úžasnou ochotu měnit směr, dále citlivé, přesné a "upovídané" řízení, precizní řazení a obstojně tichý interiér… A hned tu máme mimořádně povedené auto.

Auto, které se tváří jako celkem obyčejný naftový kombík, ale které vás svým charakterem spolehlivě dostane. Nepamatuju si, kdy naposledy jsem si v "normálním" vozu během cesty vymýšlel různé zajížďky a nemířil nejrychlejší trasou k cíli - jen proto, abych se mohl o něco déle svézt. 

A co za to? V tomto případě je to jednoduché. Mazda totiž "šestku" se slabším dieselem a pohonem všech kol nabízí pouze v prostřední výbavě Attraction, s níž vůz vyjde nejméně na 804 900 Kč. Připlácet pak lze jen za navigaci (12 500 Kč) a metalický (14 900 Kč) či perleťový (18 400 Kč) lak.

Kompletní ceník najdete zde.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD: Hodnocení a technické údaje
+ jízdní vlastnosti
+ pěkný interiér
+ praktičnost
- tato verze je dostupná jen s jednou výbavou
- hlučný motor po studeném startu
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 2191 ccm
max. výkon 110 kW (150 k) při 4500 ot/min
max. točivý moment 380 při 1800-2600 ot/min
převodovka šestistupňová, manuální
max. rychlost 201 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,5 s
kombinovaná spotřeba 5 l/100 km
cena testovaného vozu 852 886 Kč