Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Víte, kolik známých automobilek nemá a ani neplánuje SUV? Už jich moc není

Pojem SUV hýbe světem aut ve zcela pozoruhodné míře. I na našem českém trhu zájem o "esúvéčka" neustále roste, zatímco tradičnější karoserie jako hatchback, sedan či kombi pomalu ztrácejí prodejní podíly. Většina aut nově uváděných na trh spadá právě do segmentu SUV, a tak se člověk ptá, zda jsou vůbec značky, které takové vozy nenabízí.

2.2.2018
SDÍLEJ:

Bugatti Chiron.Foto: Bugatti

Světe div se, několik jich ještě existuje, ovšem jejich výčet není nijak dlouhé čtení. Abychom následujícímu seznamu udali nějakou podobu, vzali jsme v potaz jen známé značky, které prodávají větší počet aut. Pochopitelně, že bychom mohli započítat i několik malosériovek nebo výrobců, kteří svůj produkt teprve nabídnou.

Ale držme se automobilek, které známe, a jejichž vozy lze zakoupit na některém z velkých světových trhů.

Značky, které SUV modely nemají a ani jej neplánují:

  • Bugatti: Je výkladní skříní koncernu Volkswagen, v němž jsou na SUV zcela jiné značky. Bugatti zatím stejně nabízí nabízí jediný model, superrychlé GT jménem Chiron
  • Caterham: Britská automobilka se soustředí prakticky pouze na evoluci legendárního Lotusu 7 a když už se v souvislosti s ní začne mluvit o jiném vozu, vždy jde o sporťák.
  • Chrysler: Ačkoliv Chrysler v minulosti SUV nabízel, aktuálně žádný takový vůz v nabídce nemá. V koncernu Fiat Chrysler má tento segment pokrytý hlavně Jeep, který vyrábí pouze SUV a off-roady. SUV však prodává i Fiat, Dodge nebo třeba Alfa Romeo.
  • Koenigsegg: Švédská malosériovka vyrobí ročně jen několik aut a soustředí se hlavně na rychlost a překonávání nepřekonaného. K tomu se SUV nehodí.
  • Lancia: Téměř mrtvá italská automobilka nabízí jediný model Ypsilon, a to ještě pouze na italském trhu. Kdyby na tom byla lépe, SUV by pravděpodobně nabídla. Stejně jako jiné značky koncernu Fiat Chrysler.
  • McLaren: Britský výrobce supersportů dbá na svůj závodní rodokmen a soustředí se výhradně jedním směrem.
  • Morgan: Na trhu existuje jen málo tradičnějších automobilek, než je právě Morgan. A jelikož v minulosti žádná SUV nebyla, nemá je ani Morgan.
  • Pagani: Italské supersporty vypiplané k dokonalosti se vyrábí spíše na zakázku a modelová paleta není široká. SUV by sem tedy nepasovalo.
  • Smart: Dceřiná značka Mercedesu-Benz je určena výhradně na výrobu malých městských aut. Kdo chce SUV, ten může k Mercedesu. Není ale vyloučené, že Smart malý městský crossover jednou nabídne.

Značky, které SUV aktuálně nenabízí, ale reálně jej plánují:

  • Aston Martin: Pod pojmem luxusní cestovní vůz už se dnes nepředstavuje kupé či velká limuzína, ale mnohdy právě SUV. Přesně proto Aston Martin chystá i svůj přírůstek.
  • Ferrari: Ačkoliv se z Maranella ještě poměrně nedávno ozývalo, že Ferrari SUV nikdy nevyrobí, ruka trhu byla silnější. I když… Ferrari chce, abychom jejich crossoveru v žádném případě neříkali SUV
  • Lotus: Výrobce lehkonohých řidičských sporťáků s plánem na výrobu SUV značně překvapil, ale jelikož chce růst a vydělávat, musí poskytnout to, co lidé chtějí.
  • Rolls-Royce: Rozhodnotí Rolls-Royce o výrobě SUV bylo otázkou času. Bentley se do tohoto segmentu již pustil a zákazníci na britskou automobilku tlačí. Ale i Rolls-Royce se brání označení sportovně-užitkové vozidlo. Novinka prý nebude ani sportovní, ani užitková.

Naposledy "SUV-tabu" prolomilo Lamborghini, které představilo modelu Urus. Italská automobilka k novince přistoupilo ve svém stylu, takže Urus je sice "na chůdách", ale stále je to hlavně rychlé, luxusní a drahé auto. Pod kapotou si veze dvěma turby přeplňovaný osmiválec o objemu čtyř litrů. Přestože si supersportovní modely značky zachovávají atmosférické motory, Urus využívá přeplňování kvůli točivému momentu. A ten je, stejně jako výkon, obrovský. Konkrétně má motor 650 koní (478 kW), a nejvyššího "krouťáku" 850 Nm dosahuje již ve 2250 otáčkách za minutu. Na všechna čtyři kola s preferencí zadní nápravy se potom síla nese skrze osmistupňovou automatickou převodovku ZF.

I přes ohromnou hmotnost 2,2 tuny má Urus nejlepší poměr hmotnosti a výkonu ve své třídě, konkrétně 3,38 kg/k. Z nuly na sto peláší SUV za 3,6 sekundy, z nuly na dvě stě to zvládá za 12,8 a maximální rychlost činí 305 km/h.

Autor: Dominik Valášek, Stanislav Švarc

2.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Seat Ibiza
Seat Leon
Opel Insignia

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
8

PRO A PROTI: Souhlasíte se zavedením lékařů na telefonu?

Kateřina Perknerová.
49

Pohledem Kateřiny Perknerové: Restart ČSSD

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

V týdnu bude přes den maximálně kolem nuly, pak se oteplí

Nadcházející čtyři týdny budou teplotně i srážkově průměrné až slabě podprůměrné. Maximální denní teploty postupně porostou, příští týden bude průměr ještě kolem nuly. Druhá polovina předpovídaného období bude teplejší. Nejvíce srážek očekávají meteorologové v posledním týdnu.

Vleklé spory o bazén utichají. Rozkmotření plavci dostali nový rozvrh

Ve znojemských Městských lázních je od února klidněji. Rozkmotření plavci dostali nový rozvrh tréninkových hodin jak pro plavecký oddíl tělovýchovné jednoty ta pro nový, na podzim vzniklý klub. Jednota a radnice se také dohodly o výši dluhu a jeho splátkách za pronájem z minulých let.

Ochranná služba kupuje 18 limuzín BMW za 50 milionů korun

Policejní ochranná služba kupuje po pěti letech novou flotilu aut pro ústavní činitele. Nakoupí 18 limuzín BMW zhruba za 50 milionů korun. Vyplývá to z registru smluv, píše server iDNES.cz. Premiér, čtyři vybraní ministři a předsedové obou komor parlamentu tak přesednou z vozů Audi do BMW. Důvodem nákupu je podle mluvčí policejního prezidia Evy Kropáčové pravidelná obměna vozidel. Vysloužilá auta bude nadála využívat policie.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT