Úspěchy původní Q7 z velké míry přispěly k jejímu poměrně dlouhému životu, novinka totiž přijíždí až po deseti letech od představení právě první generace.

A je to na ní znát.

Audi s rypáčkem

Vzhledově však na předchůdce zřetelně navazuje. Pořád vypadá trochu nafoukaně a na první pohled ji jasně identifikujete jako Q7. Základní tvary totiž zůstávají a "kvé-sedmička" i nadále trochu připomíná přifouknutý kombík.

Audi Q7.

A stále je to pořádný kus auta, přestože se mezigeneračně lehce zmenšila.

Nová generace na délku měří 5050 milimetrů (proti předchůdci tedy o 37 mm méně), na šířku 1970 mm (-15 mm) a vysoká je 1740 mm. Rozvor činí 2990 milimetrů (-10 mm).

Design však pochopitelně přebírá prvky z moderních "audin", zejména obrovskou šestiúhelníkovou masku chladiče. Přibyla také spousta hran a ostrých linií.

Na výsledek jste si už jistě udělali názor sami, za sebe si však neodpustím poznámku, že se mi příliš nepozdává dlouhý přední převis karoserie a vystouplá maska. Zaslechl jsem dokonce komentář, že příď kvůli tomu vypadá jako prasečí rypák. Tvrdé vyjádření, ale něco na něm bohužel je.

Audi Q7.

Pohled do budoucnosti

Zato interiér je parádní. Palubní deska s ventilačními otvory táhnoucími se přes celou šířku nejen pěkně vypadá, ale nabízí i přehledné a intuitivní ovládání. Kvalitní materiály a poctivé zpracování beru u podobně luxusního SUV za samozřejmost.

Výborný dojem u testovaného auta podtrhla také spousta příplatkových prvků, zejména digitální přístrojový štít (Audi virtual cockpit za 17 200 Kč), audio od společnosti Bose (33 000 Kč), ozdobné dekory v kombinaci hliník/šedé dubové dřevo (25 800 Kč) nebo multifunkční vyhřívaný volant (za 9900 Kč).

Audi Q7.

Nová Q7 také může být našlapané nejmodernějšími technologiemi. Ostatně i samotné Audi se rádo chlubí, že žádný z konkurentů nenabízí více elektronických pomocníků a asistenčních systémů. Líbí se mi třeba funkce nočního vidění.

Používá infračervenou kameru, která reaguje na teplo vycházející z objektů. Obraz je pak promítán na digitálním panelu přístrojů.

Chladnější okolí má tmavou barvu, zatímco lidé a zvířata jsou zobrazovány nápadně jako světlé plochy. Systém s dosahem až 300 metrů prý rozpoznává osoby a také větší zvířata až do vzdálenosti asi 100 metrů, přičemž na ně upozorňuje řidiče žlutým označením.

Audi Q7.

Zajímavý je také pomocník, který poradí, kdy můžete uvolnit nohu z plynového pedálu. Činí tak zobrazením zeleného piktogramu na head up displeji v momentě, kdy se blíží například zatáčka nebo obec. Situaci tento asistent vyhodnocuje na základě dat z navigačního systému.

A tak by se dalo pokračovat dál. Ale příliš nepřeháním, když prohlásím, že nová Q7 naznačuje blízkou budoucnost automobilového průmyslu. Představte si, že jedete po dálnici, vůz se díky autopilotu stará o řízení, drží vás ve správném pruhu a vy si díky k internetu připojenému infotainmentu čtete zprávy z byznysu. Nebo studujete počasí. A když vám bude docházet palivo, najdete si na displeji snadno nejlevnější čerpací stanici v okolí. Tak nějak má vypadat "řízení" už za několik let.

Audi Q7.

Jenže Q7 tohle částečně umí už teď. Jen asistent pro jízdu v jízdním pruhu ještě nefunguje úplně dokonale (problémy mu dělá například rozšíření do dvou pruhů) a především vyžaduje ruce na volantu.

