Vážení čtenáři, letní měsíce jsou tradičně považovány za hlavní motoristickou sezonu. Jezdíme na dovolené, množí se uzavírky kvůli opravám a na silnicích se objevuje i množství motoristů, kteří nejsou vyježdění. Letošní sezona bude opět nabitá novinkami, a to jak u nás, tak za hranicemi.

Od června u nás začnou platit nová pravidla pro STK, která zjednoduší administrativu, ale mírně prodlouží či zdraží samotnou prohlídku. V létě pak Česko sevřou rekonstrukce – jen na D1 by se mohlo opravovat až devět úseků. Cestu na dovolenou do ciziny prodraží vyšší dálniční poplatky a velký pozor si musejí řidiči dávat i na nové předpisy a s tím související riziko pokut. 

Ilustrační foto.
Prodáváte auto? Podívejte se, jak vyrobit úspěšný inzerát

Co se změní od června: STK a emise
■ Ruší se tzv. dovozová STK, při nákupu vozu z ciziny. Řidiči ušetří cca 1500 až 3000 Kč. Zůstává jen tzv. evidenční kontrola v ceně kolem 1000 Kč

■ I emisní kontrola se bude fotit (dnes se fotí jen STK). Tato kontrola bude o něco delší a mírně zdraží. Data z emisního měření budou stejně jako STK zanášena v centrálním informačním systému (CIS)

■ Prodlužuje se platnost evidenční prohlídky při změně vlastníka nebo vývozu vozidel z 14 dnů na 30 kalendářních dnů. Navíc evidenční kontrola pozbývá platnosti v případě, že na vozidle došlo ke snížení hodnoty ujeté vzdálenosti na počítači ujeté vzdálenosti silničního vozidla (tachometru).

Land Rover Discovery.
První jízda: Land Rover Discovery je skvělé rodinné auto. A nebojí se ani terénu

STK dnes, co se kontroluje:
10 hlavních kontrolních úkonů technika STK, kterými projde vaše vozidlo

■ Identifikace vozidla (kontrola RZ, VIN, shodnost s evidencemi)

■ Brzdové zařízení – funkce, stejnoměrnost, účinnost, vedení brzd

■ Řízení – funkce, geometrie, vůle, provedení

■ Výhledy – skla, původnost, zrcátka, homologace dílů, nepřekrytí samolepkou, ztmavení

■ Svítilny, světlomety, odrazky a elektrická zařízení – funkce, homologace, umístění, ovládání, upevnění (vůle apod.), světelný zdroj (schválené, LED, záměny)

■ Nápravy, kola, pneumatiky, zavěšení náprav – funkce, vůle, provedení (koroze), schválené rozměry a typy, funkce tlumičů, úniky kapalin

■ Podvozek a připevněné části – stav podvozku a karoserie, nehomologované úpravy, doplňky a příslušenství, koroze nosných částí, vůle uchycení, ostré a nebezpečné hrany, sedadla, ovladače, stupátka, kryty a zástěrky, motor a výkon motoru, úniky provozních kapalin, výfukový systém – neschválené úpravy, nehomologované doplňky

■ Jiné vybavení – přítomnost a funkce bezpečnostních pásů, airbagů, zámky, rychloměr, povinná výbava

■ Obtěžování okolí – účinnost tlumiče výfuku, hlučnost, emise, elektromagnetické odrušení

■ Zvláštní kontroly u vozidel pro přepravu osob (kategorie M2, M3)

Na snadné zneužití bezklíčového systému chtěli hackeři upozornit hlavně samotné automobilky.
VIDEO: Ukrást auto s bezklíčovým odemykáním je snadné, ukázali hackeři

Od června bude také jednodušší registrace
■ Od 1. června vstoupí v účinnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, díky které budou moci majitelé a provozovatelé vozidel provádět úkony v registru vozidel na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Doposud bylo nutné chodit na úřad v místě trvalého bydliště či sídla firmy.

■ Co lze nově provádět ze všech úřadů: změnu vlastníka nebo provozovatele registrovaného vozidla, registraci nového či dovezeného vozidla, umístění vozidla do depozitu, nahlášení zániku vozidla, ale například i žádost o registrační značku na přání.

■ Pozor: V případě umístění vozidla do depozitu (odevzdání značek) je možné toto vozidlo opět uvést do provozu pouze na stejném úřadě, kde došlo k jeho vyřazení.

