Porsche 911 je jedno z nejznámějších sportovních vozů v dějinách motorismu. V různých provedeních se objevuje na silnicích již téměř 50 let, ale málokdo dnes ví, že za svůj počáteční úspěch vděčí z velké části své slabší odnoži, modelu 912.

Když se v roce 1963 představila na ženevském autosalonu zbrusu nová 911, byla to pro automobilku Porsche malá revoluce. Jejich původní model 356 se v různých variantách vyráběl již od roku 1948 a vycházel z Volkswagenu Brouk.Po všech stránkách již přestával stačit požadavkům trhu se sportovními vozy, který se za 15 let od jeho uvedení značně rozrostl. Výkonnější a pohodlnější 911 tak umožnila automobilce oslovit nové zákazníky a znovu se poměřovat s ostatními výrobci sportovních kupé.

Mnohem populárnější než 911

Nová 911 s plochým šestiválcem ale zdaleka nebyla tak cenově dostupná jako její předchůdce. Když výroba čtyřválcového modelu 356 nadobro skončila v roce 1965, Porsche mělo v nabídce již pouze citelně draží 911.Vedení společnosti si uvědomilo, že takto úzká nabídka může negativně ovlivnit prodej a imige značky a začalo vymýšlet co s tím.

Ve Stuttgartu se proto narychlo rozhodli uvést na trh nový cenově přívětivější model, který zpřístupní líbivé tvary nové 911 širšímu publiku.

A tak se na světě objevil první model 912. Hybrid, nabízející vzhled 911 a cenově dostupnější techniku ze staršího 356, se téměř okamžitě po svém uvedení stal hitem a jeho prodeje takřka ihned přesáhly dražší 911. Výkon 90 koní, který nabízel plochý čtyřválec o objemu 1.6 litrů nebyl žádný zázrak, ale stačil na to, aby s 960 kilo vážícím modelem 912 dokázal zacvičit na cestách za městem. A o to šlo především.

Nástupce 912 byl ještě levnější

Porsche nakonec vyrobilo více než 30 tisíc kusů modelu 912 během pěti let jeho produkce. Po rozšíření modelové řady 911 o výkonnější model 911S a levnější 911T ale vedení společnosti usoudilo, že již nepotřebuje levnější model na bázi 912 a začalo jej stahovat z prodeje. V roce 1970 výroba 912 skončila nadobro a nahradil jej novější 914 s motorem Volkswagen uloženým uprostřed, jehož výroba byla výrazně levnější.

Značka 912 byla krátce oživena ještě v roce 1976, kdy se opět ujala pozice základního modelu automobilky a nahradila model 914. Revitalizovaný model 912E byl poháněn dvoulitrovým plochým čtyřválcem z pozdních verzí modelu 914 a byl nabízen pouze ve Spojených státech po dobu jednoho roku, než se na trhu objevil jeho oficiální nástupce, Porsche 924 s motorem vpředu.