Luxusní stěhovák

I když je nová Q7 ve srovnání s první generací o něco menší, uvnitř je prostornější. Ve všech směrech.

Vpředu tak nevadí ani masivní středový tunel, místa je tu stále dost. K pocitu vzdušnosti (a také k dobrému výhledu z auta) přispívá nízko „usazená" palubní deska – podobně jako třeba v Range Roveru.

Pro cestující ve druhé řadě pak v nové generaci přibylo 41 milimetrů místa pro nohy. Sedadla jsou tu samostatná, všechna tři lze posouvat v rozsahu 11 centimetrů. Upravit u nich jde také sklon opěradla.

Audi Q7.

Testovaný vůz byl vybaven dvěma elektricky ovládanými sedačkami ve třetí řadě (za 39 900 Kč). Nouzově poslouží i dospělým, ale lépe se na nich budou cítit děti. Sedadla mají dokonce systém Isofix k uchycení dětské autosedačky.

Zavazadelník je přímo obří. V pětimístné verzi nabízí objem 890 litrů, zkoušené sedmimístné provedení má při pětimístném uspořádání (tedy se sklopenými sedadly ve třetí řadě) 770 litrů a při obsazení všech sedmi sedaček stále slušných 295 litrů. Maximální přepravní kapacita pak činí 2075 litrů.

Audi Q7.

V porovnání s předchůdcem je práh zavazadlového prostoru o téměř pět centimetrů níž nad zemí. A pokud si mezi příplatky vyberete vzduchový podvozek (58 800 Kč) můžete přímo z kufru nákladovou hranu snížit o dalších 55 milimetrů.

Naftový šestiválec je v pořádku

Audi v současnosti do Q7 nabízí jen dvě motorizace. Obě mají šest válců, objem tři litry a turbo. Benzinová jednotka poskytuje výkon 333 koní (245 kW), ale výrazně větší zájem jistě bude o diesel, který poháněl i testovaný kousek.

Ten nabízí 272 koňských sil (200 kW) a maximální točivý moment rovných 600 newtonmetrů.

Audi Q7.

Zhodnotit jej je velice jednoduché, je totiž skvělý. Tichý, jen lehce šeptající, takový sametově jemný, ale přitom úžasně silný. Že umí velké SUV rozpohybovat velice slušně, ostatně dokládá údaj o zrychlení z klidu na stovku: pětimístné provedení akceleruje za pouhé 6,3 sekundy, sedmimístné, které je o 65 kilogramů těžší, za 6,5 vteřiny. Naftová Q7 tak umí být opravdu rychlá.

Motor je výtečně sehraný s osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí hladce a téměř neznatelně. Navíc časným řazením "nutí" šestiválec pracovat ve velice nízkých otáčkách, dokonce i pod hranicí 1000 ot/min. A nezdálo se, že by to motoru nějak zvlášť vadilo. Pořád si zachovává sebejistý nadhled a kultivovanost.

Nízké otáčky pochopitelně pomáhají spotřebě. Na udávaných 5,7 litrů na sto kilometrů v kombinovaném cyklu jsem se sice ani zdaleka nedostal, ale výsledná hodnota 9,1 l/100 km není špatná.

Audi Q7.

Konečně zatáčí

I když měla první generace Q7 prodejní úspěch, určitě to nebylo díky povedeným jízdním vlastnostem - ty totiž postrádala. Naopak, působila trochu jako slon, tedy těžkopádně a neobratně. Mám známého, který kvůli tomu odmítal se svou "kvé-sedmičkou" parkovat v podzemních garážích obchodních center. Nebavilo ho neustále ručkovat, couvat a popojíždět, jen aby se "vešel".

V Audi se však poučili. A začali u základů: výrobce například významně zapracoval na snížení hmotnosti a novinka je ve srovnání s předchůdcem lehčí až o 325 kilogramů. S naftovým šestiválcem nyní váží okolo dvou tun. A to vážně na tak velké luxusní auto s objemným motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol není vůbec špatné.

