Na podvod přišla v září americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) a automobilka Volkswagen je od té doby pod silným tlakem, aby určila, kdo je za skandál zodpovědný. Firma podle německého ministra dopravy předložila plány na úpravu naftových motorů dotčených skandálem. Německé úřady je nyní zkoumají, což prý zabere několik dnů.

"Domněnky či vágní předběžná konstatování ničemu neslouží. Proto ještě nějaký čas potrvá, než předložíme konkrétní a spolehlivé výsledky a budeme vám moci předložit úplné informace," uvedl podle agentury DPA Pötsch, který byl dosud finančním ředitelem firmy. Předsedou dvacetičlenné dozorčí rady byl jmenován poté, co se místo letos na jaře uvolnilo po rezignaci dlouholetého šéfa rady Ferdinanda Piëcha. Funkci pak přechodně zastával Berthold Huber.

Nový generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller médiím řekl, že svolávání vozů s naftovým motorem, kterých se skandál týká, by mělo začít v lednu. Věří, že do skandálu bylo zapleteno jen několik zaměstnanců a zároveň odmítl, že o podvodech věděl jeho předchůdce ve funkci Martin Winterkorn.

Pötsch, který byl finančním ředitelem Volkswagenu od roku 2003, je považován za člověka s hlubokými znalostmi o chodu firmy, což ale na druhou stranu vyvolalo kritiku, že má příliš blízko k současnému vedení na to, aby se dokázal potýkat s dopady nejhoršího skandálu v historii firmy. Má ale podporu velkých akcionářů, včetně rodiny Piëchů a rodiny Porscheů. V dnešním vyjádření uvedl, že najatá americká právnická společnost Jones Day v rámci vyšetřování případu "nahlíží pod každý kámen".

Nejvíc práce bude s motory o objemu 1,6 litru

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt včera prohlásil, že Volkswagen předložil plány na úpravu dotčených naftových motorů. Automobilka v nich prý uvedla, že svolání do servisů se bude týkat dieselových motorů o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru s emisní normou Euro 5. U všech prý bude potřeba aktualizovat software, s čímž by koncern mohl začít na počátku příštího roku. U motorů o objemu 1,6 litru by mohly být nutné i technické úpravy, které podle Volkswagenu nebudou hotovy do září 2016.

Německý spolkový úřad pro registraci vozidel KBA podle něj teď potřebuje několik dní, aby návrhy prošel a případně rozhodl, zda má na koncern nějaké další otázky či požadavky. Dobrindt rovněž odhadl počet inkriminovaných motorů o objemu 1,6 litru na 3,6 milionu. Neuvedl ale, zda je toto číslo pouze za Německo.

Německá kancléřka Angela Merkelová během projevu na půdě Evropského parlamentu ve Štrasburku sdělila, že koncern podle jejího mínění dělá všechno proto, aby se se skandálem vypořádal. Vybídla přitom, aby krize nesloužila k "démonizaci" celého odvětví výroby aut. Znamenalo by to podle ní nebezpečí pro "tisíce a tisíce" pracovních míst v Evropě.

Nejhorší skandál v 78leté historii firmy se rozhořel v USA, kde vládní agentura EPA německý koncern obvinila z podvodu 18. září. Firmě kvůli skandálu hrozí miliardové pokuty a žaloby v USA i jinde ve světě. Žalobu na Volkswagen podle dnešního sdělení advokátní kanceláře Jordan Fuhr Meyer podala jedna motoristka z Kolína nad Rýnem. Automobilku viní, že podvodem s vykazováním naměřených hodnot emisí u naftových aut klamala majitele. Podle agentury Reuters jde o první zveřejněnou žalobu na náhradu škody, kterou podal občan Německa.

Skandálem se bude dnes zabývat vyšetřovací komise amerického Kongresu. Šéf americké součásti Volkswagen Group of America Michael Horn v písemné výpovědi před svým čtvrtečním vystoupením před komisí podle agentury Reuters přislíbil spolupráci s vyšetřováním ze strany amerických zákonodárců. Hlavní prioritou je najít nápravu pro zákazníky. Skandál podle něj zasáhl tři skupiny vozidel. Vlastní úpravu bude prý potřebovat každá z nich.

Podle nedávno zveřejněného dopisu vyšetřují přední členové finančního výboru amerického Senátu kroky Volkswagenu související s tím, jak se v USA poskytují federální úlevy na daních za nákup ekologičtějšího vozu.