SUV jsou momentálně nejprodávanějšími vozy, o tom nepotřeba diskutovat. Ovšem u ojetin je situace úplně jiná. Aktuálním žebříčkům na trhu ojetin SUV rozhodně nevládnou, ty luxusní už vůbec ne. Důvodů může být hned několik. Zájemce o ojetý automobil se nenechá tolik ovlivnit módními trendy a své peníze hodlá investovat s rozumem a obezřetností. A co si budeme nalhávat, luxusní SUV rozhodně není volba rozumu. Ovšem jak ukazují bazarové portály nejen u nás, ale také v zahraničí, luxusní SUV si svou cenu nedrží vůbec špatně.

Maserati Boomerang
Golf, Seaty či Maserati: To vše stvořil Giorgetto Giugiaro. Slaví 80 let

V redakci jsme se zaměřili na to, jak si vedou desetiletá luxusní SUV ve srovnání s dobovými manažerskými vozy ze stejné stáje. A následně je porovnali také s cenami deset let starých lajkových lodí.

BMW X5 vs. BMW řady 5 Touring

BMW X5 je dlouhodobě nejprodávanějším luxusním SUV. Nejoblíbenější třílitrový turbodiesel v silnějším provedení 3,0 sd se v roce 2008 pohyboval těsně pod hranicí 1,5 milionů korun. Stál přesně 1 497 500 Kč. A abychom porovnávali hrušky s hruškami a jablka s jablky, srovnáváme ho s BMW řady 5 Touring s pohonem všech kol. Ten v roce 2008 bez volitelné výbavy stál 1 457 020 Kč. Podle serveru TipcArs.com se deset let staré BMW X5 průměru prodává za 375 tisíc korun, zatímco BMW 530d xDrive Touring vychází v průměru na 225 tisíc Kč. Rozdíl tedy citelně narostl. Konkrétně ze 40 na 150 tisíc korun.

Mercedes ML vs. Mercedes třídy E

Mercedes ML je jedním ze zakladatelů segmentu SUV a i on se těší velké popularitě. V nejoblíbenější třílitrové vznětové motorizaci stál v roce 2007 přes 1 500 000 Kč v základní výbavě.  Téměř stejné peníze, cca 1 450 000 Kč, byl k mání kombík Mercedes-Benz E320 CDI 4Matic. Dnes je situace taková, že ML z roku 2008 vychází přibližně na 320 tisíc Kč a kombík třídy E ve čtyřkolce ze stejného roku a rovněž s třílitrovým turbodieselem na průměrných 215 tisíc Kč. I tady si tedy SUV drží cenu o třetinu lépe.

Audi Q7 vs. Audi A6

Třetí zástupce luxusních SUV z německé prémiové trojice je Audi Q7, které před deset lety stálo podobně jako Mercedes-Benz ML. S cenovkou přes 1,5 milionu korun v provedení 3,0 TDI nikterak nepřevyšoval svou konkurenci, což platí také pro Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro, jehož cenovka se v roce pohybovala na úrovni Mercedesu třidy E Combi, tedy zhruba 1,4 milionu korun. Po jedné dekádě v provozu je situace taková, že Audi Q7 v průměru vyjde na 400 tisíc, Audi A6 na 210 tisíc Kč. Tady už je diference skoro sto procent.

Příští Škoda Octavia RS dohoní Seat Leon Cupra. Dostane skoro 300 koní

Výsledek

Ceny nových porovnávaných modelů byly velmi podobné a ani ceny desetiletých ojetin se výrazně neliší. Průměrné BMW X5 se silnějším vznětovým třílitrem si po deseti letech udržuje zhruba 25 % původní ceny, zatímco BMW řady 5 Touring pouze 15 %.

Mercedes-Benz třídy ML se drží lehce nad 20 % původní ceny, kombík třídy E je na tom stejně, jako BMW řady 5 Touring a jeho zůstatková hodnota činí rovněž 10 %. Audi A6 Avant 3,0 TDI je také na 10 %, zatímco Audi Q7 si drží cenu relativně nejlépe - je lehce nad 26 %.

Pokud bychom zohlednili také minimální cenu, za kterou jsou výše uváděné vozy na prodej, tak i v tomto případě si lépe vedou luxusní SUV. Na inzertních se sice objevují nabídky, kdy je nejnižší cena luxusních SUV téměř stejná s nejlevnějšími manažerskými vozy, ovšem zatímco u SUV jde o ojedinělé nabídky na první pohled vyběhaných kusů, u vozů vyšší střední střídy nejde o nic neobvyklého a je na výběr z daleko většího množství. SUV následně svou ceny navyšují daleko strměji.

Každopádně k tomu, abyste si pořídili jak SUV, tak i vůz vyšší střední třídy by mělo stačit zhruba 140 tisíc korun. Taková koupě je však cestou do pekel…

Spolehlivost je příkladná, stejně jako u všech Porsche, záleží jen na přístupu předchozích majitelů. Zanedbané auto se zle nemusí vyplatit. Z hlediska budoucího růstu jsou na tom nejlépe 3,2litrové verze s manuálem. Automat rovnou pusťte z hlavy.
Osm dostupných roadsterů, které mají potenciál cenově růst

SUV vs. limuzíny

Zajímavé je také srovnání luxusních SUV s vlajkovými loděmi německé prémiové trojice. Podívali jsme se na základní zážehové varianty a srovnali základní ceny v roce 2008 s aktuální nejnižší nabídku na největším německém serveru mobile.de. Deset let staré limuzíny, které nové v základní výbavě stály od 2 milionů (Audi A8 3,2 TFSI quattro) po 2,25 milionu (S350 a 740i), dnes stojí skoro přesně 10 % původní ceny. Nejlevnější A8 vyjde v přepočtu na 200 tisíc, 740i v přepočtu 275 tisíc Kč a „esko“ čtvrt milionu korun.

Z našeho malého průzkumu tak vychází, že přestože cena luxusních SUV za deset let výrazně klesla, prémiové manažerské vozy a limuzíny jsou na tom ještě hůř.