Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Toyota chce ukončit spor o vadné pedály, nabízí miliardové odškodné

Detroit - Největší japonská automobilka Toyota Motor chce ve Spojených státech ukončit spor o vadné pedály a nabízí odškodné v celkové výši až 1,1 miliardy dolarů (asi 20,9 miliardy Kč). Vyplývá to ze soudních dokumentů, jejichž obsah byl zpřístupněn veřejnosti. Půjde tak o jednu z největších částek, jakou kdy firmy v USA vyplatily, aby zastavily hromadnou žalobu.

27.12.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

"Bylo to těžké rozhodnutí, zvlášť s ohledem na to, že spolehlivé vědecké důkazy a řada nezávislých hodnocení potvrdily bezpečnost elektroniky brzdového systému," podotkl právní zástupce společnosti Toyota Motor Sales USA Christopher Reynolds.

Navrhované vypořádání počítá s kompenzací za ekonomické ztráty, které mohly majitelům vzniknout v souvislosti s případnou bezpečnostní závadou na vozidle. Částka pokrývá většinu žalob, které majitelé vozidel Toyota na automobilku podali za to, že jejich vůz někdy samovolně zrychlí. Nepokrývá ale odškodné za smrt či zranění při havárii.

"Došli jsme k závěru, že otočit stránku v tomto právním sporu a vyřešit jej smírem je v nejlepším zájmu firmy, našich zaměstnanců, prodejců a hlavně našich zákazníků," dodal Reynolds.

Akcie Toyoty dnes na burze v Tokiu zpevnily o 1,3 procenta, a navázaly tak na ještě silnější růst z předchozího dne. Reagovaly tak na příznivé zprávy o vývoji odbytu, o němž informoval management. Toyota očekává, že v letošním roce prodá rekordních 9,7 milionu vozů. Proti loňsku, kdy prodej nepříznivě ovlivnily dopady zemětřesení, to bude nárůst o 22 procent.

Vinu nepřiznala

Dohoda o mimosoudním vyrovnání se týká až 16 milionů aut, které Toyota v USA prodala v letech 1998 až 2010. Týká se to až 30 modelů, včetně nejprodávanějších Camry a Corolla. Toyota nepřiznala žádnou vinu, měla by ale zaplatit instalaci bezpečnostního mechanismu do brzdového systému u zhruba 3,25 milionu svých vozů.

Částka, kterou by měla Toyota zaplatit, převyšuje výši podobných dohod z minulosti. Například v roce 2005 se výrobce pneumatik Bridgestone rozhodl zaplatit odškodné 240 milionů dolarů automobilce Ford Motor. Ta musela v roce 2001 svolávat miliony aut, aby vyměnila asi 13 milionů pneumatik. Šlo o jednu z největších svolávacích akcí v USA.

Toyota byla v minulých letech nucena svolat miliony vozů kvůli různým problémům, tedy nejen kvůli nechtěnému zrychlování aut. To mělo negativní dopady na její pověst. Za pozdní hlášení o bezpečnostních závadách a průtahy při svolávání vozů k opravám americké úřady nedávno firmě vyměřily rekordní pokutu 17,35 milionu dolarů (asi 330,4 milionu Kč).

Autor: ČTK

27.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Fabia
Hyundai i20
Škoda Fabia
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Experti: Zapojení Topolánka přineslo zlom v prezidentské kampani

Vstup bývalého premiéra Mirka Topolánka do souboje o funkci prezidenta republiky byl podle marketingových expertů oslovených ČTK zlomovým momentem dosavadní kampaně před volbami hlavy státu.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT