Usadit se v novém studentském voze Škoda Afriq není pro běžného smrtelníka úplně snadné. Je totiž třeba překročit masivní trubkový ochranný rám a vsoukat se do úzké závodní skořepinové sedačky. Také připoutání zabere podstatně více času, než v klasickém osobním autě. Místo tříbodového samonavíjecího bezpečnostního pásu jsou tu totiž speciální široké šestibodové.

Na to, jak auto vypadá zvenku i zevnitř se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Po nastartování se ozve brumlavý zvuk upraveného výfuku a rozjezd po sešlápnutí plynového pedálu je poměrně svižný. Pod kapotou se totiž nachází dvoulitrový čtyřválcový turbomotor s výkonem 190 koňských sil. Spojený je s běžnou automatikou převodovkou typu DSG. Po vjetí na šotolinu se navíc ozve bubnování, které způsobují kamínky narážející do podběhů zbavených tlumících materiálů.

Jízdní vlastnosti nejsou vůbec špatné, přestože bych ve voze se "závodní" vizáží očekával třeba lepší brzdy. Ovšem v zatáčkách je poznat lepší přilnavost díky širšímu rozchodu a použité víceprvkové zadní nápravě.

Škoda Afriq je vlastně sestavena ze dvou aut. Zatímco karoséri "darovala" běžná Škoda Kamiq, pohonné ústrojí studenti vzali z Octavie 4x4. Afriq díky tomu má pohon 4x4 přestože v případě sériového modelu s tímto jménem se točivý moment pohonného agregátu vždy přenáší pouze na kola přední nápravy.

Funkční zadní dveře chybějí

Výroba vozu Škoda Afriq trvala žákům čtyři měsíce a zabrala celkem asi 2 000 hodin. Například museli svařit zadní dveře městského SUV s blatníky, podběhy kol a nárazníky dvoudveřového modelu Afriq byly zvětšeny. Kromě toho bylo zesíleno odpružení.

Auto, které je nalakováno barvami typickými pro oddělení Škody Motorsport, dostalo také spoustu originálních dílů, které patří do Fabie Rally II evo. Na karosérii lze najít přídavné přední světlomety, ventilační klapku, rychlouzávěry přední kapoty a páté dveře s integrovaným masivním karbonovým spoilerem.

Oblast předních cestujících je pak už celá ze světa motorsportu. Například lze zmínit dvě kamery s mikrofony, volant, palubní desku, šestibodové bezpečnostní pásy nebo speciální závodní sedadla. Do karosérii je vestavěn speciální bezpečnostní ochranný rám a dokonce hasicí systém.

Hasit žizeň pak posádka může za pomoci speciálního zařízení od izraelské firmy Watergen. Umí ze vzduchu zachycovat vodní páru a tu pak měnit na vodu. Takto získaná voda pak prochází kaskádovým filtrem, kde se dále čistí a mineralizuje. Během tohoto procesu UV světlo ničí mikroorganismy a rozkládá škodlivé chemické látky. Voda se pak uchovává v zásobníku, kde nepřetržitě cirkuluje. I zde UV světlo ničí zbývající viry a bakterie. Podle odborníků je možné za den vyrobit ve zhruba čtyřicet kilogramů vážícím zařízení více než dvacet litrů vody.

Škoda Afriq pochopitelně není auto, které by bylo předobrazem nějakého nového modelu, byť třeba určeného pro potřeby oddělení motorsportu. "Je to ukázka schopností našich studentů, kteří chtěli také uctít slavnou historii škodováckého motorsportu," uvedl ředitel učiliště Martin Slabihoudek.

Je to již osmý studentský vůz, který v novodobé historii učiliště společnosti Škoda-Auto vznikl. Tento, na rozdíl od předcházejících vozů, však vzhledem k omezením daným koronavirovou epidemií vznikal dva roky.

Technická data vozu ŠKODA AFRIQ


Typ karoserie: Městské SUV

Výchozí model: ŠKODA KAMIQ

Počet dveří/míst k sezení: 2/2

Rozměry a hmotnost:

Délka – 4 362 mm

Šířka – 1 870 mm

Výška – 1 570 mm

Rozvor – 2 649 mm

Světlá výška – 190 mm

Hmotnost – 1 350 kg


Pohon:

Motor 2,0 TSI o výkonu 140 kW (z vozu ŠKODA OCTAVIA 4×4)

Sedmistupňová převodovka DSG (z vozu ŠKODA OCTAVIA 4×4)

Upravený pohon všech kol (z vozu ŠKODA OCTAVIA 4×4)

Upravené výfukové potrubí


Brzdy (přední/zadní):

Kotoučové/kotoučové (z vozu ŠKODA OCTAVIA)


Kola:

Patnáctipalcová kola OZ Racing z lehké slitiny

Pneumatiky Pirelli


Interiér:

Závodní sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy (z vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo)

Závodní volant (z vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo)

Ochranný rám

Hasicí systém