Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začíná Barum Rally. Přinášíme vzpomínku na doby, kdy závodily i dvoutakty

I když na dvoutakty vzpomínáme jako na smradlavé automobily s motory, které na první poslech prozrazovaly, že se jedná „o něco jiného“ i vozy soudruhů z NDR se trochu zapsaly do historie motoristického sportu a dokonce se na nich závodilo také u nás. Na dvoutaktech také začínal vynikající český jezdec Karel Trojan, který se letos nedožil kvůli tragické události životního jubilea.

24.8.2018
SDÍLEJ:

Auto hodně "zaklekávalo" na vnější přední koloFoto: Rodinný archiv Trojanových

Wartburgů vlastně za celou dobu trvání této východoněmecké automobilky vznikly jen dva typy.  311 a 353. První Wartburg 311 měl premiéru na Lipském jarním veletrhu v březnu 1956. Základem byl tříválcový dvoutaktní motor o objemu 900 ccm a výkonu 28 kW. Poměrnou vzácností je svižnější verze 313/1 Sport, která měla výkon 37 kW. Maximální rychlost se zvýšila na 140 km/h ze standardních 115 km/h. A tovární stáj se účastnila dokonce Rallye Acropolis, Monte Carlo, či Tulipánové rallye.

Přesně po deseti letech od modelu 311 přišel v roce 1966 na svět nový model s označením 353 s vylepšeným podvozkem a hranatým designem. V někdejším Československu bylo hlavně oblíbené velmi prostorné kombi. Zajímavostí je, že na podvozku tohoto vozu vznikl sportovní vůz Melkus RS 1000. Ale to je jiná historie.

Nicméně ani čistokrevná třistapadesáttrojka se motoristickému sportu nevyhnula.  S vozy této značky bylo také spojeno i jméno úspěšného českého rallye jezdce Karla Trojana, který tragicky zahynul loni na podzim, čtvrt roku před svými 70. narozeninami. Trojan s třistapadesáttrojkou sklízel úspěchy na závodech i v tehdejších kapitalistických zemích. Už tehdy tam ale jeho závodní náčiní mívalo problémy kvůli vysokým emisím. 

SKÁKAVÁ LOĎ

Se soutěžením na dvoutaktech má dobré zkušenosti i Karlův bratr Zdeněk, jenž se proslavil i jako sportovní kameraman Československé a později České televize. „Na Wartburg 353 Karel přešel z Trabantu 601, se kterým byl také velmi úspěšný, ale chtěl vyzkoušet něco většího a silnějšího. Výhodou wartburgů byla jejich velká průjezdnost, protože se jednalo o poměrně vysoké auto. U soutěžních verzí se ale hlavně předělávaly tlumiče. U podařených úprav byla ale radost se na to dívat. Velká část změn se pochopitelně týkala toho, co bylo pod kapotou – každý válec měl svůj karburátor. A velmi důležitý byl i výfuk. Ten upravený samozřejmě u auta způsoboval obrovský hluk,“ říká Zdeněk Trojan a dodává: „Řízení wartburgů vyžadovalo i přes snížený podvozek opravdové mistrovství a kdo to nezvládal, šel okamžitě na boudu. Byla to taková loď, která skákala. Styl jízdy musel proto být jiný, než třeba u škodovek se zadním náhonem," říká Zdeněk Trojan.

"Brácha uměl jezdit i dveřmi dopředu. Tehdy byly wartburgy na závodech se svým přednímu  náhonem spíše výjimkou. Měly ho ještě  trabanty, a také saaby, se kterými se kterými se u nás rovněž závodilo. Stopa se musela v zatáčce držet až do poslední chvíle a až teprve potom to zlomit, aby šlo auto do smyku.