■ Tip: nechcete na úřadu čekat? Můžete se pomocí internetu online objednat na konkrétní čas. Mapu všech úřadů obcí s rozšířenou působností a kontakty na úředníky najdete na webu ministerstva dopravy na adrese: www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/Registrace-vozidel/Obecni-urady-s-rozsirenou-pusobnosti

Jak projít technickou – rady Autoklubu ČR
1. Příprava dokumentů
Domácí příprava se určitě vyplatí. Na STK se jde vždy po 2 letech, nové auto poprvé po 4 letech. Před návštěvou STK je nutné si připravit dokumenty potřebné pro provedení kontroly. Velký technický průkaz, osvědčení o registraci („malý techničák"). V případě namontování nového dílu, nebo provedení úprav vyžadujícího homologaci a například technologických důvodů není na tomto díle vyznačeno homologační číslo a značka, je potřeba přidat k dokumentům i potvrzení o homologaci dílu pro konkrétní model vozu obdržené při koupi či montáži. Například aplikace slunečních folií na auto.

2. Čistota
U zašpiněného vozu může dojít i k odmítnutí provedení STK, protože nebude na vozidle patrno, zda splňuje podmínky (kvůli blátu a špíně nelze ověřit vůle, poškození, korozi, funkčnost dílů). Mastné či jiné skvrny navíc mohou signalizovat úniky provozních kapalin.

3. Prověrka před STK
Ověřte, že z motoru nekape mazivo. Zkontrolujte funkčnost brzd. Důležitá je i funkčnost přepínání dálkových a tlumených světel. Rozsvícení a zhasnutí brzdového světla. Na čelním skle a bočních sklech u řidiče nesmějí být nálepky a samolepky jiné než dálniční kupóny či emisní plakety. Pneumatika má předepsaný rozměr dle technického průkazu (čisté pneu, správně nahuštěné na předepsaný tlak, s hloubkou dezénu ve středu min. 1,6 mm u letních).

4. Postup na STK
Pozor, během průběhu technické kontroly nelze auto opravovat, s výjimkou seřízení sklonu světel. Máte-li dojem, že technik shledává závady na vašem voze, ověřte, že přesně specifikuje, kde vidí problém a přesně jej uvede do protokolu. Jen tak v dodatečné lhůtě 30 dnů můžete problém odstranit. Technik na STK dokumentuje započetí prohlídky a fotografuje stav vozu. Do budoucna vám tedy nepomůže, že auto na STK za pomoci vypůjčených dílů, kol a dalšího vybavení „ustrojíte" a po STK dále budete jezdit s upraveným autem bez homologací.

5. Problémy, na které v STK „dojedete"
Nesprávný rozměr kol a pneumatik (nezapsaný rozměr v TP), změna rozchodu kol (tuningové podložky pod disky), nehomolo­govaná mračítka a spojlery, ochranné rámy na autě, nehomologovaná přídavná světla nebo nehomologovaná či upravená světla, neschválené nálepky na sklech nebo nadměrné či nehomologované ztmavení skel, nehomologované úpravy tlumičů a odpružení (snížení podvozku zkrácením pružin), chybějící nebo nefunkční stěrač, nehomologovaný tlumič výfuku, absence filtru pevných částic.

Tatra 603 B5.
Auto pro papaláše na okruzích. Uřvaná Tatra 603 s obřími výfuky ničila soupeře

----

Seriál Deníku „Změny na STK & Jedeme na dovolenou 2017"
Najdete v následujících úterních výtiscích Deníku

23. 5. – Jednodušší registrace aut a novinky na STK
30. 5. – Nové emisní kontroly a podvody s filtry
6. 6. – Dovoz aut bez STK a problém se stočenými tachometry
13. 6. – Jedeme na dovolenou: Chorvatsko, Slovinsko (kde zdražily dálniční poplatky, kde hrozí kolony, nové předpisy pro řidiče a pokuty, kalendář kritických termínů)
20. 6. – Jedeme na dovolenou: Rakousko a Itálie (nová pravidla pro řidiče a vyšší pokuty, nová místa, kde se měří)
27. 6. – Jedeme na dovolenou: Slovensko, Německo a Polsko (hlavní letní uzavírky, výjimky v povinné výbavě, cena a značení pohonných hmot)