Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Víte, kolik známých automobilek nemá a ani neplánuje SUV? Už jich moc není

Pojem SUV hýbe světem aut ve zcela pozoruhodné míře. I na našem českém trhu zájem o "esúvéčka" neustále roste, zatímco tradičnější karoserie jako hatchback, sedan či kombi pomalu ztrácejí prodejní podíly. Většina aut nově uváděných na trh spadá právě do segmentu SUV, a tak se člověk ptá, zda jsou vůbec značky, které takové vozy nenabízí.

2.2.2018
SDÍLEJ:

Bugatti Chiron.Foto: Bugatti

Světe div se, několik jich ještě existuje, ovšem jejich výčet není nijak dlouhé čtení. Abychom následujícímu seznamu udali nějakou podobu, vzali jsme v potaz jen známé značky, které prodávají větší počet aut. Pochopitelně, že bychom mohli započítat i několik malosériovek nebo výrobců, kteří svůj produkt teprve nabídnou.

Ale držme se automobilek, které známe, a jejichž vozy lze zakoupit na některém z velkých světových trhů.

Značky, které SUV modely nemají a ani jej neplánují:

  • Bugatti: Je výkladní skříní koncernu Volkswagen, v němž jsou na SUV zcela jiné značky. Bugatti zatím stejně nabízí nabízí jediný model, superrychlé GT jménem Chiron
  • Caterham: Britská automobilka se soustředí prakticky pouze na evoluci legendárního Lotusu 7 a když už se v souvislosti s ní začne mluvit o jiném vozu, vždy jde o sporťák.
  • Chrysler: Ačkoliv Chrysler v minulosti SUV nabízel, aktuálně žádný takový vůz v nabídce nemá. V koncernu Fiat Chrysler má tento segment pokrytý hlavně Jeep, který vyrábí pouze SUV a off-roady. SUV však prodává i Fiat, Dodge nebo třeba Alfa Romeo.
  • Koenigsegg: Švédská malosériovka vyrobí ročně jen několik aut a soustředí se hlavně na rychlost a překonávání nepřekonaného. K tomu se SUV nehodí.
  • Lancia: Téměř mrtvá italská automobilka nabízí jediný model Ypsilon, a to ještě pouze na italském trhu. Kdyby na tom byla lépe, SUV by pravděpodobně nabídla. Stejně jako jiné značky koncernu Fiat Chrysler.
  • McLaren: Britský výrobce supersportů dbá na svůj závodní rodokmen a soustředí se výhradně jedním směrem.
  • Morgan: Na trhu existuje jen málo tradičnějších automobilek, než je právě Morgan. A jelikož v minulosti žádná SUV nebyla, nemá je ani Morgan.
  • Pagani: Italské supersporty vypiplané k dokonalosti se vyrábí spíše na zakázku a modelová paleta není široká. SUV by sem tedy nepasovalo.
  • Smart: Dceřiná značka Mercedesu-Benz je určena výhradně na výrobu malých městských aut. Kdo chce SUV, ten může k Mercedesu. Není ale vyloučené, že Smart malý městský crossover jednou nabídne.

Značky, které SUV aktuálně nenabízí, ale reálně jej plánují:

  • Aston Martin: Pod pojmem luxusní cestovní vůz už se dnes nepředstavuje kupé či velká limuzína, ale mnohdy právě SUV. Přesně proto Aston Martin chystá i svůj přírůstek.
  • Ferrari: Ačkoliv se z Maranella ještě poměrně nedávno ozývalo, že Ferrari SUV nikdy nevyrobí, ruka trhu byla silnější. I když… Ferrari chce, abychom jejich crossoveru v žádném případě neříkali SUV
  • Lotus: Výrobce lehkonohých řidičských sporťáků s plánem na výrobu SUV značně překvapil, ale jelikož chce růst a vydělávat, musí poskytnout to, co lidé chtějí.
  • Rolls-Royce: Rozhodnotí Rolls-Royce o výrobě SUV bylo otázkou času. Bentley se do tohoto segmentu již pustil a zákazníci na britskou automobilku tlačí. Ale i Rolls-Royce se brání označení sportovně-užitkové vozidlo. Novinka prý nebude ani sportovní, ani užitková.

Naposledy "SUV-tabu" prolomilo Lamborghini, které představilo modelu Urus. Italská automobilka k novince přistoupilo ve svém stylu, takže Urus je sice "na chůdách", ale stále je to hlavně rychlé, luxusní a drahé auto. Pod kapotou si veze dvěma turby přeplňovaný osmiválec o objemu čtyř litrů. Přestože si supersportovní modely značky zachovávají atmosférické motory, Urus využívá přeplňování kvůli točivému momentu. A ten je, stejně jako výkon, obrovský. Konkrétně má motor 650 koní (478 kW), a nejvyššího "krouťáku" 850 Nm dosahuje již ve 2250 otáčkách za minutu. Na všechna čtyři kola s preferencí zadní nápravy se potom síla nese skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF.

I přes ohromnou hmotnost 2,2 tuny má Urus nejlepší poměr hmotnosti a výkonu ve své třídě, konkrétně 3,38 kg/k. Z nuly na sto peláší SUV za 3,6 sekundy, z nuly na dvě stě to zvládá za 12,8 a maximální rychlost činí 305 km/h.

Autor: Dominik Valášek, Stanislav Švarc

2.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Náčelník Generálního štábu Armády ČR Petr Pavel.
20 10

Nevyslání vojáků do Pobaltí by bylo mimořádně škodlivé, říká generál Pavel

Ilustrační foto
3 5

Zrušení pokut pro podnapilé vodáky? Vláda návrh Pirátů nejspíš odmítne

AKTUALIZOVÁNO

Požár střechy domu v Brně zaměstnal hasiče. Oheň krotili hodinu

K požáru střechy v Bratislavské ulici v Brně vyjížděli v neděli krátce po jedné hodině odpoledne dvě jednotky jihomoravských hasičů. Policisté z místa evakuovali dvacítku lidí.

Švédská legenda Alfredsson: Vůdcovství se musíte naučit

/ROZHOVOR OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Do síně slávy Mezinárodní hokejové federace byli uvedeni čtyři velké hokejové hvězdy. Američan Chris Chelios, Kanaďan Rob Blake, Fin Jere Lehtinen a Švéd Daniel Alfredsson. 

Legendární žonglér má další světový rekord. Přes dvě hodiny balancoval s míči

Míčový žonglér Bursas Charalambos z Branek si uplynulou sobotu připsal na konto další světový rekord. Dvě hodiny a devět minut čistého času dokázal udržet na hlavě jeden, dva, a dokonce i tři míče.

Mattoni muzeum otevřelo novou expozici. Ukáže, jak se dříve stáčela minerálka

Mattoni muzeum v Kyselce začalo novou návštěvní sezonu s novou expozicí. V atraktivní podobě představí stáčení a výrobu minerálky v minulosti. A nejen to.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT