Podle dohody by průměrné emise u nových automobilů měly do té doby klesnout na 95 gramů za kilometr ze současných zhruba 132 gramů. Dohodu ještě musí oficiálně schválit členské země, píše agentura Reuters.

Podle Irska, které nyní EU předsedá, zajišťuje kompromis rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými faktory. "Tato dohoda je jasným vítězstvím pro ovzduší, spotřebitele, inovace i pracovní místa a je dalším významným krokem ke konkurenceschopné ekonomice s nízkými emisemi," uvedl irský ministr životního prostředí Phil Hogan.

Ekologičtí aktivisté dohodu přivítali a označili za krok správným směrem. "Pokud se politici zaměří na dlouhodobé přínosy automobilů s nižší spotřebou místo na krátkodobé zájmy některých automobilek, může to vést ke zlepšením pro řidiče, trh práce i ekonomiku EU," uvedl Greg Archer z ekologické skupiny Transport & Environment.