Univerzitní vědci si vzali na mušku tajný algoritmus koncernového imobilizéru, tedy zařízení, které zajišťuje, že vůz nepůjde nastartovat bez správného klíče. A podařilo se jim odhalit hned tři způsoby, jak počítačový čip imobilizéru překonat. Imobilizér je přitom povinnou součástí všech nových aut prodaných v Británii za posledních 15 let. Vědci původně hodlali zveřejnit své poznatky příští měsíc.

Volkswagen argumentoval, že zveřejnění by bylo "vysoce škodlivé", protože by usnadnilo krádeže aut. Podle soudce Colina Birsse byly dotyčné imobilizéry namontovány do milionů koncernových vozů, včetně automobilů luxusních značek Porsche, Bentley a Lamborghini. Vědci naopak odmítali tvrzení o daru pro zloděje jako silně přehnané, ostatně výrobce varovali před zranitelností čipu už před půl rokem. A také se ohradili před zásahem do akademických svobod.

Soudce Birss sice výzkumníky ujistil o svých sympatiích, nicméně se nakonec přiklonil k argumentaci koncernu, jehož součástí je i automobilka Škoda. "Uznávám vysokou hodnotu svobody projevu, ale jsou tu i jiné hodnoty, bezpečnost milionů aut od Volkswagenu," řekl.

Univerzita uvedla, že je zklamána rozhodnutím, které neposiluje akademické svobody a veřejný zájem, ale bude je respektovat.

Zatím není jasné, zda se spor dočká pokračování u soudu. Univerzita i koncern se zdržely dalších vyjádření.