Audi Q7.

Víc než 100 kilogramů se například povedlo ušetřit na konstrukci podvozku. Kromě toho má nová Q7 proti předchůdci také těžiště položené o 50 milimetrů níže.

V příplatcích můžete sáhnout po už zmíněném pneumatickém podvozku a dokonce i po řízení všech kol (33 000 Kč). Testované auto všechny tyto prvky ve výbavě mělo.

Výsledek byl ohromující. A to jak v oblasti komfortu, tak agility. I na jedenadvacetipalcových kolech je Q7 dokonale pohodlná, což nezmění ani hodně rozbitá silnice.

Tak by to samozřejmě u luxusního „esúvéčka" mělo být, ale překvapilo mě, jak ochotně velké Audi také zatáčí.

Audi Q7.

Jasně, nečekejte vyloženě dravý a sportovní projev, ale dvoutunový kolos na pneumatickém podvozku zatáčí skoro stejně jako nějaký malý hatchback. Sice tomu chybí lehkost, je cítit, že se Q7 musí do oblouku trochu nutit, ale jezdí opravdu skvěle.

Řízení všech kol přitom nepomáhá jen na zakroucené silnici, ale také zlepšuje manévrovatelnost ve stísněných prostorech. Funguje totiž ve dvou „režimech".

Zatímco ve vysokých rychlostech se zadní kola natáčejí stejně jako přední, čímž se zlepšuje stabilita, v nižších se pak zadní kola natočí do opačného směru než přední. Maximální rozsah je 10 stupňů.

Audi Q7.

Výsledkem je nejen zmíněná jistota a překvapivá suverenita v zatáčkách, ale také schopnost otočit se skoro na pětníku.

Perfektní dojem z jízdy pak už jen podtrhuje pečlivé odhlučnění kabiny.

Skvělá práce

Upřímně, kdybych mezi jízdními režimy nenašel mód offroad, ani by mě nenapadlo uvažovat o terénních schopnostech vozu. Q7 mám až příliš pevně zafixovanou jako luxusní a stylové SUV, které nemá žádné offroadové ambice. Je to trochu předsudek.

Výbava pro bloudění po cestách necestách totiž není úplně špatná.

Audi Q7.

Adaptivní vzduchové odpružení samozřejmě umožňuje podle potřeby měnit světlou výšku karoserie. V úrovni offroad, která je omezena do rychlosti 80 km/h, je světlá výška 25 mm nad normální úrovní, v úrovni lift (do 30 km/h) je světlá výška ještě o dalších 35 mm vyšší. Maximem je 245 milimetrů. Pohon všech kol pak je standardní výbavou, konstrukce podvozku zajišťuje také poměrně velké překřížení náprav. Při brodění zase pomůže přesunutí vzduchového filtru z oblasti světlometů na motor.

Přesto pochopitelně Audi Q7 bude doma hlavně na klasických silnicích. A bude tam dobře nejen jí, ale také posádce vozu.

Audi Q7.

Nová "kvé-sedmička" se totiž opravdu povedla. Snad kromě ceny, která sice začíná na 1 699 900 Kč, ale může se snadno přiblížit ke třem milionům, a trochu arogantnímu vzhledu jí v podstatě jako velkému prémiovému "esúvéčku" není co vytknout. Podle mě má prostě všechno, co by podobné auto mělo mít. Dobrá práce, fakt.

Kompletní ceník najdete zde.

Audi Q7 3.0 TDI quattro: Hodnocení a technické údaje
+ povedený interiér
+ silný a kultivovaný motor
+ skvělé jízdní vlastnosti
- vyšší cena a drahé příplatky
motor vznětový šestiválec, přeplňovaný
objem 2967 ccm
max. výkon 200 kW (272 k) při 3250 ot/min
max. točivý moment 600 Nm při 1500 - 3000 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 234 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km
cena testovaného vozu 2 640 200 Kč