Jako koncept se Kia Telluride představila již v roce 2016 a už tehdy způsobila nemalé pozdvižení. Auto vyvinuté pro americký trh nabízelo uvnitř mohutné karoserie nebývalý komfort okořeněný relaxačními funkcemi, jako je terapeutické osvětlení nebo snímač vitálních funkcí pasažérů.

Když bylo auto o tři roky později uvedeno do prodeje, od svého vzoru se příliš nelišilo. Stále šlo o luxusní obří SUV s místem až pro osm cestujících, přímočarým hranatým designem a výbavou, v níž byste těžko hledali mezeru. Není divu, že si v roce 2020 jako vůbec první Kia v historii vydobylo titul Světové auto roku.

Vůz Kia EV9 získal vítězné vavříny již v několikáté novinářské anketě v řadě.
Autem roku českých žen se stala Kia EV9. Sbírá úspěchy, kam se podívá

Díky pražskému prodejci prověřených ojetých vozů Hyundai Ráj, specializovanému právě na korejské značky, jsme měli možnost se s Kiou Telluride blíže seznámit a kousek svézt. Jedná se o auto z roku 2023, je tedy úplně nové a na tachometru má stále jen tříciferný nájezd. Dovezeno bylo ze Spojených států, aktuálně je však přihlášené v České republice a splňuje všechny evropské předpisy. Novému majiteli tedy nepřináší o nic větší administrativní zátěž než jakýkoliv jiný nový či ojetý vůz. K mání je za 1 650 000 korun.

Prostorný pokoj na čtyřech kolech

Na první pohled je zřejmé, že jde o vlajkovou loď značky a že jejím cílem byla právě Amerika. Za velkou louží sice spadá do kategorie středních SUV, na našich silnicích však působí jako zaoceánský koráb - na délku měří rovných 5 metrů, na šířku 1,99 metru a rozvor činí úctyhodných 2,9 metru. Do kabiny se usadí až 8 cestujících, a i když je úplně zadní řada vhodná spíš pro děti (všechny sedačky jsou opatřeny systémem Isofix) je tu více místa než například v o něco menší Kie Sorento.

Lexus RX je k mání jako klasický hybrid i jako PHEV.
Lexus RX přináší zenový klid na palubě, konejšivý komfort i úspory za palivo

Po celém autě najdete dostatek odkládacích prostor, ať už v držácích na pití nebo přihrádkách na zadní straně sedaček, v pohodlí tedy urazíte i velmi dlouhou cestu.

Větší děti pak ocení USB přípojky, v nichž mohou nabíjet mobily či tablety. Velikost zavazadlového prostoru se přirozeně odvíjí od pozice třetí řady sedadel. Při jejím obsazení máte k dispozici 595 litrů, pokud ji sklopíte, získáte 1302 litrů, měřeno od podlahy ke stropu. Nedostatek místa tedy v Telluridu dozajista řešit nebudete, polohování sedaček se navíc pohodlně ovládá.

Kia Telluride 2024 - videorecenze: 

Zdroj: Youtube

Moderní výbava nechybí

Místo řidiče vyniká příkladnou ergonomií. Zatím zde neproběhla „designová čistka“, obvyklá u řady vozů na našem trhu, všechny potřebné funkce tedy mají vlastní tlačítko nebo otočný ovladač. Displej infotainmentu potěší hezkou grafikou a pohotovými reakcemi, další ovladače máte po ruce na volantu.

Nechybí moderní asistenty jako udržování v pruhu, kontrola slepého úhlu nebo parkovací kamera, při vyjíždění z parkovacího místa pomůže kontrola příčného provozu, která vás upozorní vibracemi volantu a na displeji ukáže, z které strany se blíží projíždějící auto. Pokud při jízdě rádi používáte vlastní aplikace, můžete si na displeji zrcadlit svůj telefon.

Kia Telluride 2023 sluší i řidičkám:

Se spotřebou se Kia Telluride krotí

Pod kapotou Kii Telluride pracuje atmosférický benzinový šestiválec o objemu 3,8 litru. S výkonem 291 koní a točivým momentem 355 Nm má síly na rozdávání, a pokud dokážete ocenit plynulý nástup výkonu provázený hutným zvukem, budete nadšeni. V jakékoliv rychlosti motor krásně táhne, bez problémů zvládnete předjíždění i přibočování do rychlého provozu na dálnici.

Kia Carnival - velkoprostorové rodinné auto nabízející v některých specifikacích místo až pro jedenáct pasažérů
Kia Carnival je luxusní minivan pro velké rodiny, s dieselem nadchne i spotřebou

Zároveň nezabolí ani spotřeba. Vlastní zkušenost sice vzhledem k velmi krátké trase přidat nemohu, zahraniční testy však nějčastěji udávají průměrnou hodnotu kolem 10 až 11 litrů. Práce osmistupňového měničového automatu je perfektní a po většinu času řazení vůbec nezaznamenáte. Stejně skvěle funguje odhlučnění a po celý čas jízdy na palubě panuje příjemný klid, do nějž jen při prudkém zrychlování pronikne charakterní hučení šestiválce.

Příkladný komfort a spolehlivá čtyřkolka

Disciplínou, v niž Telluride exceluje, je jízda samotná. Přestože je auto vybaveno jen mechanickým pérováním, podvozek je vyladěn do maximálního komfortu.

Přes výmoly, hrboly i retardéry majestátně proplouvá s lehkým pohupováním, které mu dává ten pravý americký charakter. V zatáčkách si pak drží neochvějnou stabilitu a jen minimální náklony karoserie.

V řízení nepoznáte rozdíl od běžných SUV, jaká jsou na našich silnicích běžná, rozhodně si nebudete připadat jako kapitán kormidlující parník.

S většími rozměry je pochopitelně nutné počítat hlavně při parkování v podzemních garážích, vlastní manévrování je však díky senzorům, kameře a solidnímu výhledu snadné.

Audi Q6 e-tron
Audi představila model Q6 e-tron. Jako první používá novou architekturu

V základu je Telluride předokolkou, tento konkrétní kus však dostal pohon všech čtyř kol. Poháněna je primárně přední náprava, dle potřeby pak mezinápravová spojka připojuje tu zadní. Se světlou výškou 20,3 cm si můžete troufnout i na nezpevněnou cestu, pro niž je auto vybaveno několika terénními režimy podle druhu povrchu. Ať už se vydáte na hory, na chalupu na samotě, nebo jen v zimě napadne sníh, vždycky bezpečně dojedete.

Kia Telluride představuje zajímavou alternativu k velkým prémiovým SUV, za něž obvykle zaplatíte výrazně vyšší částku. Zároveň budete mít auto, které oplývá nejen komfortem a vnitřním prostorem, ale i jistou výjimečností - druhé totiž na našich silnicích jen tak nepotkáte.