Poptávku po nových vozech podporuje oživení čínské ekonomiky. K vysokému růstu přispěl však podle CAAM rovněž nízký srovnávací základ z loňského roku, kdy kvůli diplomatickému sporu o ostrovy ve Východočínském moři Číňané odmítali kupovat japonská auta.

Včetně těžkých nákladních vozů se prodej v září zvýšil o 19,7 procenta na 1,94 milionu vozů. Tempo růstu tak výrazně zrychlilo ze srpnových 10,3 procenta. Za devět měsíců prodej stoupl o 12,7 procenta.

Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. CAAM odhaduje, že za celý letošní rok prodej všech motorových vozidel v zemi stoupne o sedm procent. Loni se zvýšil o 4,3 procenta.

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích. Poptávka v Číně je v kontrastu s poptávkou v Evropské unii, kde se prodej za osm měsíců snížil o 5,2 procenta na rekordní minimum.

Důležitost čínského trhu dokazují například aktuální prodejní výsledky Volkswagenu. Největší evropská automobilka prodala za devět měsíců letošního roku rekordních 7,03 milionu aut. Je to o 4,8 procenta více než ve stejném období loni. V samotném září prodej automobilky stoupl o sedm procent na 856 900 aut. Počet prodaných osobních a lehkých nákladních aut v září byl druhý nejvyšší v letošním roce. Procentní růst pak byl třetí nejvyšší.

A zatímco v Evropě se v září prodej mírně snížil, v Číně však vzrostl až o 18 procent. Na celkovém odbytu firmy se Čína podílí celou třetinou.