Spotřeba wartburgů se po úpravách zvýšila na 25 – 30 litrů. Výkon se podařilo vyladit zhruba na 90 koní.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ

Autor: Ivo Horváth

24.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Recepční vysokoškolských kolejí 90 Kč Přijmeme recepční pro administrativní budovu. Náplň práce - správa recepce, komunikace s klienty, ubytování studentů. Administrativa - Telef. konzultant se slovenštinou! 30 000 Kč Konzultant CC! Tel. komunikace s klienty ve slovenském jazyce, kteří již sami projevili zájem o naše produkty (voláme jen klientům, kteří si na internetových stránkách udělali cen. kalkulaci na povinné ručení, havarijní poj.). Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 25 000 Kč Elektromechanici ELEKTROMECHANIK TROLEJBUSŮ OD 135 KČ / HOD. ČISTÉHO - I PRO ABSOLVENTY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Přijmeme zaměstnance na pozici elektromechanika či elektromechaničky pro výrobu trolejbusů. Vhodné i pro absolventy., , Náplň práce:, - montáž trolejbusů – kompletace trolejbusu, osazování elektro díly, rozvody kabeláže, , Požadavky:, • Min. vyučení v elektrotechnickém směru, • Znalost výkresové dokumentace , • Praxe, , Nabízíme:, • Smlouvu na HPP, • Dlouhodobá spolupráce, • Možnost záloh, • Možnost ubytování , , Hodinová mzda:, • Po zapracování 145 ,- / hod. čistého, , Nástup MOŽNÝ IHNED, , V případě zájmu volejte či pište na tel: 777 743 051 nebo zasílejte své životopisy na e-mail : plzen@markmont.eu Poděbradova 1, Plzeň – V budově Avalon centrum. MARKMONT S.R.O.. Pracoviště: Markmont s.r.o. - plzeň, Poděbradova, č.p. 2842, 301 00 Plzeň 1. Informace: Nikola Paldusová, +420 777 743 051. Technika a elektrotechnika - Technik kolejových vozidel 33 300 Kč Společnost Rail clinic s.r.o. přijme do svých řad zaměstnance pro pozici technik oprav pro mobilní servis nákladních vagonů. Předchozí znalost kolejových vozidel, řidičský průkaz a svářecí průkaz výhodou. Nástup možný ihned.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Humanitární loď Aquarius
7 10

Panama zbavila loď Aquarius registrace. Posíláte lidi na smrt, tvrdí organizace

Učitelka mateřské školy v Jívové Darina Nešporová na Pražském hradě, kde od prezidenta Zemana převzala Zlatý záchranářský kříž
4 6

Učitelka z Jívové, která zachránila děti při nehodě, dostane státní vyznamenání

Na Radotínském mostě hořelo auto. Pražský okruh ve směru na Plzeň stál

Zatímco většina míst v Praze a celém Česku se vzpamatovává z následků vichřice, na Pražském okruhu řádil jiný živel. Hasiči museli na Radotínský most kvůli požáru osobního automobilu. Komořanský tunel byl kvůli tomu uzavřen, takže okruh ve směru z dálnice D1 na plzeňskou D5 nějakou dobu stál.

Dvojice drsně přepadla obyvatele rodinného domu

Kriminalisté velmi rychle objasnili drsné loupežné přepadení, ke kterému došlo minulý týden na Jemnicku. Muž se ženou tam v jedné z obcí vnikli do domu, kde muž fyzicky napadl oba obyvatele. Dvojice se poté zmocnila peněz a dalších věcí a utekla.

AKTUALIZOVÁNO

Změna financování matrik se odkládá. Malé obce si oddechly

Změnu financování matričních úřadů, které měly být od ledna financovány podle počtu provedených zápisů, ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) odložil. V tiskové zprávě dnes uvedl, že po jejím zavedení by na provoz matrik neměly některé radnice peníze. Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR), které se změnou dlouhodobě nesouhlasí, Hamáčkův krok uvítalo. Sdružení zdůraznilo, že se diskusi o změně financování nebrání, navrhuje ale, aby úřady dostávaly část financí paušálně.

Kdo víc? Praha 1 chtěla měřič hluku jako bič na opilce, strážníci nic nevěděli

Městská část Praha 1 přišla nedávno s nápadem, který měl pomoct v boji proti takzvaným alkoholovým turistům v centru metropole. Jenže z opatření na snížení hluku se hlavně v noci stává spíše atrakce pro opilce nebo vtipálky. Lidé se vsázejí o to, komu displej ukáže vyšší hodnotu. A starousedlíci si stěžují strážníkům.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT