V současnosti se dle průzkumu stane v Evropské únii ročně na 26 tisíc smrtelných nehod. Jedním z cílů je přitom snížení tohoto počtu na 13 tisíc do roku 2030. A jak bylo řečeno, do roku 2050 by chtěla EU počet smrtelných nehod snížit zcela na nulu.

K tomu má právě pomoci další povinná bezpečnostní výbava, která se bude pravidelně v nových autech rozšiřovat. Nové přírůstky do seznamu tak mají podle EU v průběhu let zachránit až 10 500 životů ročně.

Rover 100 z roku 1997. Ve své době ohodnocen pouze jedinou hvězdičkou.
Víte, proč vznikly nárazové testy? A co je třeba k zisku nejlepšího hodnocení?

Naposledy EU seznam povinných bezpečnostních prvků v nových vozidlech upravila v roce 2009. Některé z nových návrhů výbavy už sice automobilky dnes standardně či za příplatek nabízejí, nicméně další nové systémy a ochranné prvky zajisté rozvíří vlnu diskuzí. K návrhu také patří pokročilejší metodika nárazových testů vozidel.

Navrhované prvky povinné bezpečnostní výbavy od roku 2021:
- systém automatického brzdění (v případě blížící se nehody)
- detekce alkoholu v dechu s funkcí blokování ovládání vozu
- senzory únavy a pozornosti řidiče
- systém pro audio-video záznam nehody
- automatické rozsvícení výstražných světel v případě náhlého brzdění
- pokročilé (aktivní) bezpečnostní pásy
- zvětšení nárazové zóny hlavy chodců a cyklistů na karoserii
- inteligentní asistent dodržování rychlosti
- asistent jízdy v pruhu
- vyšší ochrana posádky proti bočnímu nárazu do sloupu
- couvací kamera a detekce překážky

Řidič měl vlastně štěstí, že dostal jenom pokutu.
Český řidič pobavil Slovensko. Na dálnici jel 220 km/h a měl skvělé vysvětlení

Systém automatického brzdění (AEB) a asistent jízdy v pruhu je už dnes mimochodem výbavou, bez které auto testované při nárazových testech Euro NCAP nemůže získat plný počet hvězdiček za bezpečnost.

Jak ale píše britský Autocar, pro odborníky i veřejnost bude určitě kontroverzním prvkem inteligentní asistent dodržování rychlosti. Ten by měl automaticky dle detekovaného rychlostního limitu na silnici zabraňovat řidič zvýšit rychlost nad povolenou rychlost v daném úseku – a tím pádem řidič zabránit v porušení zákonu.

V některých vozidlech se tento systém objevil již nyní a je možné ho dočasně vypnout. Kritici však tvrdí, že jde o první krok k „totalitní“ budoucnosti, ve které bude rychlost vozidel plošně regulována bez možnosti zásahu řidiče.

Záběry z palubní kamery zveřejněné policií.
Tohle jsou záběry z kamery v autě, které řídila opilá žena. Je to děsivý pohled

Radikálním prvkem je zajisté i systém detekující alkohol v dechu řidiče, který by šoférovi zcela zabránil rozjet se s autem v podnapilém stavu.

Přestože je návrh EU mnoha bezpečnostními organizacemi vychvalován, složitější otázkou je ale schopnost samotných výrobců tento rozsáhlý počet nových prvků do tří let reálně zakomponovat do každého nového vozidla.

Prozatím jde každopádně o pouhý návrh, který se může v následujících letech ještě změnit. Seznam nové povinné výbavy tedy nelze brát jako hotovou věc.