První generace Audi TT je datována roky 1998 – 2006. Nejsilnější pohonnou jednotkou bylo tehdy 3,2 V6 se 184 kW. Současná - generace Audi TT se vyrábí již od roku 2014. Nejsilnější motor 2,5 R5 TFSI má 265 kW výkonu a v roce 2012 se začal montovat již do druhé generace, jejíž životní cyklus je datován roky 2006 – 2014. Ve škále pohonných jednotek dominují ty zážehové, nechybí ale ani 2.0 TDI se 125 kW. Ta se do vozu montuje od roku 2008.

Audi je malé kupé, které má v rodném listu dvě země a neznamená to přitom, že by se vyrábělo ve dvou lokalitách kompletně celé. Kostra „tétéček“ pochází z prapůvodní domoviny Audi v německém Ingolstadtu. Zbytek vozu se převáží k finalizaci do Maďarska, kde se auto dokončuje v Győru. Tam mimo jiné TT dostává karoserii, která je ze 69 procent hliníková, či přesněji z hliníkových slitin.

My jsme si zapůjčili v AAA Auto TT druhé generace s motorem 2.0 TFSI s výkonem motoru 147 kW z roku 2007 a cenovkou, která je bez koruny 300 tisíc Kč. Deklarovaný nájezd je 113 tisíc km. Vozy z druhé generace většinou s motory 1.8 a 2.0 TFSI přitom začínají na cenách okolo 200 tis korun a mívají najeto 100 – 200 tis kilometrů, i když je možné narazit i na exempláře mající třeba i 300 tisíc kilometrů. Testovaný kus se jako nový – se stejnou motorizací a výbavou, začal nabízet před lety v autosalonech bez koruny za milion. Naše ojetina má tedy méně než třetinovou cenu a některé exempláře se již prodávají i za pětinu původní hodnoty.

Černé provedení s tónovanými skly trochu připomíná pohřební vůz.
Test ojetiny Volkswagen Multivan: Pohodlný přepravník s dynamikou osobáku

„Audi TT se od pohledu liší od běžných osobáků, jde o nízký, krátký sportovní vůz i když o něco civilnější a měkčí, než ostré Audi R8. Další odlišnosti si řidič uvědomuje ihned po usednutí do vozu. Prostor pro posádku je relativně malý, silnější jedinci mohou mít problémy dokonce s tím, aby se vešli pod volant. Také nastupování může být trochu složitější. To ale ke sportovním vozům patří, lidé si je pořizují kvůli radosti z jízdy, a kdo chce hlavně snadno nastupovat, dá přednost SUV,“ říká Jindřich Topol z AAA Auto.

Motor známe z ostrých hatchbacků

Motor zapůjčeného TT – 2.0 TFSI je známý i z Golfu GTI a Octavie RS, a další společnou koncernovou techniku bychom našli i v útrobách vozu. V našem případě bylo auto vybaveno automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Společnou techniku ale v TT umně maskuje celkově odlišná koncepce. Kombinovaná spotřeba benzinu je podle stylu jízdy 7,5 – 14 litrů na 100 km, udávaná spotřeba mimo město je 6 l/100 km.

Celý interiér působí velice sportovně.Zdroj: Ivo Horváth

Pro lepší přilnavost k vozovce je TT vybaveno zadním spoilerem, který se vysouvá po překročení 120kilometrové rychlosti a zasune se zpět po zpomalení pod 80 km/h. Spoiler je přitom možné ovládat také pomocí tlačítka na středovém tunelu v blízkosti řadící páky. I díky křídlu je s vozem na německých dálnicích možné doslova lítat – udávaná maximální rychlost je 240 km/h.

Testované TT má pouze přední náhon a ve spojení s poměrně lehkou konstrukcí to při rozjezdu na nerovném povrchu způsobuje prokluzování kol, a tak na udávanou akceleraci 0-100 km/h za 6,6 s. se řidič pokaždé nedostane. V tomto případě je vhodnější verze Quattro s pohonem všech kol.

Čím je Octavia starší, tím si vede lépe. Nejlépe na tom byla ve stáří 10-11 let na 46. pozici.
Octavia spadla skoro na dno – vysvědčení pro česká auta na německých STK

Zapůjčený kus nevykazoval žádné známky nadměrného opotřebení, udávanému nájezdu je možné věřit. Snad jen na kožených sedačkách řidiče je patrné, že vůz byl občas v provozu. Za jízdy se jinak neobjevují žádné nežádoucí jevy, i zvukový projev motoru je kultivovaný, turbo není slyšet, automatická DSG převodovka řadí plynule. Dobré jsou i brzdy (při brzdění se opět příznivě projevuje odlehčená hliníková konstrukce), díky nízkému těžišti vůz dobře sedí i v zatáčkách a na českých hrbolatých silnicích může být výhodou, že podvozek není tak tvrdý, jako u zmíněného Audi R8. 

Také aluminium může oxidovat

Hliník dodávající TT lehkost má i své nevýhody – například ne každá dílna může tento materiál svařovat. Málokdo si také uvědomuje, že i tento materiál může oxidovat – a tak i v případě tohoto vozu, pokud se z něj chce majitel radovat i v dalších letech, je na místě antikorozní ochrana. U zapůjčeného TT ale problémy s oxidací patrné nebyly.

Druhá generace působí dojmem evoluce generace první, kterou pro Opel nakreslila vývojová kancelář Porsche.
Test ojetiny: Opel Zafira na plyn budou spořivé typy milovat!

„Je to taková placička, auto je dost nízké, 1352 milimetrů výšky je znát. S 1842 milimetry je auto také poměrně široké, a na délku má TT 4178 milimetrů. Při parkování s tímto vozem je nutné dávat velký pozor na obrubníky. A vlastníci ojetin, kteří jsou u více rozšířených modelů zvyklí chodit pro některé díly třeba i na vrakoviště, u takto málo frekventovaných vozů tuto šanci moc nemají. S kufrem o 290 litrech a s nouzovými sedadly vzadu toto auto není na nějaké cestování s celkovými zavazadly,“ říká Martin Hofmann, který provozuje servis v pražské Malešické ulici a dodává: „Motor 2.0 TFSI je na údržbu poměrně výhodný a pomineme-li občasnou výměnu rozvodů, odpadá celá řada starostí, které jsou typické pro diesely, jako jsou například filtry pevných částic a EGR ventily," uzavírá.