Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkoušeli jsme fabii po faceliftu. Chyby se hledají těžko

Zhruba za rok oslaví škodovácký model fabia své dvacetiny. Letos zatím přišla na řadu modernizace třetí generace tohoto úspěšného vozu. Vyzkoušeli jsme ji na středočeských silnicích.

10.8.2018 2 AKTUALIZOVÁNO 10.8.2018
SDÍLEJ:

Škoda Fabia po faceliftu při testovací jízděFoto: Škoda-Auto

Na mezinárodní prezentace obvykle létáme do jihoevropských zemí. Tentokrát zřejmě Škoda tušila, že podobné klima, jako je ve Španělsku, Portugalsku, jižní Francii nebo Itálii, bude v letošním létě panovat i v Česku, a proto motoristické novináře k prezentaci modernizované fabie pozvala do Prahy.

Zde máme dnes celý den možnost testovat různé kombinace motorů a převodovek, výbav a karosérií. Facelift totiž najednou podstupuje jak hatchback, tak i kombi. Fabia se při něm vizuálně proměnila, ale ne zase úplně dramaticky. Sice jsem měl možnost si novou "tvář" vozu prohlédnout již dříve na fotografiích a naživo například na autosalonu, na denním světle však mám nyní tu čest poprvé.

v zadních náraznících jsou teď také odrazky

Myslím si, že zúžení hlavních světlometů, které teď v sobě vždy budou mít pásek LED pro denní svícení, vozu skutečně prospělo a omladilo ho to. LED technologie může být použita i v hlavních světlech a zadních světlometech. Mají je zabudovány vozy v nejvyšších stupních výbavy. Kromě toho se mirně proměnil tvar masky chladiče a linie předního nárazníku. Nová fabia vypadá o něco sportovněji, třeba na Seat Ibiza ale v tomto směru stále něco ztrácí.

Zezadu modernizovanou fabii od té původní "trojkové" poznáte docela snadno, a nemusíte kvůli tomu ani studovat grafiku zadních světlometů. V rozích nárazníku jsou totiž teď vždy odrazky. Co fabii určitě vizuálně prospělo, je možnost instalace až osmnáctipalcových kol. A kola, jak známo, dělají auto. 

Konečně i hlídání mrtvého úhlu!

V interiéru je to pořád stará dobrá fabia. Škoda nás informovala, že je více možností individualizace, větší výběr dekoračních lišt, sportovních a dvoubarevných sedadel a podobně. U konfigurátoru teď určitě budou zákazníci trávit více času. Jsou tu ale i maličkosti, které mě potěšily. Například tlačítko pro stahování oken už není nutno držet celou dobu, stačí ho na delší dobu stisknout, pustit, a sklo sjede až úplně dolů. Dříve tuto funkci mělo jen okénko ve dveřích řidiče, nyní to je pro všechny čtyři. Kolem řidiče i spolujezdce jsou samé trvrdé plasty, ale vypadají dobře, a podle prvních zkušeností se zdá, že budou i docela odolné vůči poškrábání.

Zásadní novinkou je možnost instalace systému pro hlídání mrtvého úhlu

I při faceliftu Škodovka fabii něco přidala ze svého sortimentu "simply clever" prvků. Například jde o koberec v zavazadlovém prostoru, který má z jedné strany textilní, a z druhé omyvatelný povrch. Ve fabii combi je pak vyjímatelná LED svítilna, která se nabíjí za jízdy. Vzadu jsem našel dva USB konektory. To děti nepochybně ocení.

Nabídka elektronických bezpečnostních a komfortních asistentů se v moderních vozech neustále rozšiřuje a jednotlivé funkce přebírají od drahých vozů i ty poměrně levné. Dobře si pamatuji, že ještě před několika lety si zákazník ani za příplatek nemohl koupit asistent pro sledování mrtvého úhlu. Přitom ze všech možných elektronických hlídačů právě tohle považuji v současném provozu za jednoznačně nejužitečnějšího pomocníka. Nyní se to dostává i do fabie, společně s asistentem hlídajícím vozy přijíždějící ze strany při vycouvávání do ulice a dalšími prvky. Adaptivní tempomat, couvací kamera, přepínání dálkových a tlumených světel jsou ale samozřejmě za příplatek.

VYZKOUŠENY TŘI VERZE

Během první části testovacích jízd jsem měl možnost se svézt se dvěma exempláři fabie. Prvním byl hatchback s motorem 1,0 TSI (70 kW), který měl manuální pětistupňovou převodovku. Ta řadí skvěle. V podstatě ke změně převodového stupně stačí zatlačení dvěma prsty. Bravo! Motor bohatě stačí na klidné tempo s občasným předjetím. Pohyboval jsem se prakticky výhradně na špatných silnicích spojující satelitní obce kolem Prahy, takže rychleji než 90 jsem nejel. Spotřeba byla vynikající - 4,7 litru.

Pak jsem ještě přesedl do maximálně vybaveného exempláře Fabie Comi. Tu poháněl nejsilnější motor 1,0 TSI s výkonem 81 kW. Umožňuje už i sportovní svezení. V takovém případě se sice karosérie v zatáčkách nakloní, ale nedotáčivost je i díky lehkému motoru v přídi velmi mírná. Stejně jako u hatchbacku znamená přejetí výtluků, příčných prahů a dalších podobných "pastí" jen lehce hlasitější žuchnutí. Nic jiného řidičsky nepříjemného se neodehraje. Chování kombíku se v tomto ohledu nijak neliší od hatchbacku.

S kombíkem jsme při občasném sportovnějším tempu jeli za 6,4 litru, další část trasy absolvovaná takzvaně "na spotřebu" pak přinesla ještě nižší údaj než u kratší verze - přesně 4,3 litru.

Kombík se stejně výkonným motorem, ovšem se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, si na stejné trase a při velmi podobném jízdním tempu, vyžádal podle palubního počítače spotřebu 4,8 litru, tedy o půl litru větší než s "manuálem". I když možnost řazení pádly pod volantem chybí (zbývá jen přepnout volič do manuálního režimu a pohybovat jím dopředu či dozadu), proti činnosti ústrojí jsem neměl žádných námitek. Převodovka si věděla rady i po prudkých zpomaleních a následném důkladnutí sešlápnutí plynu, stejně jako při popojíždění v koloně pomalých aut.

S touto verzí jsem nakonec vjel i na dálnici. Tam na přibližně dvacetikilometrovém úseku v tempu do 130 km/hod ukázal palubní počítač údaj o spotřebě 6,1 litru. Motor při stotřicítce "točí" 2800 otáček.

Autor: Radek Pecák

10.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 30 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) dělník ze stavebnictví - zedník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, zručnost, smysl pro pořádek, ochota cestovat, flexibilita. Bez těchto vlastností se prosím nehlásit., Tyto požadavky jsou vítány: řidičský průkaz skupiny B, předchozí praxe ve stavebnictví, první kontakt e-mailem nebo telefonicky na tel: 566 531 801 v pracovním týdnu do 16 hod.. Pracoviště: Jpm metal s.r.o., Jihlavská, č.p. 2373, 591 01 Žďár nad Sázavou 1. Informace: Dagmar Klímová, +420 566 531 801.

Gastronomie - Kuchaře a pizzaře 28 000 Kč

Restaurace DiCarlo, K Hrnčířům 96, Praha 4 - Šeberov přijme kuchaře a pizzaře na krátký/dlouhý týden, možno i po vyučení - rádi zaučíme. Nástupní plat 30.000 Kč + prémie. Tel.:

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: . Pracoviště: Cap central s.r.o. - sídlo, Na Blatech, č.p. 363, 395 01 Pacov. Informace: Zdena Jandová, +420 775 394 454,565 444 223.

Doprava a logistika - SKLADNÍK 25 000 Kč

Hledáme skladového referenta. Náplní práce je příjem a výdej materiálu, včetně zakázkové malovýroby náhradních klíčů atd. Práce je v čistém a zatepleném skladu. Výhodou je oprávnění na manipulaci s vyskozdvižným vozíkem, případně praxe v oboru.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch poskytl v Praze rozhovor Deníku.
AKTUALIZOVÁNO
4 6

Boj o platy. Zdravotnické a sociální odbory jsou ve stávkové pohotovosti

Sňatkový podvodník Jaroslav Doležal stojí před senátem krajského soudu v Ústí nad Labem.
1 10

Český Don Juan Jára inkasoval osm let vězení, ženy ho zasypaly miliony

Rusko modernizuje flotilu. Na Čukotce poprvé přistály dva bombardéry

Dva ruské bombardéry Tu-160 poprvé přistály na základně Anadyr na Čukotce, oznámilo ve čtvrtek ruské ministerstvo obrany. Stalo se tak v rámci úspěšného cvičení, během kterého stroje uletěly sedm tisíc kilometrů. Rusko zároveň potvrdilo, že v současnosti dochází k modernizaci všech tří typů strategických bombardérů.

Propusťte našeho pastora, jinak zavedeme další cla, pohrozily USA Turecku

Spojené státy hrozí Turecku dalšímu sankcemi, pokud nepropustí amerického pastora Andrewa Brunsona, kterého po dva roky vězní. Roztržka mezi Ankarou a Washingtonem vyústila v obchodní válku, země si vzájemně uvalily vysoká cla na dovážené zboží. Oba státy NATO rozděluje také odlišný pohled na politiku vůči Sýrii.

Na jihu Moravy budou o víkendu opět tropy. Teploty se vyšplhají přes 30 stupňů

Teploty na jihu Moravy se budou od víkendu opět šplhat přes tropických 30 stupňů Celsia, v regionu tak dál zůstává v platnosti výstraha před požáry. Informoval dnes Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ochlazení a snížení rizika požárů meteorologové předpokládají až koncem příštího týdne.

Fiasko Napoleonských her: lidi odradilo vyšší vstupné, stánkaři vyhazovali jídlo

Přišli, viděli cenu vstupného a odešli. Na hlavu pořadatelů Napoleonských her, které se o víkendu konaly v zámecké zahradě ve Slavkově u Brna, se snáší kritika.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT