Závod je klíčový pro evropskou ofenzivu firmy Hyundai. Vyrábí modely, o něž je největší zájem. Zejména střední SUV, jež se v minulé generaci jmenovalo ix35 a nyní Tucson, je bestsellerem. Dvě ze tří aut sjíždějících z výrobní linky mají na zádi označení tohoto modelu. Čtvrtinu tvoří typ i30, jenž zde vzniká již ve třetí generaci, a ve výrobním programu přetrvává menší rodinné auto ix20. Jeho produkce skončí za rok.

Škoda 742
Automobilový průmysl Česko proslavil: Připomínáme vozy, které uspěly i v cizině

Hyundai nošovickému výrobnímu závodu svěřuje stále náročnější úkoly. Loni odsud začala vyjíždět sportovní varianta hatchbacku i30 s označením N. Zaměstnávají zde 3300 lidí a výrobou součástek, jež se do zdejších aut montují, se zabývá dalších asi 9000 zaměstnanců různých firem. Auta z Nošovic jdou do 66 zemí světa, největšími odběrateli jsou Německo, Velká Británie a Rusko.

Česká dvojka

Objemem produkce je HyunNdai Motor Manufacturing po mladoboleslavské Škodě Auto druhým největším závodem na výrobu aut v Česku. Podobnou kapacitu jako on mají závod Škody Auto v Kvasinách a společný podnik Toyoty a značek Peugeot a Citroën v Kolíně.

Auto poskytuje dostatek řidičské zábavy
První svezení s nejrychlejším autem z Česka: Ateca Cupra se povedla

O budoucnosti této továrny ovšem dnes není zcela jasno. Důvodem je klesající poptávka po jejích miniautech (Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108). Toyota chce pokračovat ve výrobě aut se spalovacími motory, případně doplněnými pomocným elektromotorem, zato Francouzi se chtějí přiklonit k plně elektrickému pohonu.

Nesoulad by zřejmě mohl přinést ukončení dosavadní spolupráce.

Jisté je, že za pár desítek měsíců budou dělníci v českých automobilkách montovat kromě klasických vozů poháněných spalovacími motory také vozy s větší či menší mírou elektrifikovaného pohonu.

Automobilka v číslech

9 – počet dosud vyrobených modelů

812 000 – počet vyrobených vozů Tucson (zdejší nejčastěji vyráběný model)

40:60 – poměr vyráběných vozů na diesel a benzín

65 – počet barev, kteréjiž lakovala zdejší lakovna

39 921 – loňská průměrná hrubá mzda zdejších zaměstnanců (v korunách – bez korejských manažerů)

9,9 miliardy – celková částka (v korunách) vyplacená za deset let na mzdách

2,28 miliardy – částka (v korunách) odvedená loni na daních do státního rozpočtu

12,6 miliardy - celková částka (v korunách) odvedená za celou historii firmy do státního rozpočtu na daních a odvodech za zdravotní a sociální pojištění

5 miliard – (korun) státní investiční pobídky

Peter Schreyer končí jako šéfdesignér u značek Hyundai a Kia