V Audi totiž přidali centimetry na správném místě - za zadními koly. Takže zatímco předchozí generace kabrioletu A3 (na fotografickém srovnání jde o vůz nahoře) vypadala docela tuctově, vlastně jako nudný hatchback s plátěnou střechou, novinka díky delší zádi vyhlíží se zataženou střechou výrazně vyváženěji. A především mnohem pohledněji. 

Jestli vás zajímají konkrétní čísla, pak vězte, že délka narostla o víc než 18 centimetrů: z 4238 milimetrů na 4421 milimetrů. Mírně se protáhl také rozvor, auto je o chlup širší a současně nižší.

Audi A3 Cabriolet.

Samotný vzhled asi málokoho překvapí, je to totiž typické Audi. Takže všechny tvary, linie a hrany už známe z ostatních vozů této značky. Podle mě čistý a konzervativní design kabrioletu sluší. A právě díky vyváženějším proporcím se mi moc líbí i se zataženou střechou.

Větší rozměry ovlivňují také na praktickou stránku. O nezanedbatelných 60 litrů narostl objem zavazadlového prostoru, se složenou střechu je teď k dispozici 287 litrů. To sice není kdovíjak moc, tvar kufru se navíc hodí hlavně pro převoz "placatých" zavazadel, ale tašky na týdenní cestu dvou dospelých se dovnitř v pohodě vejdou. Víc není potřeba.

Audi A3 Cabriolet.

Hodnotu lze ještě zvýšit dvěma způsoby. Pokud oželíte otevřené nebe nad hlavou, můžete stlačit prázdnou vanu, do níž se obyčejně střecha skládá, hlouběji do kufru. V takovém případě vznikne prostor 320 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se pak dá dostat až na 680 litrů.

Německý výrobce tvrdí, že A3 Cabriolet je čtyřmístným vozidlem. Nevěřte tomu, zvlášť se zataženou střechou zadní sedadla tak tak obstojí jen jako nouzové řešení. A dost nepohodlné. Dospělým pasažérům vzadu chybí jak místo na nohy, tak nad hlavou.

Střechu dolů

S otevřenou střechou samozřejmě poslední nedostatek mizí, jenže pak stísněnost střídá vítr. Zatímco na předních sedadlech je víření vzduchu i bez větrné clony přijatelné do rychlosti zhruba 120 km/h, vzadu vám vichr z každého delšího účesu vytvoří trvalou. Řešením by mohlo být nasazení deflektoru, ale i jeho koncepce naznačuje, že A3 Cabriolet je skutečně spíš dvoumístné auto. Clona totiž po instalaci překryje zadní lavici a o sedadla vás jednoduše připraví.

Audi A3 Cabriolet.

Plátěná skládací střechu se na povel tlačítka otevře nebo zavře za necelých 18 sekund a manipulovat s ní lze i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Trochu mě mrzí, že ji lze ovládat jen z kabiny, takový Opel Cascada se umí odhalit i prostřednictvím klíče dálkového ovládání. Takže je "nahoře bez" už při pouhém pohledu na ni. A to je vždycky fajn.

Důležitý, možná ještě důležitější než u běžných automobilů, je u otevřených vozů interiér. V případě "uklizené" střechy vám totiž do auta každý vidí. Audi se naštěstí nemá za co stydět. Nejen že v současnosti dělá dost možná nejhezčí interiéry, ale také dbá na výběr těch správných materiálů i zpracování.

Audi A3 Cabriolet.

Logika ovládání je skvělá a všechno je jako by samo na svém místě - podobně jako v ostatních vozech koncernu Volkswagen. Líbí se mi, že displej multimediálního systému lze snadno schovat. Stačí zmáčknout tlačitko, obrazovka zajede do útrob palubní desky a neruší. Tady fakt není co vytknout.

Hlavně se kochat

Přestože otevřená "á-trojka" mezigeneračně vyrostla, současně díky rozsáhlejšímu použití hliníku ztratila několik desítek kilogramů. Pocitově je to znát, auto působí docela lehce. Ale i když v zatáčkách působí hodně jistě, drží se odhodlaně stopy, má docela přesné řízení a hezky mechanické řazení, není to žádný sporťák, ani auto pro nadšené řidiče, hledající za volantem vzrušení a zábavu.

Mnohem víc mu vyhovuje role pohodového společníka, jemuž svědčí spíš klidná jízda. Podvozek je pohodlný a skvěle se vyrovnává s útrapami českých silnic. Právě úroveň komfortu pro mě byla milým překvapením. 

Audi A3 Cabriolet.

Kabriolety obecně mají kvůli menší tuhosti karoserie. V zatáčkách se kroutí, na nerovnostech jsou cítit různé vibrace a v kabině se občas ozývá vrzání. Ale v Audi se neděje skoro nic. Jen ve vysokých rychlostech nebo na výraznějších nerovnostech jisté nepatřičné záchvěvy zaznamenáte. Není to ale nic hrozného. A když přistoupíte na pravidla hry podle "á-trojky", tedy že si budete hlavně užívat slunce a vítr ve vlasech, nebude vám to vadit.

K uvolněnému charakteru se skvěle hodí přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka. Má výkon 140 koní a z klidu na stovku zrychlí za 9,1 sekundy, takže nejde o nějakého nabušeného sprintera. Auto je s ní přesto víc než dostatečně rychlé, díky přeplňovaní navíc táhne prakticky v jakýchkoli otáčkách. Kromě toho potěší mimořádnou kultivovaností, tichým chodem a v neposlední řadě nízkou spotřebou.

Audi A3 Cabriolet.

Té pomáhá i systém vypínání dvojice prostředních válců, které motor nevyužívá při nízké zátěži. Dobrá zpráva je, že jsem se musel opravdu soustředit, abych vypnutí válců zaznamenal. A spotřeba? V pohodě lze jezdit za šest litrů, při troše snahy za 5,5 l/100 km. Dokonce ani na dálnici (se zataženou střechou) spotřeba nepřesahuje 6,5litrovou hranici.

Cena pak odpovídá povedenému výrobku prémiové značky, který fantasticky vypadá, máte z něj radost a současně skvěle funguje - i v pro kabriolet nepříznivém počasí. Základní provedení vyjde na 776 900 korun. Bohužel nezahrnuje některé prvky, které považuji za samozřejmost. Připlácet se musí třeba i za zmíněnou větrnou clonu.

Kompletní ceník najdete zde.

Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD: Hodnocení a technické údaje
+ úsporný a dostatečně výkonný motor
+ pohledný a kvalitní interiér
+ uhlazený charakter
- prostor na zadních sedadlech
- méně tuhá karoserie
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1395 ccm
max. výkon 103 kW (140 k) při 5000 ot/min
max. točivý moment 250 N.m při 1500 - 3500 ot/min
max. rychlost 218 km/h
zrychlení 0 - 100 km/h 9,1 s
kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
cena testovaného vozu 903 200 Kč