Otázku, zda si pořídit vůz nový, nebo ojetý, si alespoň jednou položil snad každý z nás. Podle automechanika Luďka Kropáčka mají obě dvě varianty svá pro a proti.

„Hlavní předností nového vozu je bezpochyby to, že minimálně tři roky nemusíte počítat s jinými výdaji, než jsou pohonné hmoty a běžné investice typu výměny oleje nebo brzdových destiček,” říká Kropáček. „Na druhou stranu, pokud se rozhodnete pro vůz mírně ojetý, pořídíte za stejné peníze auto o třídu výš a s mnohem lepší výbavou. Každý by si měl proto napřed ujasnit, co od vozu očekává. Pokud potřebujete auto jen k dojíždění do práce, kupte si ojeté. Pokud si chcete pořídit rodinný vůz bez dalších investic, volte nové,” radí automechanik.

Často skloňovanou otázkou je i zda pořídit auto s benzinovým nebo dieselovým motorem. „Obecně se dá říct, že diesel se vyplatí hlavně tomu, kdo najezdí ročně 30 tisíc kilometrů a víc,” říká prodejce ojetých vozů Petr Bečka. Podle něho toto pravidlo platí jak u nových, tak u ojetých aut. „Vyšší počáteční investice se vám vrátí v podobě delší životnosti motoru a nižších provozních nákladů na jeden kilometr,” dodává s tím, že on sám považuje za nejrozumnější volbu turbodieselové motory o obsahu 1,9 litru. „Je úplně jedno, jestli ho máte v passatu , toledu nebo octavii, tyhle agregáty vydrží strašně moc, viděl jsem auta, která měla najeta půl milionu kilometrů a fungovala bez problémů,” dodává Břečka.

Počet ujetých kilometrů je podle něho u Čechů jedním z hlavních faktorů, podle kterého se pro koupi auta rozhodují. „U nás je v myslích lidí zakotvená taková hranice sto padesáti tisíc, pokud má auto najeto víc, obvykle si myslí, že se jeho životnost chýlí ke konci,” vysvětluje prodejce. Právě toho také často zneužívají ti, kteří nabízejí služby spočívající v přetočení tachometru nebo nastavení nižšího údaje na digitálním počítadle kilometrů. „Podle toho, co počítadlo ukazuje, se není možné vždycky řídit. Viděl jsem auto, které mělo úplně ošlapané gumy na pedálech, oleštěný volant a řadicí páku a totálně prosezené sedačky. Na tachometru mělo přitom pouhých 120 tisíc kilometrů, takže bylo jasné, že tento údaj někdo minimálně o 200 tisíc snížil,” říká prodejce. Nepoctivcům ovšem v tomto směru nahrává i česká legislativa. Zatímco například v sousedním Německu je falšování počtu ujetých kilometrů trestným činem, u nás se nikdo postihu obávat nemusí.

Ti, kdo se rozhodnou pro ojeté auto, by si ale měli uvědomit, že není rozumné obětovat na jeho pořízení všechny peníze, které má člověk v tu chvíli k dispozici. Podle odborníků je ideální ponechat si zhruba desetitisícovou rezervu na veškeré poplatky související s vyřízením administrativy a případné investice do oprav.

Co znamenají zkratky uvedené u aut?

ABS - Protiblokovací systém kol. Díky němu se kola při intenzivním brzdění nezablokují.
ASR (EDC, ASC, DTC) - Systém zabraňující protáčení kol při rozjezdu.
EBD (EBV) - Elektronický rozdělovač brzdné síly mezi přední a zadní nápravu, zefektivňuje činnost brzd.
EBA (BAS) - Systém, který rozpozná, že jste dupli na brzdu více než obvykle, a zvýší brzdný účinek na maximum.
ESP (VDC, VSC, DSC) - Systém umožňuje zabránit smyku vozidla přibrzděním vhodného kola nebo snížením kroutícího momentu.
EDS - Systém umožňuje rozjezd na vozovce s rozdílnou přilnavostí hnacích kol (led, sníh). Řídící jednotka porovnává otáčky kol a přibrzdí protáčející se kolo.
TDI, HDI, SDI, CDI, DCI - Systémy vstřikování nafty do motoru, označení turbodieselových motorů.
MPI, FSI, SPI - Systémy vstřikování benzinu do válců. SPI označuje jednobodové vstřiky, MPI vícebodové, FSI je systém vícebodového přímého vstřiku do válce.
VTEC (VVT) - Variabilní časování ventilů natáčením vačkového hřídele. Motoru umožňuje lepší spalování paliva a zvyšuje výkon.