Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výroba nákladních aut Avia v Česku nejspíše končí

Praha - Výroba nákladních vozů Avia v Česku zřejmě letos zanikne. Podle zdroje týdeníku Ekonom mateřská firma Ashok Leyland zavře továrnu v pražských Letňanech a skončí prý i tuzemská prodejní síť Avie. Automobily odvozené od Avie se budou montovat v Indii. Výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička odmítl informace listu potvrdit.

13.6.2013
SDÍLEJ:

Nákladní automobil Avia.Foto: Avia

"Koncern Ashok Leyland nedávno rozhodl, že během letošního roku zruší výrobu nákladních aut v pražských Letňanech, demontuje výrobní zařízení a rozprodá budovy i pozemky," řekl týdeníku představitel velké české firmy s úzkými vazbami na indický automobilový průmysl, který si přál zůstat v anonymitě. Veškeré duševní vlastnictví se podle něho převede do Indie, kde Ashok Leyland právě začíná montovat obdobný model.

Podle indického listu Hindustan Times bude vůz uveden na trh v červenci. Se spuštěním montážních linek a výrobou potřebných dílů pomáhají odborníci z pražské firmy Avia Ashok Leyland.

Skupina Ashok Leyland sice hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu vyvážet téměř do celého světa, ale nikoli do zemí Evropské unie, uvedl zdroj. Firma o chystaných změnách zatím veřejně neinformuje.

Avia loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě, prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1 003 aut. Za letošek firma dosud zhotovila čtyři kompletní vozidla.

Součástí koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland, je Avia od roku 2006. Ke konci roku 2012 zaměstnávala 227 pracovníků.

Automobily se v továrně Avia vyrábějí přes 60 let

Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.

Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré "saviemy", licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 000 avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 000. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3 500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1 100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firmy naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun. 

Autor: ČTK

13.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Škoda Octavia
Škoda Fabia
Renault Fluence
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a Andrej Babiš
5 56

Povolební jistota: Zeman jmenuje Babiše premiérem

Hayato Okamura
1 9

Budeme pracovat, aby to nebyl konec demokracie, říká bratr Tomia Okamury Hayato

EXKLUZIVNĚ

Vítěz voleb Andrej Babiš: Menšinová vláda ANO je poslední možnost

Den po sečtení hlasů se už intenzivně začalo jednat o povolebním uspořádání. Šéf hnutí ANO Deníku nastínil, jaké budou jeho první kroky.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Jágr se zranil a nedohrál. V Calgary ale válí

Calgary, Praha Nezničitelný Terminátor. Tak působil v uplynulých sezonách NHL veterán Jaromír Jágr. Nejstarší hokejista ve slavné lize totiž za posledních čtyři roky vynechal pouze jedenáct zápasů základní části. To je úctyhodná a dost neuvěřitelná bilance. I na nestárnoucího Čecha ale občas dolehne hokejový osud. Víkendový mač Calgary s Minnesotou Jágr nedohrál kvůli zranění.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení