Titul nejlepšího vozu na světě přitom kdekdo (včetně mě) přisuzoval už minulé generaci, o to víc musíme obdivovat výkon konstruktérů nového Range Roveru. Zdokonalit nejlepší je totiž mimořádně obtížný úkol. V Land Roveru ho zvládli.

Jemnější tvář a dieta

V oblasti vzhledu si designéři vzali za vzor menší Range Rover Evoque, uhladili dřívější jednoduché, hranaté tvary a přidali trochu dynamických a efektních prvků – například výrazně tvarované světlomety se zajímavě uspořádanými LED diodami.

Range Rover.

Pro pocit z jízdy a ekonomiku provozu je zase důležité, že Range Rover mezigeneračně výrazně ubral na hmotnosti. Díky rozsáhlému využití hliníku jde v závislosti na konkrétní verzi o stovky kilogramů. Velké SUV však stále není a nemůže být vyloženě štíhlým atletem, váží přes dvě tuny, v případě testované motorizace s naftovým osmiválcem dokonce téměř dvě a půl tuny. Další parametry a rozměry se příliš neměnily.

Zato interiér prokoukl výrazně. Ubylo tlačítek (údajně o 50 procent) a ovládání se nyní soustředí především do oblasti osmipalcového dotykového displeje. Není to úplně nejlepší řešení, zvlášť ovládání vyhřívání (či „ochlazování") sedadel působí až moc složitě. A ani samotný systém nepatří k nejrychlejším, byť oproti předchozí generaci a některým jiným modelům značek Land Rover a Jaguar je cítit znatelný posun.

Range Rover.

Když už jsem naťuknul obrazovku, moc se mi líbí funkce Dual View. Představte si, že sedíte na místě spolujezdce a chcete si během jízdy pustit film na DVD nebo seriál v televizi (ano, testovaný kousek měl přijímač televizního signálu). Běžná auta to nedovolují, protože film odpoutává pozornost řidiče. Jenže v Range Roveru to jde – právě díky Dual View. Spolujezdec ze svého úhlu film vidí, řidič z toho svého však ne. Místo toho si pustí třeba navigaci. Šikovná je také rozměrná schránka pod loketní opěrkou, jež může fungovat jako lednička.

Lepší svět

Jinak kabina vyniká prostorností ve všech směrech, kvalitou zpracování i materiálů a schopností zajistit všem cestujícím – a řidiči či řidičce zvlášť - až neuvěřitelnou pohodu. Vážně, zavřete za sebou dveře a ocitnete se v jiném, lepším světě.

Přispívá tomu i pohonné ústrojí a skvělý vzduchový podvozek, na který jsou snad všechny výmoly a díry krátké. Range Rover se přes ně jen plavně přehoupne. Celkově auto působí mimořádně uvolněně a nenuceně, jako by se nenechalo ničím rozhodit. Dokonce ani rychlostí. Kdybych vám zavázal oči, posadil na místo spolujezdce a prohnal se několika ostrými zatáčkami, neuhodli byste, že sedíte v obrovském terénním autě. Náklony karoserie jsou díky aktivním stabilizátorům minimální a Range Rover obdivuhodně drží. Věřte mi, že když budete chtít, můžete být na zakroucené okresce rychlejší než kdejaký čiperný hatchback. Na druhou stranu, vůz k podobnému chování svým charakterem nesvádí, role pohupujícího se korábu je mu mnohem přirozenější. Odpovídá ji i uvolněné řízení a jemný chod osmistupňové automatické převodovky ZF.

Range Rover.

Pohodu neruší ani kultivovaná pohonná jednotka – byť i ona umí rozpoutat takové malé peklo. Naftový osmiválec SDV8 je oproti předchůdci o 26 koní silnější, nyní produkuje 339 koní. Točivý moment dosahuje hodnoty 700 N.m a zrychlení z klidu na stovku je otázkou méně než sedmi sekund. To je na hranatý, dvě a půl tuny vážící kolos skvělá hodnota, dokazující, že motor nemá s autem nejmenší problém. A také jeho projev s plynulým zátahem a převážně tichým chodem je mimořádně příjemný.

Překvapí i spotřebou, při vyloženě úsporném zacházení umí jezdit za nějakých sedm až devět litrů, „normální" zatížení znamená konzumaci deseti až jedenácti litrů, v terénu se samozřejmě jeho apetit zvyšuje.

Písek, kameny, řeka

Tím se dostávám k další tradiční přednosti všech generací Range Roveru – mimořádným schopnostem v terénu. Ani čtvrté pokolení není v tomto směru výjimkou, dovolte mi pár čísel: světlá výška činí až 296 milimetrů, přední nájezdový úhel 34,7°, přechodový úhel 28,3° a zadní nájezdový úhel 29,1°. Brodivost 900 milimetrů – což je dokonce o 200 mm víc než u předchůdce.

Range Rover.

Jízdu mimo asfalt má plně ve své režii systém druhá generace systému Terrain Response, která nově dostala i plně automatickou volbu. Funguje tak, že systém monitoruje povrch a tomu přizpůsobuje jízdní režim. Co všechno Range Rover zvládne, si můžete prohlédnout ve fotogalerii, já jen dodám, že jsem přesvědčený, že dokáže mnohem víc, než si k němu člověk s přirozeným pudem sebezáchovy dovolí.

Závěr? Stejně jednoduchý jako úvod. Land Rover prostě vyrobil nejlepší auto na světě, připravené přepravit posádku v maximální míře pohodlí, kamkoli si řidič zamane. Výrobce si za tyto schopnosti samozřejmě nechá pořádně zaplatit, nejlevnější Range Rover s naftovým šestiválcem stojí 2 355 749 korun, osmiválec pořídíte od 2 837 208 korun. Jestli ale někdo neváhá za auto utratit tři miliony, nevidím důvod, proč by se měl poohlížet jinde.

V průběhu testu jsem totiž přišel na jedinou výraznou chybu – že tenhle Range Rover není můj…

Kompletní ceník najdete zde.

Range Rover SDV8: Hodnocení a technické údaje

+

skvělý podvozek a komfortní jízda
+ silný, úsporný a kultivovaný motor
+ luxusní a kvalitní interiér
- vyšší cena
- ovládání dotykového displeje
motor vznětový osmiválec, přeplňovaný
objem 4 367 ccm
max. výkon 250 kW (339 k)
max. točivý moment 700 N.m
max. rychlost 218 km/h
0-100 km/h 6,9 s
komb. spotřeba 8,7 l/100 km
cena test. vozu 3 235 950 Kč